Interview
27. nov. 2015 | 17:21 - Opdateret 27. nov. 2015 | 19:42

Stadig fuld fart på kometen

Foto | uoplyst
"Dansk kortfilms nye komet" og sidste års store vinder ved Ekko Shortlist Awards, Thomas Daneskov, tager sin tidlige succes afslappet, og har godt travlt med adskillge projekter.

Med succes følger pres. Men sidste års store vinder fra Ekko Shortlist Awards tager det ganske afslappet. Thomas Daneskov er i gang med en tv-serie, en dokumentar og – afslører han her – en spillefilm.

Af Daniel Pilgaard

”Dansk kortfilms nye komet.” 

Sådan blev Thomas Daneskov omtalt, da vi første gang stiftede bekendtskab med ham i et interview med Ekko i sensommeren 2013.

Den unge instruktør levede hurtigt op til titlen.

Fem priser scorede hans kortfilm Ud, spring over, ind, da Ekko Shortlist Awards løb af stablen for første gang sidste år. Tre af dem indkasserede han selv for den underholdende historie om en far og søn, der i selvrealiseringens navn drikker sig i hegnet i et sommerhus.

I kølvandet kunne de rosende ord næppe blive større, da Ekkos chefredaktør, Claus Christensen, udtalte: ”Vi har virkelig fundet det nye, store talent i dansk film.”

Thomas Daneskov tog chefredaktøren på ordet.

Debutspillefilmen Eliten om en ung mand og hans venners udskejelser i en villa triumferede tidligere i år på Cph Pix og vandt hovedkonkurrencen, New Talent Grand Pix – kun to måneder tidligere var instruktøren først lige fyldt 26 år.

Travlt med egne projekter
Men hvordan kaperer man på så megen succes og forholder sig til de store forventninger, der følger med den?

Tilsyneladende ganske afslappet.

”Det er et heftigt pres. Men jeg prøver virkelig ikke at tænke så meget over det. Så får man bare noia på,” fortæller Thomas Daneskov med vanlig sympatisk facon.

Vi taler med ham for at høre, om han ikke bliver flået i fra alle sider af filmbranchen, der gerne vil hoppe med på kometdrengens succes.

Men de svar går vi forgæves efter.

Den autodidakte instruktør gør, som han plejer og fortsætter i sit eget spor med sit faste filmhold.

”Jeg vil ikke sige, at det er gået fuldstændigt amok. Der har der da været henvendelser, men jeg har måttet fortælle folk, at jeg har travlt med mine egne projekter, som vi har godt gang i herude på Spring,” siger han.

Komedieserie om underverden
I foråret gik Thomas Daneskovs faste producer Lina Flint og manuskriptforfatter Emil Nygaard Albertsen til Nordisk Film for at få penge til et filmprojekt. 

Men de endte i stedet med at gå derfra som fastansatte på Spring, der er blevet mastodontens nye afdeling for talentudvikling.

Der er allerede fart på. Albertsen, Flint og instruktør Gustav Möller modtog tidligere på året 310.000 kroner i udviklingsstøtte til spillefilmen Den skyldige fra Filminstituttets talentordning New Danish Screen.

Thomas Daneskov fulgte hurtigt med vennerne ud på Spring og modtog så sent som for en uge siden støtte fra selvsamme talentordning.

Pengene skal bruges på at udvikle en tv-serie, afslører han.

”Vi skal bruge støtten på at skrive afsnittene færdig. Det bliver en komedieserie, der handler om den kriminelle underverden på Nørrebro. Den bliver forhåbentlig bliver vist på DR.” 

”Det er hamrende spændende. Fordi jeg ikke ved så meget om serieformatet, og vi skal til at opfinde alting på ny. Der er så mange ting at lære,” siger han.

Nysgerrigheden driver værket
Netop nysgerrigheden efter at lære alle aspekter af det visuelle medies formater synes at være en drivkraft for Thomas Daneskov.

Siden 2009 har Cph:Dox kørt workshoppen Cph:Lab, hvor danske og internationale instruktører udvælges og sættes sammen til at udvikle idéer til dokumentarprojekter.

Kvaliteten har igennem årene været svingende. Men det bekymrede ikke Thomas Daneskov, da telefonen ringede for en måneds tid siden, og han fik at vide, at han var udvalgt som en af årets danske instruktører.

”Er du sindssyg? Det var jeg megafrisk på og sagde ja med det samme, da jeg fik opkaldet. Der er nogle ting i dokumentarverdenen, jeg virkelig gerne vil lære at bringe over i fiktionsverdenen.”

”Jeg tænker blandt andet på hele den måde, som vi improviserede Eliten frem på. Altså bare at være til stede og lade tingene udvikle sig – og se, hvad der sker. Der er jo en masse ting, man kan lære fra virkeligheden,” siger han.

Dokumentar om vilde typer
Thomas Daneskov er blevet parret med den unge finne Petri Luukkainen, der i 2013 lavede det roste eksperiment Tavarataivas med sig selv i centrum.

Dokumentaren er et opgør med materialismen, hvor instruktøren låser sig nøgen inde i en lejlighed og hver dag kun modtager en ny ting eller et stykke tøj. Konceptet blev tidligere på året kopieret af DR3 i dokumentarserien Klædt af til skindet.

Daneskov og Luukkainen beholder dog tøjet på i deres fælles projekt, der endnu er i den spæde start. Men i næste uge skal de til London, fortæller Daneskov.

”Projektet handler om unge drenge. De lidt vilde typer, som vi skal til London og caste her i næste uge. Vi har nogle forskellige grupper, vi skal mødes med. Og hvis alt går efter planen, filmer vi til sommer.”

”Konceptet går jo ud på, at man har tolv måneder fra nu af til at blive færdige. Det er et ret syret eksperiment og virkelig sjovt at være med til. Og så kan jeg jo godt lige, når det hele skal gå lidt hurtigt,” siger han.

Det faste hold
At Thomas Daneskov føler sig bedst tilpas i et højt tempo, lader der ikke til at være tvivl om. Ved siden af serien og dokumentaren er han også i gang med at tage de første skridt til den svære toer, som man siger.

”Emil og jeg arbejder på den næste spillefilm, jeg skal instruere. Det bliver med det faste hold, og vi har gode idéer i støbeskeen. Vi har faktisk ikke sagt det højt før nu, og meget mere er der heller ikke at fortælle på det her stadie,” forklarer han.

Debuten med Eliten bød også på det fænomen, som alle instruktører må forholde sig til gennem karrieren: filmanmelderne. For nok er Thomas Daneskov blevet rost til skyerne, men hans vinderfilm på Cph:Pix fik kun middelmådige anmeldelser.

Ekkos Jeppe Mørch var mest positiv med sine fire stjerner, mens blandt andre Informations Christian Monggaard mente den manglede ”smerte, humor og erfaring”. Politikens Kim Skotte uddelte tre hjerter og hæftede sig ved, at ”figurerne forbliver spinkle omrids”.

Mødet med filmkritikken var dog i første omgang bare uvirkeligt, husker Thomas Daneskov.

”Jeg synes egentlig, at det var syret, at Eliten overhovedet blev anmeldt,” siger han om den ekstreme lowbudget-film, der blev produceret uden offentlig støtte. ”Det var nærmest nok for mig, at anmelderne synes det var en film. Du ved, wow, vi har virkelig lavet en rigtig film, der bliver anmeldt og det hele.”

Kritikere bliver aldrig tilfredse
Men hvis debuten nu var blevet totalt sablet, hvordan havde den 26-årige instruktør så forholdt sig til dommen? Thomas Daneskov tøver ikke med svaret.

”Jeg ved jo ikke, hvem de der mennesker er. Man kan jo ikke lave filmene, som anmelderne gerne vil have dem. Og får de filmene, som de gerne vil have dem, vil de som regel ikke have dem alligevel.”

”Jeg synes også bare, man skal være glad for det, man selv laver. Jeg stoler på mine venner og dem, jeg arbejder sammen med. Hvis vi er glade og tilfredse, så er vi glade og tilfredse.”

Kommentarer

Thomas Daneskov

Født 1989 på Frederiksberg. 

Selvlært i filmbranchen.

Søn af forfatter og radio-tv-værten Lars Daneskov. Moren Hanne Mikkelsen er tidligere jordemoder.

Ansat på Nordisk Films talentafdeling Spring.

Ud, spring over, ind vandt fem priser ved Ekko Shortlist Awards 2014 og kan ses på All Time Shortlist.

Debutfilmen Eliten vandt hovedprisen på årets Cph:Pix.

© Filmmagasinet Ekko