Cannes 2013
22. maj 2013 | 14:10

”Du lyder som min mor!”

Foto | Kapong 'Shi' Kornporiphan
Ryan Goslings rolle i Only God Forgives er inspireret af søvngængermyten og prøver at bryde sit bånd til sin mors livmoder, forklarede Nicolas Winding Refn i Cannes.

Nicolas Winding Refn talte om sex, vold, Ryan Goslings søvngænger og Kristin Scott Thomas’ livmoder ved pressemødet i Cannes efter verdenspremieren på Only God Forgives.

Af Jacob Ludvigsen

Ryan Gosling har kun sytten replikker på halvanden time i Nicolas Winding Refns Only God Forgives, der lige har fået verdenspremiere i Cannes.

Og de mange, der havde håbet på, at han ville få gang i mundtøjet til det efterfølgende pressemøde, blev skuffede. Stjerneskuespilleren er nemlig ved at optage sin debutfilm som instruktør i Detroit og sendte i stedet en hilsen, som blev læst op af selveste festivalleder Thierry Frémaux, der helt usædvanligt dukkede op på pressemødet.

”Nicolas, vi er den samme, men i forskellige universer. Jeg sender dig positive bølger og er hos dig i dag.”

Heldigvis var Nicolas Winding Refn selv i hopla og i et noget mere snakkesaligt hjørne over for den internationale presse, end han har været op til festivalen over for danske journalister, som har haft svært ved at slå et ord af ham.

Kunst er vold
Only God Forgives eksploderer i voldsomme voldsudbrud, og flere forlod salen under visningen i morges. Til pressemødet ville en ung kvindelig journalist vide, hvorfor han mener, at filmens vold er retfærdiggjort:

”Du lyder som min mor!” svarede den danske instruktør.

”Kunst er en voldshandling. Kunst handler om penetration, at tale til underbevidstheden og vores behov på forskellige planer. Det er et svært spørgsmål at svare på, hvorfor det er sådan. Jeg tænker ikke særligt meget over, hvad jeg laver. Jeg går til tingene som en pornograf – det handler om, hvad der ophidser mig.”

”Jeg ser ikke mig selv som en meget voldelig mand. Jeg ville dø, hvis nogen kiggede ondt på mig. Men jeg har helt klart en fetish for voldelige følelser og billeder. Man skal ikke glemme, at vores kropsdele er skabt med henblik på vold for at overleve. Med årene har vi ikke længere brug for vold, men vi har stadig et mentalt og spirituelt behov for at udleve volden.”

Iskold moderfigur
Nicolas Winding Refn fortalte også om sin filmiske metode, hvor meget først ligger fast, når holdet står på optagelserne.

”At lave film er som sex: Hvis man ved for meget på forhånd, er det ikke særligt spændende. Så hver morgen fantaserede jeg om, hvad vi kunne gøre med Ryan og Kristin den dag,” sagde han.

Den tilgang roste Kristin Scott Thomas under pressemødet. I Only God Forgives spiller hun moren, der kommer til Bangkok, da hendes ældste søn bliver dræbt. Hun opfordrer på det kraftigste til, at hendes anden søn Julian (Ryan Gosling) søger hævn og er i det hele taget en forskruet, iskold moderfigur. En usædvanlig rolle for den britiske skuespiller og en rolle, der allerede har høstet roser hos mange kritikere.

”Jeg havde en stor tillid til Nicolas. Normalt er den her slags film slet ikke min smag, med al den vold. Men det appellerede til mig at arbejde med Nicolas,” sagde Kristin Scott Thomas.

Overskrider tabuer
”Jeg havde set Bronson, som var meget smuk og rørende,” fortsatte hun.

”Og når man så går i gang med arbejdet, glemmer man lidt det ultravoldelige og forstyrrende og tænker mere på, hvor interessant det er at arbejde med ham og at spille den her vilde, hensynsløse person.”

Særlig opsigt vækker en monolog, hvor hun til en middag med Julian og hans kæreste fastslår, at Julian altid har følt sig utilstrækkelig i forhold til sin bror Billy, fordi ”Billy havde en større pik end, altså, Julians var aldrig lille, men Billys var enorm”.

