Interview
16. sep. 2020 | 23:51 - Opdateret 17. sep. 2020 | 07:55

”Vi har lavet en voldsom og pervers film”

Foto | uoplyst
Sara Hjort Ditlevsen giver den som scream queen i Breeder, mens Anders Heinrichsen har rollen som kæresten, der er viklet ind i en skummel biohacking-virksomhed.

Botox og potensproblemer mødes i et blodbad i Jens Dahl og Sissel Dalsgaard Thomsens kommende gyser, hvor kvinderne får lov til at slå igen.

Af Thea Torp

Vi er besatte af ungdom. Nogle er villige til at lægge sig under kniven for at bevare den. 

I den danske horrorfilm Breeder er det andre mennesker, hvis blod må flyde for, at boomere kan finde et middel mod rynkerne.

Et helsekostfirma har fundet et middel til at trække ungdommen ud af unge.

Den såkaldte biohacking foregår i en underjordisk kælder, hvor kanyler borer sig ind i kvindernes kønsorganer.

Sara Hjort Ditlevsen (aktuel i rapperen Nikolines Gourmet på Ekko Shortlist) spiller den handlekraftige scream queen Mia, der har en kæreste, som viser sig at være viklet ind i den skumle virksomhed. Mens Signe Engholm Olsen (Borgen) har rollen som kvinden, der høster ungdommen med le og kanyle. 

Breeder er voldsom, pervers og uhyggelig. Vi er gået all in på at lave en horrorfilm,” siger instruktør Jens Dahl med et grumt og begejstret smil. 

Feministisk gys
Jens Dahl er sammen med manuskriptforfatteren Sissel Dalsgaard Thomsen på Filminstituttet for at præsentere Breeder, der får premiere 31. oktober.

”Jeg er godt klar over, at filmen vil dele vandende. Den er endt med at være meget blodig. Nogle vil synes, det er sjovt at se, mens andre vil føle, at det er virkelig forfærdeligt. Ja, måske direkte umoralsk,” lyder det ærligt fra Jens Dahl.

Han spillefilmdebuterede i 2017 som 56-årig med thrilleren 3 ting, men kom allerede frem for 24 år siden med manuskriptet til Nicolas Winding Refns gangsterhit Pusher.

Manuskriptforfatter Sissel Dalsgaard Thomsen – kendt på Ekko Shortlist for voksdukkefilmen Venus – har også en anden ambition med filmen.

”Vores film er feministisk. Den forholder sig til strukturel vold og undertrykkelse af kvinder,” forklarer Sissel Dalsgaard Thomsen, der tidligere har skrevet horror-kortfilmene ZombieWestern: It Came from the West, Skyld og Vokseværk.

”Jeg mener, at man ved at smække de her ting på bordet og vise dem, som de er, kan anspore folk til at ændre nogle ting eller sige noget højt, de ikke havde sagt før.”

Fra mand til kvinde
Men kvinderne er ikke bare ofre i Breeder.

Filmens helseskurk var oprindelig en mand i manuskriptet, men blev ændret til en kvinde under den sidste gennemskrivning.

Det var vigtigt for Sissel Dalsgaard Thomsen at vise, at kvinder også kan være ”magtfulde, intelligente og manipulerende”.

”Jeg ændrede næsten ingenting ved karakteren, da jeg lavede skurken om fra en mand til en kvinde. Så væsentlig mener jeg ikke, at ens køn er,” siger hun.

Opbyggelig
Men Breeder er ikke bare splat og feminisme. Ifølge Jens Dahl rummer filmen elementer, der er genkendelige fra soveværelset.

”Vi har en mand, der ikke kan gå i seng med sin kone. Da han rydder op i sit liv, kommer det til at lykkedes til sidst. Det er en historie om en kvinde, der fjerner skammen fra en mand,” siger Jens Dahl.

”Vi viser, hvordan man forholder sig til og favner hinandens mere fejlbarlige sider i et parforhold,” tilføjer Sissel Dalsgaard Thomsen.

Det lyder nærmest opbyggeligt?

”Det er en meget opbyggelig film!” siger Jens Dahl og fortsætter:

”Det er en historie om nogle mennesker, som udnytter det ultimative feminine – at være i stand til at få børn – på den hårdeste og mest brutale måde. Kvinderne ender med at tage hævn over dem til sidst …”

Her afbrydes han af Sissel Dalsgaard Thomsen.

”Dér spoilede du lige vores slutning!” siger hun.

”Folk kommer jo til at se filmen alligevel,” griner Jens Dahl selvsikkert.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko