Tv-anmeldelse
02. okt. 2015 | 09:31

The Leftovers – sæson 2

Foto | Van Redin
Der er optræk til idyl hos den nye Garvey-familie, men selvfølgelig skal der ikke kradses meget i overfladen, før tristessen viser sit ansigt.

Fatalismen blødes op af humoristiske toner i anden sæson af mysteriedramaet, der udvider universet og stadig er en fascinerende oplevelse.

Af Nicki Bruun

Den er sikker hver gang. Når Max Richters smertefuldt smukke klavertema starter, rejser nakkehårene sig, og øjnene bliver automatisk blankere.

Den er så sikker, at man nærmest føler sig manipuleret til at føle, hvilket alt efter humør kan være befriende eller direkte ubehageligt.

The Leftovers skal være ondt, men faktisk er der i anden sæson kommet lidt humor ind i serien. Man tager endda sig selv i at grine enkelte gange, som når Kevin (Justin Theroux) indrømmer over for sin datter, at han ryger.

Hvem skulle have troet det om den traurige serie, hvor to procent af verdens befolkning en dag pludselig forsvinder?

I anden sæsons begyndelse har en form for hverdag etableret sig. Vi følger stadig familien Garvey, der dog er blevet splittet endnu mere op, end det var tilfældet i første sæson.

Kevin opfostrer sammen med Nora Durst (Carrie Coon) den baby, som hun fandt på hans terrasse. De flytter til lillebyen Jarden i Texas, hvor et turistmekka med navnet Miracle er blevet oprettet, fordi ingen forsvandt herfra. Her møder de nabofamilien Murphy, som ligner en kernesund enhed, men hvis liv også er plaget af sære hændelser: Hvad er det eksempelvis for en lyd, faren John hører i sit hjem?

Med sig har Kevin og Nora hans datter Jill (Margaret Qualley), der før var en rebelsk teenager i forståeligt oprør mod sin aparte familiesituation. Nu har hun fundet roen og giver ligefrem nogle visdomsord til sin plagede far.

”Hun har behov for at føle sig tryg,” forklarer Jill ham om Nora, men Kevin har mere end svært ved at levere den tryghed. Han hjemsøges nemlig af Patti, der begik blodigt selvmord for øjnene af ham.

Som i første sæson er The Leftovers stadig bedst i de stemningsfulde flashbacks, der måske ikke forklarer, men i det mindste belyser, hvad der er hændt.

Her spiller musikken ofte en vigtig rolle. Andet afsnit byder på en smuk montage, hvor Kevin til tonerne af Pixies’ Where Is My Mind – referencen til David Finchers Fight Club ligger lige for – mindes, hvordan han først gravede sit spøgelse Patti ned og siden op igen.

Imens er Kevins ekskone Laurie (Amy Brenneman) sluppet ud af sekten De Skyldige Efterladte, efter at de bogstaveligt talt brændte byen ned. Sammen med sønnen Tom (Chris Zylka) hjælper hun nu andre med at slippe væk fra den storrygende kult, samtidig med at hun skriver en bog om sine oplevelser under titlen Skyldig.

Det giver gode muligheder for resten af sæsonen at have de to parallelle handlingsspor. Hvad enten Kevin og Laurie møder hinanden i morgen eller om ti år, er der lagt i ovnen til et emotionelt gensyn.

Videnskabsmændene, der giver et klækkeligt beløb for Noras hus, har travlt med at opklare mysteriet om de forsvundne mennesker. Men for skaberne Tom Perrotta og Damon Lindelof (der stod bag Lost) er mysteriet ikke i centrum. For dem handler det om titlens efterladte.

Det større perspektiv viser sig i anden sæsons åbningsscene. En hulekvinde i menneskehedens begyndelse mister sin familie i et stenskred og flygter med sin baby. Hendes skæbne forbliver grum, men hvad hendes oplevelser betyder for nutidens historie, kan vi endnu kun gisne om.

Verdensudvidelsen tager også noget fra det snævre fokus, der med Perrottas bogforlæg var i første sæsons ti timers uafbrudt livslede.

Lidt comic relief skal man ikke kimse ad, selv om den afgrundsdybe weltsmertz stadig er seriens eksistensberettigelse. Et godt gæt er, at alvoren vil overtrumfe humoren i resten af sæsonen.

Dermed er The Leftovers stadig bedste bud, hvis man ønsker ugentlige doser af sortsyn. Hvilket mærkeligt nok kan være en opløftende oplevelse.

Trailer: The Leftovers – sæson 2

Kommentarer

Titel:
The Leftovers – sæson 2 

Land:
USA 

År:
2015 

Hovedforfattere:
Damon Lindelof, Tom Perrotta 

Medvirkende:
Justin Theroux, Amy Brenneman, Carrie Coon, Margaret Qualley, Chris Zylka, Christopher Eccleston, Ann Dowd

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 60 min. varighed 

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
5. oktober 2015 på HBO Nordic

© Filmmagasinet Ekko