Nyhed
04. feb. 2013 | 14:29 - Opdateret 04. feb. 2013 | 14:56

Komedie slår rekord trods anmeldertæsk

Foto | Per Arnesen
Rasmus Bjerg, Mick Øgendahl, Jonatan Spang og Kim Bodnia leverer varen i Alle for to. I hvert hvis man skal tro billetsalget.

Alle for to er kommet dobbelt så godt ud af starthullerne som etteren og er Fridthjof Films bedste åbningsfilm nogensinde.

Af Jacob Ludvigsen

Fridthjof Film har stået for nogle af de senere års store kommercielle succeser med folkekomedierne Blå mænd, Julefrokosten og Alle for én. Men noget tyder på, at selskabets nyeste skud på stammen kommer til at slå alle rekorder.

107.523 danskere har allerede indløst billet til Alle for to, der fik premiere i torsdags. Tallet er inklusive de mange forpremierer – trækker man dem fra, er tallet på 81.207. Det er 50 procent flere end tallet for Alle for én i åbningsweekenden og også langt mere end Blå mænd og Julefrokosten.

Bliver i godt humør
Producent Ronnie Fridthjof, instruktør Rasmus Heide og manuskriptforfatter og skuespiller Mick Øgendahl har den seneste måneds tid rejst land og rige rundt for at præsentere filmen i 65 biografer ved 115 specialvisninger.

Det har givet filmen god buzz, mener Ronnie Fridthjof, der har en enkelt forklaring på filmens succes:

”Folk synes, den er pisse sjov. De griner og bliver i godt humør af at se den,” siger han.

”Og så spiller det selvfølgelig også ind, at folk kender karaktererne fra etteren og har haft en god oplevelse med den.”

Aviser bør tage ansvar
Fridthjof Film er op til filmens premiere gået i krig med anmelderne, der har givet den en ublid medfart. Det gælder også Ekko, hvor filmen måtte nøjes med to stjerner.

Selskabet har i annoncer udstillet forskellen mellem anmeldernes og publikums dom, og Ronnie Fridthjof har diskuteret med én af anmelderne, Jyllands-Postens Nanna Frank Rasmussen, på tv.

Fridthjof mener dog ikke, at anmelderkampen har påvirket billetsalget.

”Det er ikke udslagsgivende for, hvordan filmen klarer sig, det er mere bare en lille, sjov krølle på lanceringsstrategien. Men vi kan da mærke på vores Facebook-side, at mange kommenterer og siger, at de er enige med os,” siger han og tilføjer:

”Det er da ærgerligt, at redaktionerne ikke holder en linje, der er tættere på deres egne læsere. Aviserne burde tage ansvar for at sende anmeldere, der er i øjenhøjde med målgruppen. Og de sociale medier har jo på mange måder udspillet anmelderne, fordi man lytter mere til ens venner end til anmelderne.”

Giver plads til talenterne
Ronnie Fridthjof er ikke mindst glad for, at Alle for tos succes betyder, at selskabet får mulighed for at blive ved med at producere debut- og dokumentarfilm.

”Vi har jo stået i en situation, hvor vi har skullet afveje, om vi kan tåle at satse på nyt talent. Og hver gang vi har en kommerciel succes, bærer det jo økonomien for film, der har en anden slags gennemslagskraft, for eksempel dokumentarer som Armadillo og Mercy Mercy – Adoptionens pris,” siger han.

Alle for to slår dog ikke åbningen for en anden dansk film, der har haft premiere her i 2013. Jagten solgte 133.576 billetter inklusive forpremierer og 119.349 torsdag-søndag i åbningsweekenden.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko