Nekrolog
02. jan. 2023 | 12:01

Lise Nørgaard er død

Foto | DR
Med et bestemt stålblik og ordet i sin magt kunne Lise Nørgaard formulere sig, så man lyttede. Og den fantastiske forfatter nåede at sige og skrive meget i sit lange liv.

Den sprudlende livfulde kvinde bag Matador og et væld af vigtige værker i dansk kulturhistorie er gået bort i en alder af 105 år.

Af Nicki Bruun

Det er de færreste forundt at udrette lige så meget i et enkelt liv, som det lykkedes for Lise Nørgaard.

Efter at have oplevet endnu et nytår i sit lange liv døde hun om aftenen den 1. januar, oplyser familien.

Den uddannede journalist er kendt som en af Danmarks største forfattere i nyere tid. Med sin sprudlende livslyst er Lise Nørgaard blevet langt større end blot de fantastiske værker, som hun har beriget sine landsmænd med.

Som kvinden bag Matador indtager hun en helt central rolle i, hvordan vi herhjemme opfatter os selv og hinanden.

Med sit skarpe og humoristiske blik på livets lyksaligheder og problemer er hun en stemme, som vi kommer til at savne.

Del af folkesjælen
Matador blev allerede ved premieren i 1978 et fænomen. Historien om en flok forskellige menneskers skæbne i den fiktive by Korsbæk er blevet en integreret del af den danske folkesjæl.

Serien er kun vokset i anseelse gennem årene. I dag regnes den vel for den største serie herhjemme, og den er blevet genudsendt adskillige gange på DR. Hver december bliver de 24 afsnit flittigt genset af danskere som en alternativ julekalender.

I filmens verden stod Lise Nørgaard også bag afsnit af en anden Erik Balling instrueret tv-klassiker: Huset på Christianshavn.

Sammen med forfattere som Leif Panduro og Benny Andersen hudfletter hun morsomt parforholdets udfordringer og vanskelighederne ved at få hverdagen til at hænge sammen i titlens kaotiske hus.

Nørgaard debuterede som manuskriptforfatter med Mor bag rattet fra 1965. Den har Helle Virkner, Holger Juul Hansen og Preben Kaas på rollelisten i historien om en bilgal overretssagssagfører, der ikke er meget for kørekort til kvinder.

Filmen er baseret på et bogforlæg af Lise Nørgaard, der skrev om sin fars ”hysteriske forhold til biler”, som hun selv udtrykte det.

Arbejdet i filmens verden var ikke altid Lise Nørgaards største fornøjelse.

”Aldeles ligegyldige,” har hun kaldt de to farcer Mig og mafiaen og Mafiaen – det er osse mig, som hun skrev i 70’erne. Til gengæld delte hendes hund Viffer navn med Dirch Passers hovedperson i forvekslingskomedierne.

Efter succesen med Matador skrev Lise Nørgaard i 1980’erne manuskript til tv-serierne Een stor familie og Mor er major. Naturligt nok er det ikke dem, hun bliver husket for, men mange har nok kærlige minder om julekalenderen Brødrene Mortensens jul, som hun var med til at skrive.

Oprør mod forestillinger
Hun blev født i Roskilde i 1917 som Elise Jensen, den lidt uglesete datter i en grosserfamilie.

Lise Nørgaard skrev i 1992 erindringsbogen Kun en pige, der handler om hendes opvækst. Året efter kom anden del med titlen De sendte en dame, hvor hun behandler sin tid som journalist på blandt andet Politiken og Berlingske Tidende samt familielivet med mand og børn.

Kun en pige blev i 1995 filmatiseret af producent Regner Grasten med blandt andre Birthe Neumann, Waage Sandø samt Amalie Dollerup som unge Lise.

Instrueret af Peter Schrøder med et manuskript af Peter Bay og Jørgen Kastrup følger filmen Lise Nørgaard over tre forskellige aldre: syv, tolv og 24 år.

Hun gør konstant oprør mod sin borgerlige familie og samtidens forestillinger om, hvad en kvinde bør være og gøre. Det er en del af den arv, som Lise Nørgaard efterlader sig. Hun har med sit frisind slået et slag for, at ikke bare kvinder, men alle mennesker kan være dem, de er.

Forbilledlig fortæller
Lise Nørgaard blev i tidens løb tildelt snart sagt alle de priser, som det er muligt at få som kulturpersonlighed i Danmark.

Hun vandt i 1993 forfatterprisen De Gyldne Laurbær for Kun en pige og blev året efter slået til Ridder af Dannebrog.

I 2017 vandt hun 99 år gammel Danske Dramatikeres hæderspris for at være ”en forbilledlig historiefortæller med et unikt blik for karakterers kompleksitet”.

Noget af det mest imponerende ved Lise Nørgaards på alle måder beundringsværdige person er, at hun fulgte med tidsånden uden at lade sig styre af den.

I en verden i hastig udvikling formåede hun at udvise en afslappet selvtillid og tilfredshed med sig selv. Ligesom hendes høje alder og store livskvalitet er heller ikke det alle forundt.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko