Cannes 2019
14. maj 2019 | 18:13

Iñárritu: Farligt at være mexicansk præsident

Foto | Jose Haro
Alejandro G. Iñárritu har instrueret nogle af de mest visuelt eksperimenterende mainstream-film i nyere tid. På årets Cannes-festival skal han se på film af sine kolleger fra hele verden.

”Jeg er imod det, der foregår i verden, og jeg håber, at noget vil stoppe den farlige tilbagevenden til 1939,” siger juryformand Alejandro G. Iñárritu med henvisning til Donald Trump.

Af Claus Christensen

”Jeg har aldrig været præsident eller bestemt noget – ikke engang på mine filmset eller i min familie!”

Sådan lød det fra Oscar-vinderen Alejandro G. Iñárritu på dagens pressemøde i Cannes.

Det fik journalister til at grine – især da den mexicanske instruktør med reference til Donald Trump tilføjede: ”Det er en mærkelig situation at være præsident, men at være mexicansk præsident er direkte farligt.”

Det er en fast tradition, at juryen møder pressen inden åbningsfilmen, og hvis det går ud på at sige så lidt som overhovedet muligt, så løste Iñárritus jury opgaven til perfektion.

”Jeg bryder mig ikke om at bedømme, så jeg vil bare lade mig påvirke af filmskaberne og reagere på deres film. Ofte er konkurrencer svære og faktisk ret barnlige. Der er så mange film af store instruktører, så det skal nok blive et intenst og passioneret arbejde at finde vinderen,” sagde Iñárritu og tilføjede:

”Jeg ved ikke, hvordan det kommer til at fungere, for at være
ærlig.”

Stærkeste jury i mands minde
Der er historisk mange instruktører i årets jury med ni medlemmer, og det er ingen tilfældighed, afslørede festivalens leder Thierry Frémaux i går.

Alejandro G. Iñárritu accepterede nemlig kun at blive juryformand, hvis der kom flere instruktørkolleger med i juryen end vanligt.

På Ekko har vi tidligere kritiseret, at skuespillerne fyldte meget i juryerne – ikke mindst i forbindelsen med den skandaløse forbigåelse af Min far Toni Erdmann i 2016.

Og årets jury er måske den stærkeste i mands minde. Foruden Iñárritu, der vandt den store Oscar med Birdman i 2015, er der blandt andre græske Yorgos Lanthimos (The Killing of a Sacred Dear), italienske Alice Rohrwacher (Miraklerne, Lazzaro den lykkelige), polske Pawel Pawlikowski (Cold War) og franske Robin Campillo(120 slag i minuttet).

Det var da også en meget ydmyg juryformand, der understregede, at det ikke er ham, der skal finde Guldpalme-vinderen.

”Jeg bestemmer ikke, det gør vi alle sammen. Og jeg vil gerne se filmene uden at vide, hvem instruktøren er. Hvis vi kan se bort fra navn, berømmelse og køn, vil vi kunne se en film som netop en film. Alt det andet udenom kommer ikke til at påvirke vores beslutning,” sagde Alejandro G. Iñárritu.

Farlig tilbagevenden til 1939
En af skuespillerne i juryen er Elle Fanning, som vi kender fra Nicolas Winding Refns The Neon Demon.

Hun debuterede i Cannes i 2006 med Iñárritus Babel, og den 21-årige skuespiller fortalte, at hun havde svært ved at tro, at hun var blevet udvalgt til den prominente jury.

”Jeg var chokeret, da jeg blev ringet op. Jeg troede ikke på det, og sådan har jeg det næsten stadig. Jeg er ung, men startede også meget tidligt som skuespiller, så jeg har været på mange filmsets,” sagde hun tydeligt bevæget.

Og netop som pressemødet var ved at gå helt i tomgang, greb den amerikanske kritiker Chaz Ebert mikronen for at sætte lidt gang i løjerne. Hun ville høre, hvordan juryformanden havde det som mexicaner i en verden med Trump som præsident.

”Verden smelter, og fyrene i spidsen regerer med vrede. De finder på ting og får folk til at tro, at det er sandheden. Som kunstner kan jeg kun reagere på det politiske med et åbent hjerte og give udtryk for, hvad jeg mener,” svarede Alejandro G. Iñárritu og fortsatte:

”Problemet er uvidenhed. Folk, der ikke ved noget, er nemme at manipulere. Så jeg er imod det, der foregår i verden, og jeg håber, at noget vil stoppe den farlige tilbagevenden til 1939. Vi ved, hvordan historien ender, hvis vi fortsætter den retorik. Vi tror, at vi udvikler os teknologisk med de sociale medier, men det virker, som om hvert et tweet kun skaber mere isolation og paranoia.”

Kommentarer

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for trettende år i træk Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos internationale stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i festivalens sidekonkurrence Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Director’s Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 14. til 25. maj 2019.

© Filmmagasinet Ekko