Nyhed
04. feb. 2014 | 11:35 - Opdateret 04. feb. 2014 | 12:27

Flere biografer viser anmelderroste film

Foto | uoplyst
Antallet af biografer, der viser anmelderroste udenlandske film, er steget markant efter digitaliseringen. Eksempelvis viste 117 af de omkring 160 biografer i landet Bodil-vinderen Amour i løbet af 2012 og 2013.

Smalle udenlandske film vises i langt flere biografer end før digitaliseringen. Det viser en Ekko-undersøgelse, der samtidig slår fast, at de største films udbredelse er massiv.

Af Kasper Sølvsten

Hvis du ikke bor i en af landets fire største byer, er der en god chance for, at du i tidens løb har spejdet langt efter plakater for andet end Hollywood-produktioner og danske storfilm, når du er gået forbi din lokale biograf. 

Sådan er det ikke nødvendigvis længere. 

Efter at de danske biografer er blevet digitale, og det dermed er blevet nemmere for biografejerne at vise film, er der sket en markant udvikling i, hvor bredt anmelderroste udenlandske film når ud i det danske biograflandskab. 

Det viser en undersøgelse, som Ekko har lavet på baggrund af tal fra de danske filmdistributører. 

2008 og 2009 var de to sidste år, inden biograferne i Danmark for alvor gik over til at vise film på digitalt udstyr. Her blev de film, der senere fik en Bodil-nominering for bedste udenlandske film, i gennemsnit vist i henholdsvis 26 og 27 procent af landets godt 160 biografer. 

I 2010, da digitaliseringen for alvor slog igennem, steg tallet til 48 procent, og i 2011 og 2012 blev Bodil-filmene i gennemsnit vist i henholdsvis 40 og 49 procent af landets biografer. 

Dermed er der sket tæt på en fordobling i antallet af biografer, der har vist de Bodil-nominerede udenlandske film før og efter digitaliseringen. 

Langt flere premierebiografer
Mens de Bodil-nominerede film altså er gået fra at blive vist i omkring hver fjerde til omkring hver anden af de danske biografer over den femårige periode, så ligger antallet af biografer, der viser de allerstørste film, helt stabilt. 

I 2008 gik de ti film, der solgte flest billetter i Danmark, i gennemsnit i 88 procent af landets biografer. I 2012 var tallet faldet med et procentpoint til 87. 

Man kunne altså nemt foranlediges til at tro, at de store film har mistet terræn i forhold til de mindre, fordi antallet af biografer, de vises i, er stagneret. 

Men tallene snyder. 

Digitaliseringen har nemlig også været med til at gøre, at de store film i dag lanceres langt mere massivt på premieredagen end tidligere. 

Danske Biografers seneste årsrapport viser, at mens de tyve bedst sælgende film i 2008 i gennemsnit havde premiere i 83 biografer på åbningsdagen, så var tallet i 2012 steget til 119. 

På fem år er der altså sket en forøgelse på næsten 50 procent i antallet af premierebiografer, når det kommer til de allerstørste film. 

Flere har mulighed for at se film
Til gengæld kan der fortsat godt gå flere uger, fra en smal film som Shame har premiere i København og Aarhus, til den vises i Lemvig eller på Lolland. 

Og da film som regel sælger langt flest billetter i åbningsweekenden og den efterfølgende weekend, når hypen og interessen er størst, så har antallet af premierebiografer enorm betydning for en films succes. 

Se et eksempel på, hvordan billetsalget af en række af Lars von Triers film har udviklet sig over tid. 

At de Bodil-nominerede film i dag bliver vist i langt flere biografer end for fem år siden, betyder ikke nødvendigvis, at langt flere mennesker ser dem. Men det betyder, at langt flere mennesker har mulighed for at se dem. 

Blockbusterficering?
I november skrev Det Danske Filminstitut i en rapport (Digitale udfordringer og muligheder for dansk film), at der er i gang med at ske en ”blockbusterficering” af biografvinduet, når det kommer til danske film: 

De store danske film sidder tungere og tungere på markedet, og de mellemstore og små film mases ud. 

Ekkos undersøgelse siger ikke noget om antallet af solgte biografbilletter for de anmelderroste, udenlandske film, men resultatet siger til gengæld, at disse film ikke ligefrem er i fare for at blive mast ud af markedet. 

Tværtimod er de anmelderroste udenlandske films forudsætninger for at trives efter alt at dømme forbedret som følge af digitaliseringen. 

Om undersøgelsen
Ekko har bedt de danske filmdistributører om at oplyse, hvor mange biografer der har vist deres film, som enten har været blandt de mest sælgende film eller nomineret til en Bodil i kategorien ”bedste udenlandske film”. 

De distributører, der har bidraget til undersøgelsen er: Nordisk Film (16 film), SF (13), Camera Film (13), Scanbox (7), United International Pictures (5) og Miracle Film (4). 

Disney (9) har som den eneste distributør valgt ikke at deltage i undersøgelsen. 

Sandrew Metronome(8) lukkede sidste år, hvorfor det ikke har været muligt at skaffe deres tal. Det samme gælder for Sunrise(1), som ikke længere eksisterer. 

Bodil-priserne uddeles hvert år af de danske filmkritikere og –journalister. De film, der nomineres i kategorien for ”bedste udenlandske film”, er typisk relativt smalle, kunstneriske film som Holy Motors, der gik i tretten biografer eller Shame, der gik i 30. 

Bodil-nomineringer er dog også tilfaldet bredere film som eksempelvis Oscar-vinderne Kongens store tale, der som den eneste i undersøgelsen gik i samtlige landets biografer, og The Artist, der gik i 128 biografer. 

Da blot fem-seks film om året nomineres til en Bodil for ”bedste udenlandske film”, og der i sagens natur kun er ti film blandt årets ti mest sælgende, er mængden af data, som undersøgelsen bygger på, relativt begrænset. 

Dette skyldes også, at det ikke har været muligt at skaffe biograftallene på alle de ønskede film. Undersøgelsen skal derfor tages med visse forbehold.

Biografer der viste filmene

2012 – Bodil-nominerede
bedste udenlandske film

Hvad med Kevin?: 133
The Artist: 128
Shame: 30
Holy Motors: 13
Searching for Sugar Man: 65
Amour: 117

Gennemsnit: 81
Dækning: 49%

2011 – Bodil-nominerede
bedste udenlandske film

Another Year: 79
Kongens store tale: 161
Nader og Simin: 38
Om guder og mænd: 27
Oslo, 31. august: 19

Gennemsnit
: 65
Dækning: 40%

2010 – Bodil-nominerede
bedste udenlandske film

An Education: 149
Biutiful: 73
Det hvide bånd: 64
Fish Tank: 24
Profeten: Uoplyst

Gennemsnit: 78
Dækning: 48%

2009 – Bodil-nominerede
bedste udenlandske film

Boy A: 22
Il Divo: Uoplyst
Jeg har elsket dig så længe: 73
Klassen: 42
Waltz With Bashir: 36

Gennemsnit: 43
Dækning: 27%

2008 – Bodil-nominerede
bedste udenlandske film

Børnehjemmet: 53
Control: 20
Gomorra: 38
Lad den rette komme ind: 61
Maria Larssons evige øjeblik: Uoplyst

Gennemsnit: 43
Dækning: 26%

2012 – De ti mest sælgende biograffilm (163 biografer i alt)

Skyfall:149
Hvidsten-gruppen: 162
Den skaldede frisør: 154
The Dark Knight Rises: 142
En kongelig affære: 153
Far til fire – til søs: 142
De urørlige: 113
Twilight: Breaking Dawn – del 2: 122
Ice Age 4: 141
Min søsters børn alene hjemme: 143

Gennemsnit: 141
Dækning: 87%

2011 – De ti mest sælgende biograffilm (161 biografer i alt)

Harry Potter og dødsregalierne – del 2: 148
Klassefesten: 127
Dirch: 128
Tintin: Uoplyst
Pirates of the Caribbean: uoplyst
Far til fire - tilbage til naturen: 145
Alle for én: 139
To på flugt – et hårrejsende eventyr: Uoplyst
Twilight: Breaking Dawn – del 1: 122
Biler 2: Uoplyst

Gennemsnit: 135
Dækning: 81%

2010 – De ti mest sælgende biograffilm (162 biografer i alt)

Klovn: 149
Harry Potter og dødsregalierne: Uoplyst
Inception: Uoplyst
Hævnen: Uoplyst
Far til fire – på japansk: 132
Toy Story 3: Uoplyst
Shrek den lykkelige: 150
Sex and the City 2: Uoplyst
Olsen-banden på de bonede gulve: 103
Twilight: Eclipse: 124

Gennemsnit: 131
Dækning: 81%

 

2009 – De ti mest sælgende biograffilm (163 biografer i alt)

Avatar: 153
Mænd der hader kvinder: 154
Pigen der legede med ilden: 154
Harry Potter og halvblodsprinsen: Uoplyst
Ice Age 3: 151
Op: Uoplyst
Luftkastellet der blev sprængt: 154
Engle og dæmoner: Uoplyst
Sorte kugler: Uoplyst
Alvin og de frække jordegern: 124

Gennemsnit: 148
Dækning: 91%

2008 – De ti mest sælgende biograffilm (164 biografer i alt)

Flammen og citronen: Uoplyst
Quantum of Solace: Uoplyst
Indiana Jones & krystalkraniets konge: 150
Mamma Mia: 150
Blå mænd: 138
The Dark Knight: Uoplyst
Sex and the City: The Movie: 141
Rejsen til Saturn: 143
Far til fire – på hjemmebane: uoplyst
Kung fu panda: 150

Gennemsnit: 145
Dækning: 88%

Om Ekkos undersøgelse

Ekko har bedt de danske filmdistributører om at oplyse, hvor mange biografer der har vist deres film, som enten har været blandt de mest sælgende film eller nomineret til en Bodil i kategorien ”bedste udenlandske film”.

De distributører, der har bidraget til undersøgelsen er: Nordisk Film (16 film), SF (13), Camera Film (13), Scanbox (7), United International Pictures (5) og Miracle Film (4).

Disney (9) har som den eneste distributør valgt ikke at deltage i undersøgelsen.

Sandrew Metronome(8) lukkede sidste år, hvorfor det ikke har været muligt at skaffe deres tal. Det samme gælder for Sunrise(1), som ikke længere eksisterer.

Bodil-priserne uddeles hvert år af de danske filmkritikere og -journalister. De film, der nomineres i kategorien for ”bedste udenlandske film”, er typisk relativt smalle, kunstneriske film som Holy Motors, der gik i tretten biografer eller Shame, der gik i 30.

Bodil-nomineringer er dog også tilfaldet bredere film som eksempelvis Oscar-vinderne Kongens store tale, der som den eneste i undersøgelsen gik i samtlige landets biografer, og The Artist, der gik i 128 biografer.

Da blot fem-seks film om året nomineres til en Bodil for ”bedste udenlandske film”, og der i sagens natur kun er ti film blandt årets ti mest sælgende, er mængden af data, som undersøgelsen bygger på, relativt begrænset.

Dette skyldes også, at det ikke har været muligt at skaffe biograftallene på alle de ønskede film. Undersøgelsen skal derfor tages med visse forbehold.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko