Nyhed
20. apr. 2016 | 09:10

Bliver Screening Room biografernes død?

Foto | Mark Fellman
Napster-grundlæggeren Sean Parkers The Screening Room kan måske rykke store premierefilm som Avatar fra biografen til tv-stuen.

Sean Parker, manden bag Napster, har præsenteret en ny platform, der skal bringe premierefilm hjem til folk. Film hører til på det store lærred, lyder kritikken fra James Cameron.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

I starten af det nye årtusinde var den amerikanske teknologi-entreprenør Sean Parker med til at revolutionere musikbranchen med musikdelingstjenesten Napster.

Nu er Parker måske på vej til at revolutionere filmbranchen.

I starten af marts i år præsenterede Parker sin vision for en ny distributionsplatform for filmindustrien. Navnet er The Screening Room og går ud på, at publikum skal have adgang til premierefilm hjemme i deres stuer samtidig med biografpremieren.

Hvis The Screening Room realiseres, vil det derfor omkalfatre store dele af distributionskæden radikalt.

Som det er nu, vises premierefilm eksklusivt i biografen i et bestemt tidsvindue, og først derefter får publikum adgang til filmene via dvd og streamingtjenester.

Rent praktisk er det meningen, at man med The Screening Room skal købe en boks som tilsluttes ens tv, så man dermed kan leje premierefilm fra sofaen.

I det første udkast til modellen er boksen forholdsvis dyr med en pris på omkring 1000 kroner, mens det skal koste mellem 200-300 kroner at leje en enkelt film.

Støtte fra Spielberg og Scorsese
Sean Parkers idé har vakt stor opsigt i Hollywood, hvor instruktørgiganter som Steven Spielberg, Peter Jackson og Martin Scorsese har vist positiv interesse for The Screening Room.

På den nyligt afholdte konference CinemaCon i Las Vegas arrangeret af brancheorganisationer for alverdens biografer var The Screening Room naturligvis genstand for diskussion.

I den forbindelse fortalte Peter Jackson om sin holdning til Parkers model. Ringenes herre-instruktøren har tidligere opponeret mod DirecTV, der var et lignende tiltag i 2011, men nu er han mere positivt stemt.

”Jeg havde betænkeligheder ved DirecTV i 2011, fordi det var et koncept, som jeg tror, ville have ført til en kannibalisering af biografernes indtægter og ultimativ gjort skade på filmindustrien,” fortalte Jackson på CinemaCon ifølge The Guardian.

”The Screening Room er derimod meget nøjagtigt designet til at ramme et publikum, der alligevel ikke går i biografen i øjeblikket.”

Den kollektive oplevelse
Omvendt var der også mange kritiske røster mod Parkers idé på CinemaCon

Prominente navne som Christopher Nolan, Todd Philips og James Cameron har udtrykt deres bekymring ved at ændre så voldsomt på den nuværende distributionskæde.

”Vores job som filmskabere er at fortsætte med lave film, der gør sig bedst på det store lærred,” fortalte James Cameron i sin tale på CinemaCon.

”Det er essentielt, at film bliver tilbudt eksklusivt til biograferne ved deres premiere.”

Også Todd Philips, der har instrueret alle tre Tømmermænd-film, stiller sig uforstående over for konceptet bag The Screening Room.

”Hvorfor har vi så travlt med at forvandle film til tv? Hvorfor har vi så travlt med at fjerne det, der adskiller os fra alle andre – den fysiske, kollektive oplevelse i biografen – og smide den væk?” spurgte Philips på CinemaCon ifølge Variety.

Kontroversielt projekt
Sean Parker, der også er med-ejer af Facebook, har udviklet The Screening Room sammen Prem Akkaraju, der nu figurerer som direktør for tiltaget.

Tiltaget er i sig selv opsigtsvækkende, men Parkers person tiltrækker også masser af opmærksomhed. Som manden bag Napster blev han en omdiskuteret skikkelse i musikindustrien, fordi musikdelingstjenesten hev tæppet væk under branchens forretningsmodel og økonomiske indtjening.

En splinterny rapport viser ifølge Variety, at publikum gerne vil betale for at se premierefilm hjemme i stuen, mens det er mere usikkert, hvor høj en pris de er villige til at acceptere. 

Indtil videre er The Screening Room stadig i sin vordende fase og dets fremtid usikker. Det vides derfor ikke, om eller hvornår projektet konkret lanceres.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko