Serieanmeldelse
31. okt. 2020 | 11:25

On Becoming a God in Central Florida

Foto | Showtime
Kirsten Dunst smiler, men som den frustrerede mor Krystal kæmper hun for at realisere den amerikanske drøm gennem den svindlervirksomhed, der har taget røven på hendes familie.

Komediedrama om den amerikanske drøm og dets tomme løfter er fyldt med stærke skuespilpræstationer og absurd humor.

Af Patricia Smollerup

Året er 1992. 

I Orlando, Florida, sidder forretningsmanden Travis (Alexander Skarsgård) med et drømmende vanvid i øjnene. Ud af hans høretelefoner messer en stemme fra et kassettebånd.

”Lykke er ikke noget, der sker for dig. Lykke er noget, som du får til at ske. Du kan vælge at blive i dit fængsel eller opfylde din skæbne.”

Og vi kan se på Travis, hvordan de tomme løfter om storhed og succes går rent ind.

I det kulsorte komediedrama On Becoming a God in Central Florida følger vi, hvordan den kultlignende millionorganisation F.A.M. (Founders American Merchandise) og dets mentor Garbeau umiddelbart sælger en bred vifte af husholdningsprodukter.

Men under overfladen er det primært en pyramidespilsorganisation, der gennem løfter om den amerikanske drøm suger sine medlemmer ind og får dem til at betale enorme summer og rekruttere nye medlemmer til organisationen.

Det er netop, hvad der er sket for Travis. Og mens han med komplet manglende realitetssans drømmer om helikopterture og ferier til Tahiti, må hans kone Krystal (Kirsten Dunst) klare det huslige arbejde, imens deres økonomi bliver dårligere og dårligere.

En dag kører Travis galt i sin bil. Han ender i en sump, hvor han kæmper sig ud af bilen, kun for på makaber vis at blive ædt af en alligator.

Hans død efterlader Krystal i store økonomiske vanskeligheder. Hun begynder derfor selv at blive en del af den organisation, hun har foragtet. Hun håber at kunne svindle sig til tops og udnytte organisationen, som har udnyttet hendes familie.

Kirsten Dunst, som også er en af seriens producere, gør en god figur som den frustrerede mor, der forgæves prøver at tjene til dagen og vejen.

Med en evig dårlig kropsholdning og et udmattet, halvirritabelt udtryk viser hun konstant sin utilfredshed med tilværelsen. Hun tager også ud til sumpen og skyder alligatorer efter mandens død. Uden at fortrække en mine parterer hun alligatoren i husets garage og render rundt med blod på tøjet.

Vi hepper på hende og bliver nysgerrige på hendes plan, da hun tager sagen i egen hånd og øjner en mulighed for at svindle organisationen, som har ødelagt hendes liv.

Både Alexander Skarsgård og Théodore Pellerin spiller formidabelt som henholdsvis Travis og forretningsvennen Cody, der begge er blevet hjernevasket af organisationen. Uden nogen form for jordforbindelse kan vi se julelys i deres øjne, når de taler om F.A.M-produkter og deres mulighed for at blive succesfulde i livet.

Og samtidig skaber serien også en spænding ved at antyde et ulmende mørke i kultorganisationen, hvor kritiske røster ikke får lov til at råbe højt særlig længe, før de bliver gjort tavse.

Serien var egentlig blevet fornyet med endnu en sæson, men den verdensomspændende coronakrise spændte ben for produktionen, der blev aflyst.

Ikke desto mindre er det interessant, hvor resten af sæsonen vil bevæge sig hen. Man er nysgerrig på, om det lykkes for Krystal at kæmpe sig op ad organisationens rangstige og realisere den amerikanske drøm, som svindelforetagendet sælger.

Trailer: On Becoming a God in Central Florida

Kommentarer

Titel:
On Becoming a God in Central Florida

Land:
USA

År:
2019

Serieskaber:
Robert Funke, Matt Lutsky

Medvirkende:
Kirsten Dunst, Théodore Pellerin, Ted Levine, Julie Benz

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
1. november på Paramount+

© Filmmagasinet Ekko