Interview
08. okt. 2019 | 22:52

Hvorfor slår almindelige mennesker ihjel?

Foto | Tine Harden
Anders Juul, Claus Riis Østergaard, Mads Rømer, Dar Salim og Lene Maria Christensen spiller de fem mennesker, som beslutter sig for at slå byens plageånd ihjel.

DR-serien Fred til lands har fået forrygende anmeldelser, men manuskriptforfatter Marie Østerbye fortæller her om den svære opgave at gøre et selvtægtsdrama troværdigt.

Af Claus Nygaard Petersen

Fem helt almindelige mennesker beslutter sig for at slå deres plageånd ihjel. Hvordan formår man at formidle det på en måde, så det virker troværdigt?

Det har været den store udfordring for Marie Østerbye og makkeren Christian Torpe i deres nye DR-serie Fred til lands, hvis start har fået fem stjerner af Ekkos anmelder.

”Idéen udsprang af den her tanke: Et menneske forpester dit liv, og du er fuldkommen magtesløs. Men du kan tage magten tilbage ved at slå vedkommende ihjel,” siger Marie Østerbye.

”Helt almindelige mennesker slår bare ikke folk ihjel. Der er en naturlig modstand. Så hvad gør det ved dig, hvis du overskrider den moralske grænse? Hvad sker der med en karakter, som skal igennem den rejse? Det fascinerede os.”

Naturkraften Mike
Marie Østerbye og Christian Torpe har tidligere lavet Rita på TV 2 og skrevet manuskript til filmen Sover Dolly på ryggen? De har arbejdet på Fred til lands i tolv år og over flere omgange.

På et tidspunkt var det meningen, at serien skulle laves i USA, hvor Torpe har stået bag serie-udgaven af The Mist og pt. er i gang med at lave den amerikanske udgave af Rita.

Men serien endte altså hos Danmarks Radio, og karaktererne har igennem hele forløbet stort set været de samme. For at kunne lave fortællingen om almindelige mennesker, der føler sig presset til den yderste form for selvjustits, startede duoen med at kreere ondskaben.

”Vi var nødt til at starte med, hvad er det for en naturkraft – Mike – der gør, at du som et almindeligt menneske vil slå ihjel. Vi skulle finde motivationer for at slå ihjel – og derudaf voksede karaktererne. En af de første var faren til et barn, som er blevet kørt ned. Han beslutter sig for, at det skal hævnes,” forklarer Marie Østerbye.

Makkerparret valgte landsbysamfundet som slagplads.

”I en storby ville jeg ikke møde Mike, hver gang jeg gik ned ad hovedgaden. Dér har man mulighed for at undgå hinanden og kan relativt nemt slippe væk fra en ubehagelig situation. Handlingen måtte derfor foregå et sted, hvor man er forbundet og forpligtet på hinanden – som en landsby, en arbejdsplads eller en andelsforening,” siger serieskaberen.

Det urovækkende
Inspirationen til dette gråzone-univers fandt makkerparret hos gyserforfatteren Stephen King, som de begge er store fans af.

Marie Østerbye fortæller med et stort smil, at hun bliver glad, når hun ser Mikes røde truck køre igennem byen – en af flere hilsner i serien til den amerikanske forfatter.

Typisk dansk socialrealisme er blevet erstattet af en slags ophøjet realisme, fordi plottet krævede noget mere end en dokumentarisk virkelighed.

”Vi skal fortælle en psykologisk troværdig historie om nogle, som gør noget vanvittigt. Det formidler et ekspressionistisk univers meget bedre end køkkenvask-realisme.”

Marie Østerbye og Christian Torpe hyrede også komponisten Colin Stetson fra gyseren Hereditary til at skabe den helt rigtige, urovækkende stemning.

Og serien byder på en mængde af visuelle godbidder, hvor personernes mentale tilstand afspejles igennem det miljø, de bevæger sig i.

”Vi vidste, at vi ville have noget farverigt. I takt med at personerne lukker op for de primitive drifter, så kommer naturen også ind i stuerne. Der er tit jagttrofæer eller dyr på væggene og blade på gardinerne. Her får designet og scenografien inkorporeret de menneskelige drifter,” fortæller Marie Østerbye.

Stærke kvinder 
At få de rette skuespillere til at legemliggøre personerne var essentielt. Hvis kemien ikke var der, kunne en på papiret god dynamik falde fuldstændig fladt.

”Vi vidste meget klart, hvad vi ville have. Brødrene blev castet sammen, fordi vi var nødt til at se hvordan Anders Juul og Claus Riis Østergaard fungerede sammen. Skuespillerne har tilføjet karaktererne en masse nuancer, som ikke fremgår af manuskriptet. Morten Hee Andersen laver det vildeste arbejde med Mike-karakteren,” forklarer Marie Østerbye.

Fred til lands markerer også en genforening for Østerbye og Torpe med hovedrolleindehaveren fra Sover Dolly på ryggen?, nemlig Lene Maria Christensen, der spiller værtshusholderen Bibi.

”Både Christian og jeg er meget glade for Bibi. Vi er også glade for de andre, men vi er især glade for Bibi, fordi hun har et ekstra gear. Vi kan jo godt lide stærke kvinder, det kan ikke komme som nogen overraskelse efter fem sæsoner af Rita,” siger Marie Østerbye og griner.

Kommentarer

Marie Østerbye

Født i 1975 i Horsens.

Cand.mag. i dramaturgi og dansk.

Manuskriptforfatter.

Begyndte karrieren i Tjenesten på P3. 

Fortsatte som forfatter på satire-tv-programmerne Gintbergs store aften og WulffMorgenthaler.

Har arbejdet sammen med manuskriptforfatteren Christian Torpe på flere serier og film.

Fik idéen til Klassefesten.

Udvalgte film og serier

Rita
2020

Fred til lands
2019

The Rain
2018

Bedre skilt end aldrig
2016

Player
2015

Sover Dolly på ryggen?
2012

© Filmmagasinet Ekko