Nyhed
12. apr. 2009 | 18:31

”Der findes ingen gode film”

Lukas Moodysson er glad for, at Mammut skaber uenighed. Men han ved ikke, om han vil lave flere film.
Af Claus Christensen

”En ung mesters første værk,” sagde instruktøren Ingmar Bergman om sin landsmand Lukas Moodyssons debutfilm, Fucking Åmål fra 1998.

Med ét slag var Moodysson tronarvingen i svensk film, og han befæstede sin position med kollektivdramaet Tilsammans (2000) og den knugende trafficking-tragedie Lilja 4-ever (2002), indtil hans karriere tog en uforsonlig drejning med et par meget små og meget radikale film.

Men nu er 40-årige Moodysson tilbage med sin første store internationale film, Mammut, der har ingen ringere end Gael Garcia Bernal og Michelle Williams i hovedrollerne.

Kritik fra højre og venstre
Filmen, der den 20. april har dansk forpremiere på CPH:PIX, er imidlertid ikke blevet det ventede triumftog for Moodysson. Den har delt vandene, og instruktøren måtte tage tomhændet hjem fra årets Berlin-festival i februar.

”Det er fascinerende, at den svenske højrefløj har kritiseret filmen for at være anti-kapitalistisk, og så er der nogle i Berlin, der mener, den ikke er konfrontatorisk nok,” siger Lukas Moodysson.

Mammut konfronterer en masse spørgsmål, om rigtigt og forkert, men den dømmer ingen,” understreger instruktøren i et to timers interview med Ekkos Kristoffer Hegnsvad.

Frigørelse er egoisme
Mammut skildrer to moderne, vestlige mennesker, der har alt, men alligevel ikke kan finde ro i sig selv og tid til hinanden.

”Jeg tror ikke på individets frigørelse. Det er en form for nihilistisk egoisme at sætte sig selv i centrum og lade, som om man ikke har brug for sin omverden,” siger Moodysson og fortsætter:

”Jeg ved godt, at ingen har konfliktløse familieliv, men vi er bundet til vores forældre og børn, om vi vil det eller ej, og det er meget farligt at forsøge at løse konflikterne ved at ophæve de bånd.”

Undgår folk, der laver film
Selv har Lukas Moodysson valgt at lave en skarp adskillelse mellem arbejde og fritid. Og han foretrækker at bo i Malmö på god afstand af den svenske filmbranche i Stockholm.

”Jeg vil helst undgå folk, der laver film og hele tiden diskuterer dem. Jeg ved heller ikke, om jeg skal lave en film til. Det er så utrolig krævende. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan klare det,” siger Moodysson, som direkte adspurgt ikke kan nævne en eneste rigtig god film i hele filmhistorien:

”Filmkunsten er en kunst i detaljer og fragmenter. Der findes magiske øjeblikke, men der findes ikke film, der holder hele vejen.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko