Sejt greasy stuff (not!!)
von Trier, von Trier, von Trier..... nu skal vi høre om ham igen og så i den her bog, hvor forfatteren (Henrik Poulsen, red.) åbenbart mener, at von Trier er så eviggyldig rocker interessant, at man kan bruge hans materiale i alle fag undtagen måske lige i fysik og matematik.... jeg har en kommentar til det og det er: WHATEVER.
Det er så fortænkt. Og von Trier er desuden bare så 1990'er-agtig. Total skabekrukke og noget med at han engang smed den der latterlige pris ud i Cannes, og så var det alligevel ikke det han havde gjort, og typisk lynhurtigt at desse og lave skandale BT-forsider, selvom han sikkert blev top fornærma over ikke at få den. Og ydrrrrrk, jeg kan slet ikke tage Stine og Louise, der leger åååh, vi er så intellektuelle, altså Lars von Trier er bare sååå interessant, fordi dogmereglerne jo blev skabt for at lave nogle meget fine, ærlige film, der bare siger os helt vildt meget, og vi forstår virkelig fransk film og von Trier og går i Cinemateket hver fredag og er så højkulturella, mens vi håber at møde en sortklædt poet med sin digtsamling i baglommen."
Jeg brækker mig brækker mig brækker mig. Enhver ved, at Trier lavede dogme for at score kassen, gøre film billigere og en masse filmfolk arbejdsløse, og det minder fandeme alt sammen om vores barnelærdoms Kejserens nye klæ'r, hvor alle står og siger næææææh og åååååååååh og aaaaaaaaaah over for den mand.... benovet dumhed..... og han virker sgu' bare som om, han tager pis på alt - og det er egentlig meget fedt, men han bliver sur som en lille baby på alt og alle, fordi anmelderne ikke kunne lide Direktøren for det hele, så sur at han blev indlagt på en kriseanstalt og for at være helt ærlig, hvem gider dog interessere sig for det ævl mere?
Det eneste der var fedt ved ham, var dengang han stod og sagde "det gode med det onde" med håndtegn, det holdt helt vildt.......og faktisk var Direktøren for det hele også meget grineren, den tog så meget pis på Stine og Louise-agtige typer, det fattede de bare ikke.... Men der er bare intet format over at stå og wayne over at man får en dårlig anmeldelse. ÅÅÅÅh, hvor jeg ikke orker det.....hvorfor er det aldrig sådan noget power vildt Tarantino-agtigt, der fyrer den af på den fede måde, dyrk da lige hans universer.....men nå nej det er jo ikke dyyyyyybbbbbbttttt.......
Nå ok, man må da give forfatteren, at han har indset, at der rent faktisk findes andre medier her i verden end bøger. Nææææh iiihhh dog, er der noget der hedder indernettet waouv, der kan man bare se .... det skulle man ellers tro var gået fuldstændigt hen over hovedet på dem, der udformer undervisningsmateriale. En bog (bladre, bladre bladre bladre)... fede billeder, ja ja... "Når man er bange for noget, er man også fascineret af det," skulle von Trier have udtalt, gad vide om han der tænkte på sig selv. Jeg tror sgu' alle er bange for ham. Og sæ'fø'li' starter vi med Idioterne, nu skal vi jo ikke glemme, at den stod på en fiiin liste udformet af en fiin minister, (bladre, bladre) og nå så er der nogle opgaver der skal løses, gad vide om det var det her kapitel, vi fik for. Pis. Jeg har ikke skrevet det ned - advr, jeg nægter at ringe til Louise og Stine......
Vi skal diskutere vores umiddelbare oplevelse af filmen, om den er grim og sjusket, sig mig er det ikke hele fidusen ved von Trier, at det skal være grimt og sjusket, så vi alle sammen kan sige nææææh det er kunst og nytænkende. "Kan man tillade sig at gøre grin med udviklingshæmmede?" Jeg kunne egentlig ikke rigtig lide Idioterne, jeg fik det dårligt af at se den.... nå, for at besvare spørgsmålene skal man tjekke von Triers egne dagsnotater - sejt greasy stuff (not!!) - og ind på netsiden www.trier.gyldendal.dk, sejt, det må jeg sgu' da lige tjekke.
Pis pis pis. Brugernavn og password, har vi fået sådan et..... (rode, rode, rode.... ok..... det må være det her....)
Hold da op, han har sgu' da gjort noget ud af det ham her Henrik Poulsen, men hvordan hulen finder man rundt i det, åååh alle de ord, bla bla bla og filmklip til venstre ... nå, det må jeg lige svare på senere....lad mig lige tjekke dvd'en. Sikke en masse klip fra hans film: Europafilmene (The Element of Crime, Epidemic, Europa), dem har jeg aldrig set......... 40 minutter senere ... "det forstod jeg ikke meget af..... tv-eksperimenter (Medea og Riget 1 og 2) ... åååhh ja, Riget har von Trier lavet, fordi han var fascineret og bange for hospitaler, skriver Henrik Poulsen, humor. Så er der klip fra Guldhjertefilmene (Idioterne, Breaking the Waves og Dancer in the Dark), dem kunne jeg altså ikke holde ud, pigerne i klassen græd og græd og græd den gang, vi så Breaking the Waves i en time - fattede det ikke. Amerikafilmene (Dogville, Manderlay) og Virkelighedens Iscenesættelse (De fem benspænd og Direktøren for det hele) - dem må jeg lige tjekke ud senere.
Riget var mine forældre helt vilde med, de citerer den i tide og utide, den har vi jo på dvd, har set den. Humorklip, Moesgård, der gemmer sig under skrivebordet og fru Drusse i kælderen, men hvorfor er Helmer der ikke til at sige "Jävle danskere"? Aij, de var fandeme gode, selvom jeg var lidt skuffet over 2'eren, det var som om at slutningen ikke helt kunne leve op til niveauet, på samme måde som med David Lynch' Twin Peaks. Lad mig lige tjekke det website igen og se, hvad von Trier selv siger om Riget.
Humor, når man ser klippene af filmene på websitet, kan man afbryde ved at klikke på små ikoner forneden, der glider forbi, og høre von Trier selv fortælle, han har altså en sjov nasal stemme. Aij, her er én, der hedder "Slutninger er noget lort". Jæææh, han siger det samme som mig. Han synes også Twin Peaks endte ud i det blå og at det er nemmere at begynde en film end at afslutte...... det var jo det, jeg sagde, men cool nok...
Aij, jeg gad godt lige se Riget igen ... hvor har de lagt dvd'erne... nå, dem vil jeg se bagefter, jeg skulle jo svare på Idioterne. Aij, jeg ser dem nu.....så må jeg svare på det andet senere eller bare sige det modsatte af Stine og Louise, når de gakker helt derudaf med deres totale fascination af manden og med fremmedord, dem har Henrik Poulsen da også brugt et par stykker af i denne her bog: Immediacy og Hypermediacy, hvad fanden betyder det.........
Her opgav Alexander og begyndte i stedet at se Riget og fik aldrig svaret på spørgsmålene om Idioterne, men han var meget krakilsk dagen efter i dansktimen. Til gengæld havde Stine og Louise en noget mere succesfuld omgang med materialet. De forstod, at spørgsmålene i bogen kun kunne løses ved at sammenholde dem med websitet som et virtuelt studiemiljø og fik derfor oplevelsen og analysen på én gang (immediacy og hypermediacy), og på samme måde som Alexander fik de lyst til at se alle filmene - for det er vel det, det handler om: om at få lyst til at se film. Enighed var der om, at det virtuelle materiale holdt, og Stine og Louise var endda så opvakte, at de fandt et par enkelte brølere hist og pist i bogen, såsom at Antonioni bliver gjort til instruktør af Døden i Venedig (det er Luchino Visconti), Metropolis dateres 1932 (det er 1927) og Ung flugt 1957 (det er 1959).
Kommentarer