Nyhed
16. apr. 2012 | 16:01

Mysteriet om det gratis biografkort

Danske online-filmjournalister vil have et gratis biografkort ligesom deres pendanter fra den skrevne presse. Problemet? Ingen ved, hvem der udsteder det!

Af Jacob Ludvigsen

I årtier har de danske filmjournalister frejdigt vist et lille lamineret kort ved billetlugerne i de københavnske biografer. Bag skranken er der blevet nikket anerkendende – og vupti: to gratis billetter.

Kortet er lig med gratis adgang til samtlige biograffilm for medlemmerne af Filmmedarbejderforeningen (plus ledsager), der uddeler de årlige Bodil-priser.

Men nu viser det sig, at ingen med rette bemyndigelse kender til filmjournalisternes aftale om det eftertragtede tour-pas.

Foreningen af Filmudlejere i Danmark vil ikke vedkende sig aftalen og henviser til foreningen Danske Biografer. Men her lyder det fra formand Kim Pedersen:

”Jeg kan sige med 110 procents sikkerhed, at vi kun distribuerer gratiskort til biografer, filmudlejere og Det Danske Filminstitut.”

25 år gammel aftale
Så hvor stammer den gådefulde aftale fra?

Som med mange andre store mysterier skal man på en rejse tilbage i tiden for at finde svaret – til dengang, hvor Kim Pedersen var en væsentlig yngre udgave af sig selv, og en helt anden sad i biografernes formandsstol i en forening, som tilmed havde et helt andet navn: Danmarks Biografteater Forening.

”Kortet stammer fra en gammel aftale, der er lavet med Danmarks Biografteatre for måske 25-30 år siden, og den person, aftalen er blevet lavet med, er der selvfølgelig ikke mere,” forklarer Filmmedarbejderforeningens formand Jacob Wendt Jensen.

”Så historikken har overhalet os på den måde, at ingen ved, hvor aftalen præcist stammer fra. Men der er heller ikke nogen, der stiller spørgsmålstegn ved, at vi skal have kortet, og det bliver jo godkendt, hver gang vores medlemmer kommer i biograferne. Der har bare ikke været en officiel blåstempling,” siger han.

Aben sendes videre
Jacob Wendt Jensen arbejder dog lige nu på, at kortet bliver beseglet med en mere autoritativ afsendersignatur.

”I de seneste uger har jeg været i kontakt med filmudlejerne, FAFID, og vi har talt om at få vores kort lagt ind under dem, så vi kan få det godkendt formelt. Jeg har ikke et gammelt papir liggende i kassen om, at det er godkendt, men det er det, og der er ikke nogen, der siger, at vi ikke skal have det.”

Hos FAFID afviser man dog, at de kommer til at udstede kortet.

”Det er udelukkende Danske Biografer, der udsteder de frikort, filmbranchen anvender – for at der ikke skal være flere kort i omløb. Så nej, FAFID kommer ikke til at udstede frikort til Filmmedarbejderforeningen, ligesom vi ikke udsteder kort til nogen som helst andre,” siger formand Michael Fleischer.

Dermed er aben sendt tilbage til Danske Biografer. Og her vil Kim Pedersen ikke tage stilling til, om han vil kunne hjælpe den nødstedte Filmmedarbejderforening.

”Det vil som minimum kræve, at de otte filmudlejere og de pågældende københavnske biografer individuelt godkender denne her ordning. Så det er langt fra min beslutning alene, og det vil være et helt andet kort end det frikort, vi normalt udsteder, og som gælder til hele landet,” siger han.

En ligeværdig pendant
Spørgsmålet om det gyldne biografkort blev rejst, da den nylig stiftede forening for online-filmjournalister, SOF, forsøgte at få fingrene i et lignende kort – men hurtigt fandt sig selv i en blindgyde.

SOF er en sammenslutning af tretten journalister og anmeldere fra seks danske websites. Tidligere på året uddelte de første udgave af deres pris, Årets Ole.

”Vores mission har været at lave en ligeværdig pendant til de trykte mediers forening. Og hvis dem, vi måler os med, har sådan et kort, hvorfor skulle vi så ikke også? Vi vil gerne dyrke ligeværdigheden hele vejen,” siger SOF’s formand Morten Vejlgaard Just, der står bag radioprogrammet Filmnoter.

– Men medlemmerne, der stemmer om Bodil, arbejder jo professionelt med film, mens de fleste fra jeres forening har fuldtidsbeskæftigelse i andre jobs. Gør det ikke en forskel?

”Blandt medlemmerne af Filmmedarbejderforeningen er der jo også freelancere, der erhverver sig med andre jobs ved siden af og kun får en skilling for det, de skriver. Så det med professionalisme er vel allerede gradbøjet lidt, og der er penge involveret i alle de medier, som er med i vores sammenslutning.”

Rockredaktør som filmjournalist
– Avisernes filmskribenter er blevet ansat af kyndige redaktører ud fra deres faglighed. Alle og enhver kan vel bare oprette et website og kalde sig filmkritiker. Er man ikke nødt til at sætte grænsen et sted, hvor man er sikker på en vis kvalitet?

”Medierne i vores forening beskæftiger sig udelukkende med filmstoffet, og vi er enten uddannede inden for det eller kommer med en filmbaggrund, hvilket langt fra er en hovedregel hos Bodil-folket. På en avis som Politiken har den tidligere rockredaktør anmeldt film engang imellem, selvom hans hovedfokus lå et andet sted. Jeg ved ikke, om man bliver en dygtigere filmjournalist af at få lidt penge for det.”

”Der er rigtigt mange, der klikker sig ind på vores sites, og det indikerer vel også en vis kvalitet. Den eneste forskel er for mig at se, at der står .dk bag vores navne.”

– Jacob Wendt Jensen har fortalt mig, at I ikke har søgt om optagelse i Filmmedarbejderforeningen. Hvis I går så meget op i ligeværd, hvorfor har I så ikke søgt ind?

”Jeg har talt med kilder i miljøet og nuværende Bodil-medlemmer og har fundet ud af, at det for et par år siden blev debatteret, om der skulle online-medier med, hvor der blev sagt nej. Så jeg havde ikke så meget lyst til at søge ind, når man bare ville møde en lukket dør. Når det så er sagt, ville vi også gerne lave vores eget og gøre det på vores måde.”

Man skal starte et sted
– Bodil-prisen er jo en gammel, hæderkronet pris. Hvorfor skal I have samme status og rettigheder med jeres Ole, der stadig er våd bag ørene?

”Jeg har stor respekt for, at priser og filmjournalister med en historik betyder noget. Og vi er ikke lige så prestigefyldte endnu, men nogle bruger trods alt vores online-univers, når de skal orientere sig om film, og det kunne være, at de også ville begynde at orientere sig efter vores pris på et tidspunkt. Og man skal jo starte et sted.”

– Helt ærligt, Morten, handler det her ikke bare om, at I vil gratis i biografen?

”Ville det være sjovt at have et kort, der giver gratis adgang til biografen? Selvfølgelig ville det det. Men hovedmotivationen er, at vi kan være ajour med filmene, før vi skal uddele vores pris – ligesom det gælder for folkene bag Bodil.”

Filmmagasinet Ekko har selv to medlemmer af Filmmedarbejderforeningen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko