Nyhed
12. dec. 2016 | 17:05 - Opdateret 13. dec. 2016 | 02:28

Apple vil sælge premierefilm på iTunes

Foto | Jaap Buitendijk
Det vil måske snart være muligt at købe film som Fantastiske skabninger og hvor de findes, på iTunes mens de stadig bliver vist i biografen.

Apple forhandler om at sælge premierefilm gennem iTunes Store og forkorte perioden mellem biografpremieren og onlinevisningen helt ned til to uger.

Af Frida Marquard

Mediegiganten Apple er i forhandlinger med amerikanske filmstudier om rettighederne til at sælge premierefilm gennem iTunes Store, mens de endnu bliver vist i biograferne.

Det skriver det amerikanske mediehus Bloomberg.

Repræsentanter for de store produktionsselskaber 21st Century Fox, Warner Bros. og Universal Pictures har alle bekræftet over for Bloomberg, at selskaberne forhandler med Apple om en eksklusiv aftale for filmdistribution.

Forhandlingerne er stadig i gang, og detaljerne er derfor stadig uklare. Men ifølge Bloomberg ønsker selskaberne at gøre premierefilm tilgængelige til streaming ned til bare to uger, efter at de har haft premiere i biograferne.

I dag tager det omkring tre måneder, før biograffilm bliver tilgængelige for salg til hjemmebiografen.

Parterne diskuterer en pris for leje af premierefilm på 25-50 dollars – svarende til 175-350 kroner. Til sammenligning koster en gennemsnitlig biografbillet i USA 8,43 dollars, altså 60 kroner.

Det er endnu uvist, hvilken betydning en aftale mellem Apple og filmselskaberne vil få for de danske forbrugere. Ingen danske selskaber deltager i forhandlingerne, men hvis der bliver indgået en aftale, vil den sandsynligvis også komme til at berøre det danske marked. 

Stagnerende billetsalg
Tiltaget er ifølge Bloomberg selskabernes forsøg på at finde nye, alternative måder at markedsføre premierefilm på uden for biograferne.

Årsagen skal findes i det stagnerede salg af biografbilletter samt det faldende dvd-salg, der presser filmselskaberne til at finde nye måder at distribuere film på.

Ifølge National Association of Theatre Owners er biografernes salg i USA og Canada faldet fra 1,4 milliarder billetter i 2006 til 1,32 milliader billetter i 2015.

Filmstudierne har tidligere presset på for at gøre nye film tilgængelige til salg til hjemmebiografen, men forhandlingerne med Apple er de hidtil mest seriøse af slagsen.

Ifølge Warner Bros.’ formand Kevin Tsujihara vil en aftale om online-salg af premierefilm kunne skabe et nyt marked for filmforbrugere og kunne mindske filmpiraters indhug i biografsalget, skriver Bloomberg.

En eksklusiv aftale om salg af biograffilm vil kunne give Apple en unik fordel på filmmarkedet. Selv om man allerede nu kan købe og leje film gennem iTunes Store, har Apple indtil nu haft svært ved for alvor at slå igennem som distributør på filmmarkedet.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko