Interview
07. sep. 2019 | 10:59

Den tredje Coen-bror er vendelbo

Foto | New Land
For enden af regnbuen flygter en ung mand fra en bevæbnet mand, imens et regbuebeklædt nordjysk landskab passer sig selv i baggrunden.

Casper Balslev vil give dansk film en mere regional stemme. Nu bobler han på Ekko Shortlist med det nordjyske westerndrama For enden af regnbuen.

Af Frederik Hoff

”Den er en blanding af Klumpfisken og No Country for Old Men. Jeg kunne godt tænke mig, at flere danske film var regionalt forankrede.”

Casper Balslev bobler i denne uge på Ekko Shortlist med en helt ny kortfilm.

Med For enden af regnbuen har instruktøren taget et skridt ind i den etablerede filmbranche. Filmen var således udtaget på Odense International Film Festival, der netop har fundet sted.

Det er en slags western om en mand, der efter et røveri stikker af fra en rødhåret herre med et ladt gevær. Under flugten opsøger han sin søster, som arbejder på en restaurant, og en gammel flamme.

”Jeg har altid været vild med genrefilm. Min største inspirationskilde er Coen-brødrene. De er så gode til at lave film, der foregår i små, regionale områder, som ikke er blevet brugt tusind gange før på film,” forklarer instruktøren.

Bordel og limousine
Hvis navnet ikke klinger bekendt, så skyldes det, at 40-årige Casper Balslev primært har lavet reklamefilm og musikvideoer, hvor instruktøren ikke er så meget i fokus.

Men seks af hans film er på onlinehitlisten Ekko Shortlist.

”De ligger vist helt i bunden af jeres liste,” griner Casper Balslev, mens han viser rundt på sit reklameselskab New Land på Vesterbro.

Lokalerne er store nok til, at en lille hund ved navn Mikka kan rende rundt. Her er i mere end én forstand langt til naturlandskaber i Hjørring-området i Nordjylland, hvor en smuk, melankolsk regnbue leder den unge antihelt på vej i For enden af regnbuen.

”Jeg er selv født og opvokset i lige netop det område, hvor filmen foregår,” fortæller Casper Balslev.

”Restaurantscenen i filmen foregår på en restaurant, hvor jeg kom og spiste med min familie hver sommer. Og som teenager har jeg gået og kedet mig på Tornby Strand og været i de tomme klitter med nogle venner. Jeg kender bare stemningen i den verden.”

”Sammen med Christian Gamst Miller-Harris ledte jeg derfor efter en historie på det sted, og hvor de fysiske rammer kunne give hovedpersonen modstand.”

Det har været vigtigt for instruktøren at skabe et autentisk univers og bruge de lokale steder.

”Man kommer forbi bordeller med åbent-skilte, og man ser en limousine, der holder ved en gylletank. Det var fedt at få med i filmen.”

Nordjylland er komik
Selv stedets karakteristiske dialekt, vendelbomål, har Casper Balslev forsøgt at ramme.

”Jonathan Harboe, som spiller hovedrollen, måtte lære nordjysk. Han er fra Frederiksberg, men blev undervist af Mathilde Emilie Christensen, som er fra Hjørring og spiller søsteren. De terpede det nordjyske i flere dage for at få det til at være autentisk,” siger Balslev.

Somme tider bliver det demonstrativt nordjyske fingeraftryk også komisk. Som da en truende og nervøs transaktion af tyvekoster ledsages af et klingende: ”Wa, gi’r du en smøg?”

Men Casper Balslev finder ikke komikken problematisk for det hårdkogte udtryk – tværtimod.

”Vi har faktisk prøvet at få en del komik med. Nordjylland er jo underspillet komik. Det er jo Niels Hausgaard, oneliners og skægge konstateringer. Hausgaard og Coen-brødrene er ikke så forskellige.”

Vendelbo Video
For enden af regnbuen er spækket med storslåede billeder af Vendsyssels mest imponerende områder som Rubjerg Knude og Skallerup Klit.

Det er ikke så underligt, at den nordjyske instruktør har øje for landskabsbilleder. Hans far var nemlig luftfotografen Torkild Balslev, som skrev bogen Danmark fra luften.

”Han døde i et flystyrt, da jeg var otte år. Han var på vej hjem fra arbejde, og så blev han taget af vinden. Men jeg kan huske mørkekamre og at have været med ude at flyve og tage billeder.”

Da Casper var ti år, flyttede han med sin mor fra landet og til et parcelhus i Hjørring. Men den tragiske ulykke tog ikke lysten til fotografi og billeder fra den unge Casper.

”Min filminteresse har eksisteret, siden jeg var barn. Jeg lejede rigtigt mange film i Vendelbo Video i Hjørring. Hver uge lejede jeg tre film og så dem så hurtigt som muligt,” smiler han.

En mus i Hareskoven
Selv om filminteressen var stor fra starten, gik Casper Balslev i første omgang den journalistiske vej og blev uddannet fotojournalist på Journalisthøjskolen.

