Nyhed
13. sep. 2015 | 18:17

Overraskende venezuelansk vinder i Venedig

Foto | Sergio Armstrong
From Afar fra Venezuela løb overraskende med Guldløven i Venedig i år. Her ses filmens to hovedroller, Alfredo Castro og Luis Silva.

Den første film fra Venezuela i hovedkonkurrencen, From Afar, løb med førstepræmien, mens amerikanske Charlie Kaufman fik et fornemt comeback og hæder af juryen i Venedig.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Det blev en sjælden succes for venezuelansk film, da From Afar i aftes vandt hovedprisen Guldløven ved den traditionsrige filmfestival i Venedig.

From Afar, der har den spanske titel Desde Allá, er den første film fra Venezuela, der er blevet udtaget til hovedkonkurrencen i Venedig nogensinde.

Filmen, instrueret af debutanten Lorenzo Vigas, handler om den homoseksuelle Armando, der møder den unge Elder og vikles ind i hovedstaden Caracas’ kriminelle verden. From Afar har i øvrigt manuskript af Guillermo Arriaga, der tidligere har skrevet Babel og Love Is a Bitch.

Ifølge Variety fremhævede Vigas da også sit hjemland i sin takketale:

”Jeg dedikerer prisen til mit fantastiske hjemland, Venezuela. Vi har haft nogle problemer, men vi er stadige positive. Vi er en fantastisk nation, og vi skal begynde at tale mere med hinanden.”

Prominent jury
Det var en jury bestående af prominente navne, der uddelte aftenens priser.

Gravity-instruktøren Alfonso Cuaron stod i spidsen, mens de andre medlemmer blandt andet tæller polske Pawel Pawlikowski, taiwanesiske Hou Hsiao-hsien og tyrkiske Nuri Bilge Ceylan.

Prisen for bedste instruktør, Sølvløven, gik også til Sydamerika, da argentinske Pablo Trapero blev hædret for sit gangster-drama El Clan.

Desuden fik den Netflix-producerede og imødesete Beasts of No Nation anerkendelse med Marcello Mastroianni-prisen for bedste unge talent, som filmens skuespiller Abraham Attah modtog.

Charlie Kaufman er tilbage
En af de mest roste og omtalte film på årets Venedig-festival har været Charlie Kaufmans nye animerede film Anomalisa.

Filmen, der er Kaufmans første siden Synecdoche, New York fra 2008, fik topkarakter i både The Guardian og The Telegraph ved premieren under festivalen. Og i aftes kunne Kaufman og medinstruktøren Duke Johnson så slutte en flot festival-modtagelse af med at modtage Juryens storpris, der anses for at være en af toppriserne i Venedig.

Anomalisa er finansieret gennem Kickstarter og fortæller et animeret drama om en ikke særligt interessant mands forsøg på at overvinde sin trivielle hverdag. Med andre ord virker det som en typisk Charlie Kaufman-film.

Oscar for bedste animation?
”Den er mere mainstream end mange af Kaufmans tidligere film: Der et meget få meta-lag, ingen distraherende stjerneskuespillere, ingen distancerende jokes,” skriver The Guardians Catherine Shoard og fortsætter:

”I stedet er den interesseret i en verden, mange af os kender. Den er interesseret i begejstringen i at opdage andre, der måske er som os – men også hvordan det ser ud, når denne forbindelse krakelerer, og hvordan det føles at være isoleret i en dyb depression.”

Desuden kalder Shoard Anamolisa for bevægende og rørende, men også ”så beskidt, at den måske bliver den første film med en voksen-aldersgrænse, der vinder en Oscar for bedste animation”.

Der var heller ikke i år en dansk film i hovedkonkurrencen. Men konkurrencen bød dog på et dansk islæt i form af Sidse Babett Knudsen, der har en birolle som forførende jurymedlem i Christian Vincents L’Hermine. Og det franske retssalsdrama blev belønnet af juryen med prisen for bedste manuskript.

Kommentarer

Venedig Filmfestival


Guldløven

Desde Alla – From Afar
Instr. Lorenzo Vigas

Sølvløven
El Clan

Instr. Pablo Trapero

Juryens storpris
Anomalisa
Instr. Charlie Kaufman & Duke Johnson

Juryens specialpris
Frenzy
Instr. Emin Alper

Bedste skuespiller
Fabrice Luchini
for L’Hermine

Bedste skuespillerinde
Valeria Golino
for Per amor vostro

Bedste manuskript
Christian Vincent
for L’Hermine

Marcello Mastroianni-prisen
Abraham Attahi
for Beasts of No Nation

© Filmmagasinet Ekko