Cannes 2022
27. maj 2022 | 01:04

”Er det anstødeligt at tale om folkedrab?”

Foto | Festival du Cannes
Med et stort banner og gennemsigtede plader forsøgte et ukrainsk filmhold på den røde løber i Cannes at dele deres budskab med hele verden.

Ukrainsk filmhold protesterer over sociale mediers fortrængning af russernes barbariske krigsførelse og dissidenters hvidvaskning af oligarken Abramovich.

Af Claus Christensen

Cannes fester på livet løs, men russernes krig mod Ukraine bliver ved med at dukke op.

For en uge side brød en nøgen kvinde – malet i det ukrainske flags farver – ind på den røde løber og skreg sin protest mod de russiske soldaters voldtægter, inden hun blev ført væk af festivalens vagter.

Forleden brugte et ukrainsk filmhold deres premiere til at protestere mod krigen og sociale mediers fortrængning af vidnesbyrd om grusomhederne.

På den røde løber op til biografen Salle Debussy, der ligger ved siden af den store Lumière-biograf på Croisetten, stod de kreative hovedkræfter bag Butterfly Vision side om side med et banner.

”Russere dræber ukrainere. Oplever du det som anstødeligt eller foruroligende at tale om dette folkedrab?” stod der på banneret.

Der var blandt andre tale om instruktøren Maksim Nakonechnyi, skuespilleren Rita Burkovska samt producenterne Darya Bassel og Yelizaveta Smit.

”Det handler ikke om at komme til Cannes for at have det sjovt eller gøre forretninger. For os handler det kun om at aflevere et budskab til verden. Vi kunne ikke forestille os at bruge tiden til noget som helst andet,” siger Darya Bassel til branchebladet Variety.

Fortrængning af brutalitet
Foran deres ansigter holdt filmskaberne gennemsigtige plader med det logo, sociale medier som TikTok bruger, når de vil advare brugerne om, at indhold kan være foruroligende.

Filmskaberne vil ifølge Variety gøre op med forsøget på at skjule krigens ubehagelige brutalitet.

”Nogle gange foretrækker folk ikke at skulle tænke for meget, mens ukrainere bliver dræbt,” siger Darya Bassel.

Butterfly Vision handler om en ukrainsk kvinde, der vender tilbage til sin familie efter at have siddet i fængsel i Donbass, som siden 2014 har været et slags epicenter for konflikten mellem ukrainere og russere.

I Cannes-programmet står der, at filmen er ”et sørgeligt aktuelt vidnesbyrd om de ukrainske krigere og kvinder, der kæmper for deres integritet, deres frihed, deres fremtid”.

Boykot Abramovich!
Forleden advarede den ukrainske instruktør Sergei Loznitsa, der viser sin dokumentar The Natural History of Destruction på Cannes-festivalen, imod at boykotte russisk kultur.

Han forsvarede også festivalens visning af den russiske dissident Kirill Serebrennikovs Tchaikovsky’s Wife, selv om den er finansieret af Putins oligark-ven Roman Abramovich.

Og Serebrennikov har på festivalens store pressekonference selv taget Abramovich i forsvar.

”Abramovich har længe hjulpet kunstnere i Rusland, og takket være ham har vi kunstbiografer. Han støtter ikke propagandafilm, tværtimod,” sagde den russiske instruktør.

Det er Darya Bassel lodret uenig i. Hun mener, at Serebrennikov foretager en farlig hvidvaskning af en kontroversiel oligarks omdømme.

”Når vi taler om dissidenter, er de normalt ikke venner med oligarker,” siger Darya Bassel til Variety og fortsætter:

”Dissidenter og filmskabere, der er imod Putin og hans regime, er et produkt af russisk kultur, som er et produkt af den russiske stat. Og kultur skaber en national identitet. Når russiske soldater kommer til Ukraine og voldtager børn og kvinder, er deres identiteter også produkter af russisk kultur.”

Producenten opfordrer til en total boykot af russiske kultur.

”Det står absolut klart, at kulturel boykot er et af værktøjerne til at stoppe denne forfærdelige, blodige krig. Og det er det samme med kulturelle produkter, der kommer fra Rusland.”

Butterfly Vision deltager i det næstbedste program, Un Certain Regard, og er i morgen aften i spil til priser.

Kommentarer

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for femtende gang Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 17. til 28. maj.

© Filmmagasinet Ekko