Filmuniversitetet
14. dec. 2017 | 15:15

Filmuniversitetet: Sejltur gennem junglen

Foto | Beat Presser
Klaus Kinski er uforglemmelig i rollen som den stædige impresario, der insisterer på at få slæbt en stor båd gennem Amazonas-junglens bakkede landskab i Werner Herzogs Fitzcarraldo.

Werner Herzogs Fitzcarraldo er et vanvidsprojekt, der byder på ekstatiske øjeblikke, som kun få filmkunstnere tør drømme om.

Af Peter Skovfoged Laursen

Fitzcarraldo er en af de film i filmhistorien, hvor det er nærmest umuligt at adskille selve filmen fra dens produktionsomstændigheder.

Optaget midt i regnskoven med mere end 800 kilometer til den nærmeste større by fortæller filmen historien om fantasten Fitzgerald (spillet med vanlig galskab og intensitet af Klaus Kinski), som drømmer om at bygge et operahus midt i junglens ufremkommelige vildnis.

For at finansiere sin drøm slår han sig på gummiindustrien. Men det står snart klart, at det eneste ledige landområde i nærheden ligger i en så ufremkommelig egn af Amazonas, at han må slæbe sin nyerhvervede flodpram over en bakketop for at nå dertil.

Over en bakketop
Instruktør Werner Herzog har selv kaldt Fitzcarraldo for sin bedste dokumentarfilm.

Filmen er dog kun inspireret af en virkelig historie og er ellers, hvad man i klassisk forstand ville kalde fiktion. Men udtalelsen giver alligevel god mening med netop denne film.

Hvor andre instruktører ville finde assistance i filmstudiernes special effect-afdeling til visualiseringen af en flodpram, som bliver trukket over en bakketop ved håndkraft, så var Herzog af en anden overbevisning.

Hvis filmens centrale metafor var overvindelsen af det umulige, så måtte filmen – hvad enten vi kalder den fiktion eller fakta – også afspejle denne bedrift.

Så når vi i Fitzcarraldo ser floddamperen hænge på en 40 grader stejl bakke midt i junglen, er det et virkeligt 320-ton skib, der trækkes ved fortrinsvis håndkraft af en gruppe indianere, som Herzog havde allieret sig med.

Drømmerens galskab
Det er en svimlende oplevelse at se denne scene, hvor skibet meter for meter snegler sig op gennem stigningens mudderhelvede.

Det er vanvittigt og tåbeligt, men samtidig et blændende eksempel på den ekstatiske sandhed, som Herzog har søgt efter gennem hele sin karriere.

Hans filmkunst viser en dyb sympati for mennesker, der overskrider fornuftens grænser for at realisere deres visioner, og for den galskab, som drømmeren må bære i hjertet.

De handler kort sagt om, hvad det vil sige at være menneske set gennem ekstremer.

Fitzcarraldo er ikke nogen perfekt film. Men den har disse ekstatiske øjeblikke, som kun få filmkunstnere tør drømme om, og endnu færre formår at føre ud i livet.

Trailer: Fitzcarraldo

Kommentarer

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

Fitzcarraldo vises lørdag den 20. januar 2018, kl. 16 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

© Filmmagasinet Ekko