Cannes 2022
21. maj 2022 | 19:08 - Opdateret 22. maj 2022 | 08:17

”Danskere er dårlige til at lave film”

Foto | Tobias Henriksson
Svenske Ruben Östlund er kendt som en kompromisløs filmskaber, som samtidig har et morsomt blik på livet. Og han er ikke bleg for at servere stikpiller til danske instruktører.

Der er udbrudt nordisk filmkrig i Cannes, hvor Ruben Östlund skyder med skarpt mod Vinterberg og Bier, mens der er forvirring om, hvem der kan tage æren for Ali Abbasi.

Af Nicki Bruun

Ruben Östlund har netop haft verdenspremiere på sin længe ventede opfølger til Guldpalmevinderen The Square med Claes Bang i hovedrollen.

Også instruktørens nye film, modesatiren Triangle of Sadness, har danskere på rollelisten i form af Vicki Berlin og Zlatko Buric.

Mens Ruben Östlund er glad for danske skuespillere, giver han imidlertid ikke meget for danske instruktører.

”Det er på tide, at man i Sverige forstår, hvilket fremgangsrigt filmland vi er. Der er længe blevet talt om, at danskerne er gode til at lave film, men jeg synes, de er dårlige til det,” siger Ruben Östlund i et video-interview med SVT.

”De laver konventionelle, kedelige fortællinger,” fortsætter instruktøren, som til spørgsmålet om, hvad Thomas Vinterberg og Susanne Bier mon vil sige til det, ikke lægger fingrene imellem:

”Jeg er ligeglad, hvordan de reagerer på det. De laver ganske enkelt ikke gode film.”

Nationalforvirring
Det er noget af et skudsmål, forsidestjernen i Ekko #90 lægger for dagen. Ruben Östlund har dog noget at have selvtilliden i, for Triangle of Sadness er med i toppen af Ekkos stjernebarometer.

Hos Det Danske Filminstitut har man ellers kaldt 2022 for det bedste danske Cannes-år siden 1998, hvor Lars von Trier og Thomas Vinterberg var i hovedkonkurrencen med Idioterne og Festen.

Der foregår lige nu en spøjs kamp om, hvorvidt den tredje nordiske instruktør i hovedkonkurrencen, Ali Abbasi, er svensk eller dansk. Mange internationale medier i Cannes har skrevet, at iransk-fødte Abbasi er svensk, mens også SVT i interviewet med Ruben Östlund lader til at være af den opfattelse.

Ali Abbasi flyttede i sin tid ganske vist fra Iran til Sverige, hvor han læste arkitektur. Men i 2007 rejste han til Danmark og begyndte på Den Danske Filmskole. Siden sin afgang derfra har instruktøren lavet dansksprogede Shelley og svensksprogede Grænse.

Nationalitetsforvirringen har fået den danske pr-mand for Abbasis Holy Spider til at skrive ud til danske medier, at instruktøren på ingen måde er svensk.

”Ali er dansker, han taler dansk, har dansk pas, han er uddannet i Danmark og har boet i Danmark siden 2007, hvor han bor og har sin daglige gang på Vesterbrogade – mere dansk bliver det næppe!” understreger pr-manden Freddy Neumann.

Succesens fædre
I dag har Ekkos udsendte interviewet Ruben Östlunds svensk-egyptiske kollega Tarik Saleh, der også kæmper om Guldpalmen på årets Cannes-festival med dramaet Boy from Heaven.

Han kan dog ikke hidse sig op over landsmandens kommentar.

”Det er da træls, at han ikke bryder sig om danske film,” griner Tarik Saleh og fortsætter:

”Nej, han kan bare godt lide at skabe gang i gaden. Men han er jo en fantastisk instruktør, der laver forrygende film. Og i forhold til Ali Abbasi må man bare sige, at succes har mange fædre.”

Kommentarer

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 75 og løber fra 17. til 28. maj.

© Filmmagasinet Ekko