Foromtale
18. okt. 2014 | 13:06

Se israelske film i Aarhus og Odense

Foto | Vered Adir
I Bethlehem er Razi en israelsk efterretningsagent (Tsahi Halevi), og Sanfur (Shadi Mar'i) er hans palæstinensiske informant. Når filmen vises i Aarhus 6. november, kan man stille spørgsmål til Tsahi Halevi.

For andet år i træk afholdes israelsk filmfestival. Programmet byder på fem dokumentarer og to dramaer om livet i det konfliktprægede område.

Af Jeppe Mørch

Den politiske situation i Mellemøsten er konstant anspændt, og jævnligt resulterer det i væbnede kampe mellem israelske og palæstinensiske tropper – senest denne sommer.

Der produceres mange film, som kredser om den spegede og tragiske konflikt, som ingen ende vil tage. Nogle er politisk prædikende, andre er nuanceret og nyskabende filmkunst.

Det sidste gælder den originale animationsdokumentar Waltz with Bashir fra 2008, der handler om instruktøren, israelske Ari Folmans, egen involvering i krigen mod Libanon i 1982.

Og i Mahdi Fleifels A World Not Ours, der er udgivet på Ekko dvd #28, portrætteres en palæstinensisk flygtningelejr med en bittersød humor og uden det traditionelle offer-prædikat.

Nu vises der i Odense og Aarhus syv film under Israelsk Filmfestival, som alle handler om livet i det konfliktprægede område.

Hvor kunstnerisk nyskabende de er, kan man ved selvsyn vurdere fra 30. oktober til 2. november i Café biografen i Odense og fra 6. november til 9. november i Øst for Paradis i Aarhus.

Lille dreng skal reddes
Programmet byder på fem dokumentarer og to dramaer.

Dokumentarerne Teacher Irena og Life in Stills portrætterer begge den stille dagligdag i Israel. Teacher Irena handler om en lærer med sovjetisk baggrund, der med streng pædagogik forsøger at sætte skik på en skoleklasse i et fattigt kvarter i Jerusalem. Og Life in Stills handler om den 96-årige Miriam og hendes homoseksuelle barnebarn Bens kamp for at redde familiens fotobutik.

De to film foregår i et adstadigt tempo og er meget forhippet på at vise, hvor hverdagsligt der også kan være i Israel.

Precious Life er festivalens stærkeste dokumentar.

Den er instrueret af den israelske journalist Shlomi Eldar og handler om den fire måneder gamle palæstinensiske dreng, Mohammed Abu Mustaffa, der er født uden et immunforsvar. Skal han have nogen som helst chance for at overleve, må han fragtes til et israelsk hospital, hvor han kan modtage en knoglemarvstransplantation.

En syg, lille dreng kunne være blevet brugt som et følelsesmæssigt våben i kampen om sympati. Men i Precious Life bliver det i stedet udgangspunktet for at fortælle om kompleksiteten i Gaza-konflikten.

Og det lykkes Shlomi Eldar at udstille det absurde i, at israelere og palæstinensere udkæmper en brutal krig for at udslette hinanden, når partnerne trods alt godt kan finde ud af at kæmpe sammen for en lille drengs liv.

Israelsk sæbeopera
The Volunteers
er historien om de glade dage i de israelske kibbutzer. Og i Torn møder vi en katolsk præst, der finder ud af, at han har jødiske aner.

De to dramaer på plakaten er By Summer’s End og Bethlehem.

By Summer’s End foregår i 1978, mens præsident Jimmy Carter forsøger at få en fredsaftale stablet på benene. De storpolitiske forhandlinger høres dog kun som en baggrundssummen i radioen og på tv, for filmens familie har mere nære problemer at slås med. Som i en sæbeopera må den smukke Michal forsøge at navigere i et morads af løgne.

Som barn blev hun forladt af sin far, og nu snakker hele landsbyen om, at hendes mand er hende utro. Datteren kan ikke læse og skal måske gå første klasse om, og Michals ulykkelige søster bruger det meste af tiden i sin seng, fordi hendes mand forlod hende for år tilbage.

Michal har nok at se til, og igen synes pointen at være, at man godt kan have dagligdagsskærmydsler, selv om en storpolitisk konflikt udspiller sig over hovedet på én.

Stærkt drama om loyalitet
I Bethlehem lykkes det anderledes elegant at blande nære relationer, løgne og kampen om det hellige land. Den israelske instruktør Yuval Adler har skrevet manuskriptet til filmen sammen med den palæstinensiske journalist Ali Waked, og måske derfor føles portrætteringen af begge parter indsigtsfuld og nuanceret.

Bethlehem handler om den israelske efterretningsagent Razi. Han har et nærmest faderligt forhold til den syttenårige, palæstinensiske informant Sanfur. Men det er kompliceret. For Sanfurs bror leder en lokal oprørsbevægelse, der kæmper en militant kamp mod israelerne i Jerusalem.

Både Razi og Sanfur står i uløselige dilemmaer. For konflikten dikterer, at loyalitetsforhold og nære følelser skal reserveres til ens eget folk. Og da begge mistænkes for landsforræderiske aktiviteter, må de træde uhyre varsomt – eller risikerer de at blive hængt til offentligt skue.

Bethlehem indleder den israelske filmfestival i Odense 30. oktober og i Aarhus 6. november. I Aarhus vil der efter filmen være mulighed for at stille spørgsmål til hovedrolleindehaver Tsahi Halevy, der spiller Razi.

For mere information og for bestilling af billetter kan man besøge Café biografens hjemmeside eller Øst for Paradis’ hjemmeside.

Man kan også holde sig opdateret på arrangementets Facebook-side.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko