Nyhed
31. jan. 2017 | 12:08

Almodóvar bliver juryformand i Cannes

Foto | Léo Laumont
Pedro Almodóvar var som altid farverig og i højt humør, da han på den røde løber til sidste års Cannes-festival var flankeret af kvinderne fra Julieta, Emma Suarez og Adriana Ugarte.

Den spanske instruktør skal stå i spidsen for juryen, når den 70. udgave af den franske filmfestival løber af stablen til foråret.

Af Nicki Bruun

Spanske Pedro Almodóvar har været nomineret til Guldpalmen ved Cannes-festivalen fem gange, men i år skal han i stedet udpege vinderen.

Instruktøren er blevet valgt som formand for den endnu ikke offentliggjorte jury, der skal dele priser ud, når 70. udgave af den franske filmfestival finder sted 17.-28. maj.

Almodóvar har tidligere siddet i juryen, men er stolt over denne gang at stå i spidsen.

”Jeg er taknemmelig, beæret og en smule overvældet. Jeg forstår ansvaret ved at være formand for juryen og håber at leve op til det. Jeg vil med krop og sjæl hellige mig jobbet, der er både et privilegium og en fornøjelse,” siger den passionerede filmskaber i en pressemeddelelse.

Bedre end sidste år
Pedro Almodóvar har aldrig vundet Guldpalmen, men modtog ved festivalen i 1999 prisen for bedste instruktør med den senere Oscar-vinder Alt om min mor. I 2006 vandt han bedste manuskript for komediedramaet Volver, hvor Penélope Cruz spiller hovedrollen.

Almodóvar blev sidste år udtaget til hovedkonkurrencen med det romantiske drama Julieta, der fik en lidt lunken modtagelse af kritikerne.

Jury-formandsposten er magtfuld, men også ofte udskældt.

Sidste år blev Mad Max-instruktøren George Miller kritiseret for at stå i spidsen for en historisk ringe jury, der ”formåede at gøre stort set alt forkert”, som Ekkos chefredaktør Claus Christensen skrev fra festivalen.

Juryen forbigik således Maren Ades storroste Min far Toni Erdmann og Jim Jarmusch’ poetiske filmdigt Paterson til mange kritikeres undren.

Programmet for årets Cannes-festival og medlemmerne af juryen bliver annonceret i midten af april.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko