Biografanmeldelse
11. nov. 2020 | 23:36

Freaky

Foto | Brian Douglas
Skolepigen Millie (Kathryn Newton) kommer til at bytte krop med en vanvittig seriemorder, som fortsætter sine ugerninger i den unge kvindes krop.

Horror og humor blandes på blodigt forfriskende maner i underholdende hyldest til gysergenren.

Af Astrid Maan Thomsen

Christopher Landon har med Happy Death Day og Happy Death Day 2U vist, at han er en original gyserinstruktør. 

Med Freaky slår instruktøren fast, at han forstår genren på samme nyskabende måde som legenderne John Carpenter og Wes Craven. 

Filmen lyder ellers som noget, man har set før. 

Historien om en kropsbytning mellem to vidt forskellige personer er set før i komedien Freaky Friday, der findes i udgaver fra 1976 og 2003.

Men der er det mor og datter, som bytter krop –  denne gang er det en seriemorder og en forskræmt skolepige!

Unge Millie lever et rædselsfuldt hverdagsliv. Hun bliver mobbet i skolen af de smarte drenge og piger, og selv om hun har sine to bedste venners støtte, er det svært for hende at være sig selv.

En sen aften efter en fodboldkamp på skolen møder hun tilmed en to meter høj seriemorder.

Millie undslipper med nød og næppe, men takket være en forbandet kniv bytter hun krop med morderen. Nu gælder det for Millie i skikkelse af Vince Vaughn om at holde sig skjult for politiet, overbevise sine venner om, at hun er den virkelige Millie, og stoppe morderen.

Han bruger nu hendes krop til at myrde løs blandt Millies omgangskreds. Kan hun få sin krop tilbage, inden det er for sent?

Det starter med en makaber åbningsscene, hvor et toiletsæde, vinflasker og en tennisketcher bliver taget i brug på grusom vis.

Instruktøren og hans medforfatter Michael Kennedy har en sublim sans for komik og filmiske virkemidler, så man gyser i biografsædet.

Man kunne undre sig over, hvordan en høj, uvasket seriemorder, som har gemt sig i et ulækkert rum med døde dyr hængende fra væggen, forstår at iklæde sig hipt pigetøj med dertilhørende makeup.

Men et stærkt hold af skuespillere sælger selv de mindre overbevisende aspekter i filmen.

Vince Vaughn har siden gennembruddet i 1996 med Swingers næsten altid spillet den samme rolle som stortalende charmør med et godt hjerte og fjollet personlighed.

Men det høje og uortodokse sexsymbol mestrer også et sadistisk blik som ganske få. Det har han med mellemrum haft mulighed for at vise i løbet af karrieren.

Hans uovertrufne komiske talent og maskuline udstråling forenes perfekt i Freaky. Han spiller en ung teenagepige uden at gøre det overdrevet tøset eller sexistisk.

Det er ægte sjovt, når han løber rundt med hænderne flyvende omkring sig og omtaler sit ”nye vedhæng” med ærefrygt og forvirring.

Unge Kathryn Newton gør et overbevisende arbejde som Vince Vaughns modstykke. Hun skifter elegant fra først undertrykt pige til sensuel morder med et lige så dystert dødsblik.

Blikket gør næsten det halve arbejde for hende. Men hun får også æren af at stå bag et særdeles voldeligt drab på sin ondskabsfulde sløjdlærer.

De to hovedpersoners udfordringer i en ukendt verden holder filmen konstant frisk, og skuespillerne bærer rollerne med snilde og indlevelse. Det er dog ærgerligt, at man ikke får set mere af Vince Vaughn som den onde seriemorder.

Freaky ligner på overfladen en letbenet popcornfilm i et dystert 2020. Men den er rent faktisk en underholdende blodrus, der skiftevis får dig til at gyse og grine.

Trailer: Freaky

Kommentarer

Titel:
Freaky

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Christopher Landon

Manuskript:
Michael Kennedy, Christopher Landon

Medvirkende:
Kathryn Newton, Vince Vaughn, Alan Ruck

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
12. november

© Filmmagasinet Ekko