Nyhed
12. sep. 2016 | 11:56 - Opdateret 13. sep. 2016 | 08:33

Filippinsk instruktør vinder Guldløven

Foto | Sine Olivia Pilipinas
I Guldløve-vinderen The Woman Who Left søger Horacia (Charo Santos-Concio) at vende tilbage til livet efter at have tilbragt tre årtier i fængsel for et mord, hun ikke har begået.

Et fire timer langt filippinsk drama vinder prisen for bedste film i Venedig, hvor dansk dokumentar om den syriske borgerkrig vandt sidekonkurrencen.

Af Simon Johansen

Denis Villeneuve, Tom Ford, Damien Chazelle, Pablo Larrain, og Ana Lily Amirpour.

Det har ikke skortet på store Hollywood-instruktører i konkurrencen om Guldløven på 73. udgave af Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica, verdens ældste filmfestival.

Guldløven måtte de alle dog kigge længe efter. Den gik nemlig til filippinske Lav Diaz’ The Woman Who Left.

Det fire timer lange filippinske drama, der er filmet i kontrastfuld sort-hvid, er et medrivende drama om en kvindes splittelse mellem hævn og forsoning.

”En pris til mit land”
I filmen følger vi Horacia, som har tilbragt tre årtier i fængsel for et mord, hun ikke har begået. Pludselig kommer sandheden frem, og hun bliver løsladt. Hun får en ny chance i livet, men da hun vender hjem til sin fødeby, er alt forandret. Hendes mand er død, datteren flyttet og sønnen forsvundet.

Horacia begynder derfor at planlægge hævn over dem, der fik hende dømt for mord.

”Den her pris er til mit land, til det filippinske folk, for vores anstrengelser og for menneskehedens anstrengelser,” sagde Lav Diaz, da han takkede juryen med formand Sam Mendes i spidsen. 

Anmelderne har bifaldt det opslugende, sort-hvide opus. Især Charo Santos bærer publikum gennem de fire timer med sin hjerteskærende portrættering af en hævntørstig kvinde. Læg dertil filmens kontrastfulde udtryk, som eminent tager beskueren med ind i Diaz’ dunkle vision af Manila.

Filmens kvaliteter til trods er det dog næppe sandsynligt, at prisvinderen vil finde et stort publikum uden for filmfestovalerne, hvilket flere filmkritikere har på peget som et problem ved filmfestivalen i Venedig.

Tom Ford vandt juryens pris
Den kritikerroste thriller Nocturnal Animals, der er modeskaberen Tom Fords anden spillefilm, vandt festivalens anden store pris, Grand Prize.

Prisen for bedste instruktør deles mellem den russiske instruktør Andrei Konchalovsky for Paradise og Amat Escalante for sci-fi-filmen The Untamed, der er dansk produceret.

Juryens specialpris gik til The Bad Batch, som er iransk-amerikanske Ana Lily Amirpours imødesete anden spillefilm.

Det blev i festivalens åbningsfilm, at den bedste kvindelige skuespiller skulle findes, nemlig Emma Stone. Hun spiller over for Ryan Gosling i Damien Chazelles La La Land.

Bedste mandlige skuespiller gik til argentinske Oscar Martínez for rollen i The Distinguished Citizen, hvor han spiller en Nobelpris-vindende forfatter, der vender hjem til en fødeby, hvorfra alle hans romankarakterer er taget fra.

Prisen for bedste manuskript gik til Noah Oppenheimfor Jackie, der foregår i dagene efter mordet på den amerikanske præsident John F. Kennedy. 

Priser til danske film
I sidekonkurrencen Venice Days gik hovedprisen til den danske dokumentarfilm The War Show af Andreas Dalsgaard og syriske Obaidah Zytoon.

Filmen foregår under den syriske borgerkrig og følger en gruppe venner i Syrien, hvis liv og drømme forvandles til mareridt, mens kaos hersker i landet.

European Cinemas Label, der er Venice Days’ næststørste pris, gik til den svensk-danske Sameblod af instruktør Amanda Kernell, mens dansk-islandske Heartstone af Gudmundur Gudmundsson vandt prisen The Queer Lion for bedste film med LBGTQ-tema.

Kommentarer

Simon Johansen

Filmmagasinet Ekkos udsendte i Venedig.

Sender dagligt beretninger hjem fra festivalen.

Uddannet journalist og har skrevet for Ekko i et års tid.

Festivalen er den ældste af sin slags i verden og er siden 1932 blevet afholdt på øen Lido uden for Venedig.

Fra 31. august til 10. september.

© Filmmagasinet Ekko