Cannes 2016
13. maj 2016 | 01:20

George Clooney sviner Trump i Cannes

Foto | Atsushi Nishijima
I Money Monster spiller George Clooney en tv-vært, der ynder at danse i sit show. ”Jeg er dårlig til at danse, så jeg tænkte, at det ville være sjovt at gøre,” fortalte stjernen på torsdagens pressemøde.

”Donald Trump bliver aldrig præsident,” sagde filmstjernen George Clooney, da der blev afholdt pressekonference for Jodie Fosters Money Monster.

Af Nicki Bruun

Som oftest er det instruktøren, der er i fokus, når der afholdes pressekonferencer i Cannes.

Men selv om man hedder Jodie Foster, er der ikke meget at stille op, når superstjernen George Clooney spiller hovedrollen i ens film og deltager i begivenheden.

Der var dog ingen sure miner, men lutter god stemning, da de to stjerner sammen med Julia Roberts stod i spidsen for pressekonferencen til Money Monster torsdag eftermiddag.

Det er den garvede skuespiller Jodie Fosters fjerde film som instruktør. Den har Clooney og Roberts i hovedrollerne som henholdsvis tv-vært og -producer, og filmen er en kritik af, hvad finansverdenen og nyhedsmedierne i USA har udviklet sig til. Det førte hurtigt politiske spørgsmål med sig.

Her var den åbent venstreorienterede – i amerikansk forstand – Clooney ikke bange for at tage bladet fra munden.

”Donald Trump bliver aldrig præsident,” sagde han selvsikkert til stort bifald i salen og fortsatte:

”Frygt for muslimer, immigranter og kvinder vil ikke styre os i valget af den næste præsident. Trump er resultatet af nyhedsmedier, der ikke stiller opfølgende spørgsmål,” sagde Clooney og rettede dermed en kritik af nyhedsbranchen.

Personificerer folks vrede
Disse ord ledte senere videre til et spørgsmål fra en canadisk journalist – der morsomt bemærkede, at amerikanerne ville strømme til hans land, hvis Trump vandt – om filmens politiske ståsted.

Er Money Monster ligefrem tilhænger af demokraten Bernie Sanders’ platform?

Ikke ifølge Jodie Foster.

Hun beskrev filmen som en historie om mennesker, der føler sig forrådt af samfundet. I Money Monster spiller stortalentet Jack O’Connell den unge mand Kyle, der i vrede tager Clooneys finansrådgiver som gidsel, fordi han har givet dårlige råd.

”Kyle personificerer en slags vrede over at blive misbrugt af teknologien og det finansielle system. Men det er nok mere en mærkesag for Trump end Bernie,” fortalte Foster, der dog heller ikke lagde skjul på sin antipati mod Donald Trump.

Ellers var pressekonferencen primært sjov, især takket være altid oplagte George Clooney.

Det startede, da han kom ind foran pressen. Først hældte han vand op til alle de medvirkende, og bagefter gav han dagens moderator et kys på kinden til stor glæde for fotograferne.

Senere – da Julia Roberts fik et spørgsmål om, hvordan hun forberedte sig til rollen – brød han lynhurtigt ind.

”Altså ud over at drikke,” sagde Clooney med et kærligt glimt i øjet, og salen brød atter ud i grin.

At instruere en instruktør
George Clooney blev dog mere eller mindre seriøs igen, da han og Jodie Foster blev spurgt, hvordan deres samarbejde på filmen havde været.

Begge er de både skuespillere, instruktører og producere – Clooney har også produceret Money Monster – og spørgsmålet gik på, om det er nemmere eller sværere at instruere en skuespiller, der også har arbejdet som instruktør.

”Det er nemmere at instruere én, der har været i ilden,” svarede Foster – underforstået, at Clooney ved, hvordan det er at være på den anden side af kameraet.

Det fik en journalist til at spørge Julia Roberts, om hun kunne forestille sig at instruere en dag.

”Det er meget smigrende, når folk spørger mig om det, men jeg kender mit intellekts og tålmods begrænsninger,” svarede Oscar-vinderen ærligt og fortsatte:

”I dette liv vil jeg nøjes med at overvære andre gøre det i min umiddelbare nærhed.”

Det fik Jodie Foster til at reflektere over, hvordan hun med tiden har udviklet sig som instruktør.

”I min første film prøvede jeg at kontrollere det hele meget. Men efterhånden er jeg mere blevet en slags forælder, der sætter nogle rammer og holder en struktur, som skuespillerne så frit kan præstere under.”

Det startede i Cannes
Det var ikke gået de fremmødte journalisters næse forbi, at det i år er 40 år siden, at Jodie Foster første gang satte sine ben på den sydfranske Croisette.

For et halvt menneskeliv siden var hun der med Martin Scorsese og hans Guldpalme-vinder Taxi Driver, hvor den dengang kun trettenårige Foster spiller en barneprostitueret pige over for Robert De Niros selvtægtsmand Travis Bickle.

Hun fortalte, at det var meget anderledes før i tiden.

”Det var mere kaotisk dengang. Der var fotografer over det hele, der var ikke noget Palais, og den røde løber var ved Carlton-hotellet. På det tidspunkt havde jeg allerede lavet film i noget tid, men Cannes var virkelig begyndelsen på mit liv som skuespiller,” fortalte den i dag 53-årige Jodie Foster.

”At vende tilbage hertil 40 år senere er den største ære, fordi det er stedet for auteur-film. At være her med folk som Pedro Almodóvar og Jim Jarmusch er virkelig en ære.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko