Nyhed
10. dec. 2013 | 17:38

Grådighed skyld i filmbranchens problemer

Foto | Michael Gornick
I klassikeren Dawn of the Dead søger zombierne automatisk hen mod supermarkederne. Grådighed er det eneste menneskelige træk, der er tilbage i dem.

Dvd’ens død får skylden for meget af filmbranchens dårligdom. Vi har spurgt to eksperter, hvad der tog livet af den.

Af Jacob Ludvigsen

”Omsætningen på dvd-markedet for vores Far til fire-film er faldet fra 8 til 3,5 millioner kroner,” sagde producent Henrik Møller-Sørensen fra Asa Film til Ekko i sidste uge.

Det drastiske fald på dvd-markedet bliver nævnt som en væsentlig årsag til, at filmbranchen i dag fattes penge. Men når fremtidens indtægtskilder diskuteres, nævnes det samtidig, at Video on Demand endnu ikke er slået bredt igennem.

Så hvad var egentlig den gift, der tog livet af de engang så populære dvd’er?

26 år uden prisstigning
Spørger man folk med indgående kendskab til markedsudviklingen, er det ikke antallet af solgte dvd’er, der har været problemet, men derimod deres pris.

”Jeg har været 26 år i branchen, og jeg har aldrig set en prisstigning,” siger Thomas Schultz, der er formand for Foreningen af Danske Videogram Distributører og salgs- og marketingdirektør hos SF Film.

”Når nye formater er blevet introduceret, har de selvfølgelig kostet mere end de gamle. Men ud over det er priserne aldrig gået op. Jeg tror ikke, man har set noget tilsvarende for andre produkter,” fortsætter han og bliver bakket op af Kim Pedersen, branche-ekspert og formand for Danske Biografer.

”Siden 1984 er antallet af transaktioner – vores forbrug af spillefilm – i hjemmet faktisk gået op år for år. Folk betaler bare ikke for det,” siger Kim Pedersen.

Nej til Blockbuster
Omsætningen på dvd-markedet toppede i 2007 og begyndte først for alvor at gå ned i 2010. 2011 og 2012 var katastrofeår, og selvom den nedadgående kurve er knækket en smule, går det stadig den forkerte vej.

En af de fatale beslutninger var, da de amerikanske studier tillod leje og køb af dvd’er på samme tidspunkt, mener Kim Pedersen.

”For når folk først har købt en dvd, investerer de kun den ene gang i filmen, og dvd’erne er jo meget mere langtidsholdbare end de gamle vhs’er,” siger han.

Film uden værdi
Kim Pedersen mener, at det er ”almindelig kapitalistisk grådighed”, der ligger til grund for, at priserne hurtigt drattede.

”Antallet af solgte dvd’er boomede, og for at tjene ekstra penge sætter man pludselig hele bagkataloget til salg for 25 kroner. Pludselig når man derhen, hvor en dvd falder fra 179 kroner til det halve på et par måneder. På enormt kort tid devaluerer man mediet og fortæller forbrugeren, at det ikke har nogen værdi.”

Filmhylderne i supermarkederne spiller også en væsentlig rolle i denne udvikling, mener eksperterne.

”Blockbusters dominerende rolle blev overtaget af Walmart, som begyndte at sælge dvd’er til spotpris for at trække kunder ind i butikken,” forklarer Kim Pedersen.

En lignende tendens har man set herhjemme.

”Vi har fem forskellige kæder, der alle siger, de vil være billigst. Hvordan skal det kunne lade sig gøre?” spørger Thomas Schultz.

”Supermarkederne siger selv, at de ikke tjener noget eller måske endda taber penge på vores produkter. Men de markedsfører dem hårdt for at trække forbrugerne til, og så tjener de penge på alle de andre varer, folk køber, når de alligevel er der.”

Hård konkurrence om tid
I dag er det ikke kun priserne, der er faldet, men også antallet af solgte dvd’er. Og det skyldes ikke mindst den generelle medieudvikling, påpeger Thomas Schultz.

”Der er hård kamp om forbrugerens tid. Vi forbruger mere, men der er også mere og mere, der skal forbruges. Vi ser videoer på YouTube, bruger sociale medier og er vant til, at vi kan have al underholdningen med på farten. Det er en kæmpe udfordring for dvd-markedet, at forbrugeren ikke har mere tid.”

Da Video on Demand-tjenester som Netflix og YouBio blev lanceret i Danmark, pressede det dvd-markedet yderligere, ligesom piratkopiering de seneste år har udgjort et stort problem for såvel priser som salgstal.

”Det er svært at konkurrere med gratis,” som Kim Pedersen siger.

Selvom nedgangen i dvd-salget er stabiliseret en smule, er der ingen grund til at tro, at det vender.

”Derfor må vi arbejde koncentreret på at få etableret fornuftige digitale forretningsmodeller, der fungerer i et begrænset sprogområde som Danmark,” siger Thomas Schultz.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko