Interview
28. jan. 2017 | 13:43

Er der stadig nogen i live i Sverige?

Foto | Peter Mokrosinski
Helena Bergström har hovedrollen som politikvinden Maja Silver i Savnet, og hun er her flankeret af sine to kolleger spillet af Johan H:son Kjellgren og Mattias Nordkvist.

Engelske Colin Nutley går med krimiserien Savnet i kødet på det overbeskyttende, svenske velfærdssamfund, som han i en menneskealder har boet i.

Af Nicki Bruun

– Skal vi tage den på dansk-svensk eller engelsk?

”Helt klart engelsk! Jeg forstår svensk ret godt efter alle disse år, men når jeg prøver at tale det, lyder det ret frygteligt.”

Manden med de knap så gode svenskkundskaber er engelske Colin Nutley, der er kendt for Englegård-trilogien og Under solen, som blev Oscar-nomineret i 2000.

Nu står han bag den svenske krimiserie Savnet, hvis fire afsnit kan ses på C More.

Mens 72-årige Colin Nutley ikke har talent for sproget trods over 30 år i vor nordiske broderland, følger hans serie fermt i kølvandet på populære Nordic Noir-serier som Forbrydelsen og den dansk-svenske Broen.

Den slags sker aldrig
Savnet
handler mere om følgevirkningerne af et drab end om selve drabet. I serienspiller Helena Bergström – som er gift med Colin Nutley og har hovedrollen i de fleste af hans film – politikvinden Maja Silver, der ligesom Sarah Lund i Forbrydelsen er en enspænder i velfærdssamfundet.

Silver er en ambitiøs karrierekvinde i Stockholm, der ikke har megen tid til familie. Da hun for en sjælden gangs skyld besøger datteren i den hjemby, hun selv har forladt, bliver en ung kvinde myrdet – og så kalder arbejdet igen.

For Nutley er den krimitradition, som Savnet indskriver sig i, mest en ramme til at fortælle en anden historie.

”Jeg var interesseret i at fortælle en historie om et lille lokalsamfund. Hver gang, der sker en forbrydelse sådan et sted, bliver folk interviewet og siger: ’Den slags sker aldrig her.’ Nej, selvfølgelig, den slags sker kun én gang i livet!” fortæller Colin Nutley.

”Så jeg ville hellere undersøge, hvem de overlevende er, og hvad en tragisk hændelse gør ved et lille samfund.”

Altid hjem klokken 17
Der er skrevet tykke bøger om, hvorfor vi mon er så besatte af mørke mord her i det kolde, men behagelige nord.

Konklusionen er som regel, at vi midt i den socialdemokratiske hygge-lykke har brug for noget, der viser den grimme underside af samfundet.

Colin Nutley har ikke det endegyldige svar. Men han har gjort sig nogle observationer i rejsen fra et engelsk samfund, der er mindre nysseligt og mere voldeligt end den svenske socialstat.

”Når man ser tv eller læser bøger, kommer man til at tænke: ’Er der stadig nogen i live i Sverige?’ For så mange mennesker bliver dræbt hver uge i forskellige former for underholdning,” siger Colin Nutley med et grin.

”Men jeg snakkede med to politimænd, som begge var på vej mod de 60. De arbejdede i udkanten af Stockholm, og jeg spurgte dem, hvor mange mord de havde efterforsket. Svaret var ingen. Så indser man – især sammenlignet med London, hvor mange bliver dræbt hver dag – hvor roligt der er i Sverige.”

I Savnet er der også to centrale, mandlige politibetjente. Den ene dør få dage før, den venlige forsørgerstat tvinger ham på pension. Den anden går altid hjem klokken 17 for at hente børnene – selv når en større Interpol-eftersøgning skal sættes i gang.

”Sverige er meget politisk korrekt, og som englænder kan man ikke rigtigt vænne sig til det. I England er vi 30 år bagud, ikke bare når det gælder ligestilling, men også i forhold til livet generelt.”

Vi ved, du er her!
Colin Nutley har selv fået livet til at hænge sammen både privat og professionelt.

Han arbejder næsten altid med konen Helena Bergström, og i Savnet spiller datteren Molly også en central rolle som Maja Silvers datter, der næsten aldrig ser sin mor. I virkeligheden er det langt mere idyllisk.

”Folk synes, det er mærkeligt at arbejde så meget med sin familie. Men jeg plejer at sammenligne det med, at Ringo altid spiller trommer. For mig er det lige så naturligt. Jeg holder virkelig af at arbejde med Helena og min datter, men ville selvfølgelig ikke gøre det, hvis jeg ikke syntes, at de var dygtige,” siger Colin Nutley.

Det er også en god måde at holde fast i noget genkendeligt, når man er en fremmed i et andet land, ligegyldigt hvor længe man har været der. Der er dog også lighedspunkter mellem England og Sverige.

”Selv om jeg har været her længe nu, er jeg stadig ikke svensker. Til gengæld kan man så komme med outsiderens observationer af et andet samfund. Jeg voksede op i en lille by i England i 60'erne, hvor kirken var en meget stærk del af samfundet. Og når man tager ud i de små samfund i Sverige, er det stadig sådan med især frikirkerne.”

Derfor er frikirken i den lille by også en central og dyster faktor i Savnet. Her bliver man taget imod med åbne arme, hvis man vel at mærke er klar til at ofre sig. Selv om der er så dejligt ude på landet, som H.C. Andersen indleder Den grimme ælling, er det kun den halve sandhed, siger Colin Nutley.

”Jeg besøgte det her sted, da jeg første gang kom til Sverige, og folk stod i vinduet og vinkede. Det betyder ’Velkommen’, men også: ’Vi ved, at du er her!’’”

Trailer: Savnet

Kommentarer

Colin Nutley

Født 1944 i Gosport, England.

Engelsk instruktør, manuskriptforfatter og producer.

Begyndte karrieren med at lave serier og dokumentarer til britisk tv.

Startede sit arbejde i Sverige med serien Annika fra 1983.

Under solen var Oscar-nomineret for bedste ikke-engelsksprogede film i 2000.

Gift med den svenske skuespiller Helena Bergström.

Udvalgte film

Änglagård – Tredje gången gillt, 2010

Angel, 2008

The Queen of Sheba's Pearls, 2004

Paradiset, 2003

Under solen, 1998

Englegård – næste sommer, 1994

Sidste dans, 1993

Englegård, 1992

Nionde Kompaniet, 1987

© Filmmagasinet Ekko