”Jeg tror, vi fandt på det undervejs. Vi havde kredset om den varme grød, og så besluttede vi os at gå linen ud med noget, som man ikke engang tør tænke. Det værste overhovedet – lad os få det frem på bordet,” fortæller Kristin Scott Thomas.

Svaghed bliver styrke
Only God Forgives er en stemningsbåret film, hvor den ydre handling træder i baggrunden. Og det blev klart ved pressemødet, at Nicolas Winding Refn havde haft behov for gå til yderligheder efter succesen med Drive.

”Efter at have lavet Bronson, Valhalla Rising og Drive ville jeg lave noget, der gik mod alle konventioner, jeg har arbejdet med før. Så jeg tog til Paris og snakkede med Alejandro Jodorowsky (som Only God Forgives er dedikeret til, red.) og det gav mig selvtillid til at prøve det af,” sagde han.

Det var også derfor, han kastede sig ud på fremmed grund i Bangkok, hvor filmen foregår og er optaget.

”Jeg ville sætte mig i en anden position end i Bronson og Drive. Kunst handler om at vende sine svagheder til en styrke. Og her var jeg en fremmed i et fremmed land.”

Spøgelse på værelset
Only God Forgives har et tykt lag af asiatisk mysticisme, som instruktøren for alvor fik forståelse for efter en temmelig speciel oplevelse i den thailandske hovedstad.

”Da vores datter var lille, havde hun en evne til at se spøgelser, og vi var i en lejlighed i Bangkok, hvor hun blev ved med at vågne op og skrige og pege mod væggen,” sagde han.

”Så jeg ringede til den thailandske produktionsleder og sagde: ’Jeg tror, der er et spøgelse i vores hus.’ I Europa ville jeg blive korsfæstet. Men her sagde hun bare: ’Nå, okay.’ Og en halv time senere kom hun med en shaman, der gik værelset igennem,” sagde instruktøren.

En journalist fra The Huffington Post påpegede, at hun havde svært ved at se, hvor det spirituelle og mystiske ligger i filmen.

”I det originale manuskript var der en masse logik og forklaring af alle de her såkaldte mystiske hændelser, for det er det, vi er vant til i den vestlige verden, hvor vi har svært ved at forstå og acceptere noget, der ikke er baseret i fakta. Men jo mere tid jeg brugte i Asien, jo mere forstod jeg, at det er en kultur med et parallelt univers, som bliver accepteret på et meget personligt niveau,” svarede Nicolas Winding Refn.

Goslings søvngænger
Noget af mystikken er kropsliggjort i filmens politimand, der står bag drabet på Ryan Goslings bror, og som er en mytisk og tilsyneladende uovervindelig udgyder af retfærdighed. Han bliver spillet af Vithaya Pansringarm, der forklarede, at han fik besked på at spille gud.

”Jeg har spillet alt fra buddhistisk munk til politibetjent – men at spille gud er noget meget specielt! Så jeg spurgte Gud: ’Hvordan spiller jeg dig?’ Han svarede ikke, men det gjorde Nicolas, der blev ved med at hviske mig i øret under optagelserne: ’Du er Gud, du er Gud!’” smilede Pansringarm over for verdenspressen.

Og hvad er så forklaringen på, at Gosling er sytten replikker fra at være stum i Only God Forgives?

”Ideen med Julian-karakteren var, at det er en mand, der er på en slags rejse, men ikke ved, hvad han rejser mod. Ryan og jeg talte meget om søvngængerfænomenet – et mytologisk væsen, hvis skæbne det netop er at bevæge sig uden at vide hvorhen,” forklarede Nicolas Winding Refn.

”Vi fandt så ud af, at karakteren er spændt fast af et bånd til sin mors livmoder. Det er hans forbandelse. Og for at komme fri skal han gå igennem forskellige voldshandlinger.”

Hvordan Kristin Scott Thomas’ livmoder kommer i spil, kan alle opleve, når Only God Forgives får dansk premiere torsdag i næste uge.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko