Nyhed
08. juni 2017 | 11:01

Cannes-vinder sætter Guldpalme til salg

Foto | Festival de Cannes
Glæden var stor, da Abdellatif Kechiche og hans to skuespillere fik Guldpalmen i 2013 for Adéles liv, men nu vil instruktøren sælge prisen for at finansiere sin næste film.

Adèles liv-instruktøren Abdellatif Kechiche tager alternative metoder i brug for at kunne færdiggøre sit næste projekt, som efter planen skal blive to film.

Af Nicki Bruun

Mange havde regnet med, at Abdellatif Kechiche ville vende tilbage til Cannes i år med sin første film siden Adèles liv, der vandt Guldpalmen på festivalen i 2013.

Det kom dog frem, at Mektoub is Mektoub, som instruktørens projekt hedder, ikke ville nå at blive færdigt til tiden. Nu er det så blevet afsløret, hvad problemet er: Der mangler penge.

Under filmens postproduktion har banken, der har finansieret projektet, pludselig stoppet deres støtte, udtaler Kechiche i en pressemeddelelse til The Hollywood Reporter. Det har fået instruktøren til at tænke utraditionelt.

”For at skaffe den nødvendige kapital til at færdiggøre postproduktionen uden yderligere forsinkelser, vil det franske produktions- og distributionsselskab Quat’Sous holde auktion for genstande forbundet til Kechiches film,” står der også i pressemeddelelsen.

”Genstandene tæller blandt andet Guldpalmen (fra Cannes-festivalen i 2013) og oliemalerier, der er centrale i Adèles liv.”

Kamp om ord og penge
Mektoub is Mektoub
lyder ligesom Adèles liv som et maratonprojekt på flere måder.

Filmen handler om en ung manuskriptforfatter, der vikles ind i et trekantsdrama. Da den ikke blev udtaget til Cannes, kom det frem, at Abdellatif Kechiche havde ændret planerne, så der nu skal komme to film ud af projektet. Det har ifølge mediet The Playlist resulteret i retslige kampe med støttegiverne.

Det er ikke første gang, at Kechiche har været i stormvejr.

Efter Guldpalmen, der blev delt mellem Abdellatif Kechiche og hovedrolleindehaverne Léa Seydoux og Adéle Exarchopoulos, kritiserede skuespillerne instruktørens metoder under optagelserne af filmens lange sexscener.

”Det fik mig til at føle mig som en prostitueret,” sagde Léa Seydoux til pressen.

Om Mektoub is Mektoub er lige så eksplicit i sin fremstilling af sex som forgængeren, vides ikke. Ifølge det franske medie Le Point håber Abdellatif Kechiche at få begge film i det nye projekt klar til at vise i Cannes til næste år.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko