De sumpede vådområder i de amerikanske sydstater er fattige områder, ofte i forfald og fuld af grågrøn melankoli.
Men det er samtidig landskaber af høj filmisk og æstetisk værdi. Tænk på værker som Hushpuppy eller første sæson af True Detective, der fremragende absorberer miljøet, så sumpen bliver en uadskillelig del af filmen eller serien.
I amerikanske Uncertain er sumpen ligeledes et vilkår og en skæbne for den håndfuld personer, dokumentaren følger.
Meget passende er Uncertain nemlig navnet på den lille by og det område i Louisiana, som personerne er centreret omkring. Området på grænsen mellem Louisiana og Texas er slet og ret usikkert, som ”uncertain” jo betyder.
Her møder vi den stereotype, republikanske sydstatsmand Wayne, der bruger sine nætter på at jage vildsvin i de nærliggende skove. Vi møder den sorte enkemand Henry, som fisker på sumpens floder, når han har fri fra jobbet som limousine-chauffør.
Og vi møder den unge white trash-fyr Zach, der er tynd som et siv, tatoveret over hele kroppen, og som bruger det meste af tiden foran sin Xbox.
Kort sagt en samling stille eksistenser, hvis liv instruktørparret Ewan McNicol og Anna Sandilands har fået et ærligt og intimt indblik i.
Men bedst som man tror, man har regnet personerne ud, overrasker de.
For eksempel har den republikanske Wayne ikke kun vildsvin på samvittigheden. Som ung har han uforvarende været skyld i anden mands død i en ulykke. I en rørende scene opsøger han sit offers gravsted, og her kolliderer alle fordommene om Wayne med virkeligheden.
Wayne er en af de mest interessante personer at følge. Og så har han tilmed et klart defineret mål: at nedlægge et bestemt og stort han-vildsvin, som han har fanget på kamera. Wayne har nemlig opstillet kameraer rundt i skoven, der med night vision kan optage svinene dag og nat.
Fra sit jagttårn og veludstyret med våben og jægergrej forsøger han nat efter nat at få vildsvinet på kornet. Det er både medrivende og sært sørgeligt at se på, fordi vildsvinet ikke bare sådan lige lader sig nedlægge.
Området omkring Uncertain udtrykker gudesmukt, de tematikker filmen roterer omkring: ensomheden, mennesket i naturen og troen. Her bliver civilisationens friserede orden konfronteret med Moder Natur og møder vildskab, forfald og stor skønhed.
I en scene sidder den ældre Henry i sin fiskerbåd. Vandet omkring båden er så fyldt af tang og søgræs på overfladen, at det ligner en fiskerbåd på en græsplæne. Smukt og bizart.
Historierne og personerne deler en underspillet melankoli og rummer en god portion forfald og sørgmodighed. Det er ensomme, men tilfredse mennesker, der lever uden den store materielle velstand eller intellektuelle higen. Og på mange måder er det netop denne sammensmeltning af kontraster og forskelligartethed, der gør dem værd at følge.
Sumpen er en del af disse mennesker og lever i dem i en positiv forstand. Uncertain indfanger følelsen af, at man kan være rundet af et bestemt miljø.
For selv om den unge, arbejdsløse Zach allerhelst vil væk fra sumpen, er det med hjemstavnen placeret i kroppen og sindet, at han forlader området til fordel for storbyen.
I virkeligheden er det nok den underliggende, men konstant rislende flod af menneskeligt håb, der løber under hele fortællingen, der giver Uncertain sin kvalitet og værdighed.
Kommentarer