”På grund af min far faldt det naturligt at blive fotograf, men mens jeg var på uddannelsen, fik jeg mere lyst til levende billeder,” fortæller han.

Inspireret af Jonathan Glazer og Chris Cunninghams musikvideoer fra 90’erne besluttede han sig for at lave musikvideoer. I første omgang på amatørbasis for de bands, han kendte personligt.

Herfra gik det stærkt.

”Da jeg havde lavet to videoer, var der et stort, australsk pladeselskab, der ville have mig til Sydney og lave en musikvideo. Så fik jeg en kontrakt med et selskab i London. Jeg lærte at arbejde med filmhold på den hårde måde og fik en masse erfaring. Jeg lavede også videoer herhjemme, hvor jeg mødte min producerkollega Thor Brammer Jacobsen, og vi fik en masse udenlandske produktioner til Danmark.”

Det gælder også Casper Balslevs berømte musikvideo In Cold Blood med rockbandet alt-J, der har næsten tolv millioner visninger på YouTube. Kameraet følger en mus, der bevæger sig igennem en skov og upåvirket passerer et makabert drabsscenarium med afrevne lemmer og blodige, døde kroppe.

Og det er vel at mærke en ægte, levende mus!

”Vi havde en svensk pige, som var muse-wrangler eller i hvert fald havde otte tamme mus. Men det er den samme mus i 80 procent af videoen. Når man sætter den på en gren, så går den hen ad grenen – den hopper ikke ned,” siger han.

”Når man sætter den på jorden, er det lidt tilfældigt, om den går til højre eller venstre, men så er det bare at prøve igen og igen. Videoen blev optaget på to dage i Hareskoven og i et stenbrud i Roskilde.”

Kunstnerisk kontrol
Vi har sat os ned på det nedlukkede værtshus Høker Cafeen, som New Land får lov til at benytte som mødelokale.

Casper Balslev fortæller, at de seneste ti år er gået med at lave reklamefilm for blandt andre Det Kongelige Teater og Aalborg Akvavit.

”Jeg laver reklame, fordi det er sjovt, og fordi jeg godt kan lide udfordringer. Det er en hurtig måde at få lov til at fortælle en ny historie. Idéerne bliver hurtigt realiserede. Og så er jeg også vokset op med, at man skal kunne forsørge sig selv. Det kan jeg godt lide ved reklamer, at jeg kan,” siger han.

Alle produktioner har et slående visuelt udtryk over sig.

”Jeg har en håndfuld fotografer, jeg har et godt samarbejde med. Manuel Claro, som har fotograferet min nye film, har lavet Lars von Triers seneste tre film. Og så har jeg lavet omkring 30 produktioner med fotografen Niels Thastum, som har stået bag kameraet på Når dyrene drømmer og den kommende Selvmordsturisten.”

Trods reklamesuccesen insisterer instruktøren og hans samarbejdspartnere stadig på at lave fiktion.

”Da jeg var still-fotograf, lavede jeg altid egne projekter og ville godt gå ret langt for egne lommepenge og finansiere mine egne ting for at beholde kunstnerisk kontrol. Så det ultimative for mig er at lave min helt egen fortælling. Det var også derfor, jeg selv har finansieret For enden af regnbuen.”

40 gode år tilbage
Sammen med Christian Gamst Miller-Harris skriver instruktøren på endnu en kortfilm, der foregår i Nordjylland, og som har samme tone som regnbuen.

”Jeg vil helst ikke afsløre for meget, men historien handler om to brødre og et mysterium,” siger Balslev, der ikke vil afvise, at han en dag laver en spillefilm.

Med to børn på fire og ti år er han godt klar over, at det ikke er uden ansvar, hvis han kaster sig over sådan et projekt.

”Da jeg lavede For enden af regnbuen, tog jeg fri i tre måneder, og det har jo en pris. Men det er det værd, synes jeg. En spillefilm vil nok kræve, at jeg tager fri det meste af et år. Og hvem ved, hvad en debutspillefilm kommer til at give i indtjening. Det er nok ikke sådan vanvittigt meget,” griner instruktøren.

– Er du ikke nervøs for, at det er en sen debut i din alder?

”Ridley Scott startede med at lave reklamer og instruerede sin første spillefilm, da han var 40. Han er stadig i gang som 80-årig. Så jeg har 40 gode år tilbage!”

Kommentarer

Casper Balslev

Født 1978 i Hjørring.

Uddannet fotojournalist på Journalisthøjskolen i 2007

Har lavet musikvideoer for bands som britiske Alt-J og australske The Presets.

Var i 2014 med til at stifte New Land, som har lavet et hav af reklamer.

Er aktuel med For enden af regnbuen, som er på Ekko Shortlist og blev udtaget til Odense International Film Festival.

Film på Ekko Shortlist

For enden af regnbuen
2019

Sommer-dokumentet
2019

In Cold Blood
2017

Whispers
2013

Han Kjøbenhavn
2013

Han Kjøbenhavn: Nytår
2012

© Filmmagasinet Ekko