Nyhed
11. juni 2015 | 09:29

Tjekkisk reality-tv om nazisme skaber debat

Foto | Česká televize
Familien i Ferie i protektoratet er klædt, så de ligner folk fra dengang, Tjekkoslovakiet blev besat af nazisterne.

På tjekkisk tv skal en familie leve blandt skuespillere, der agerer nazister. Det rejser spørgsmål om, hvordan man kan tillade sig at skildre Anden Verdenskrig.

Af Jeppe Mørch

I maj havde det kontroversielle program Dovolená v Protektorátu premiere på tjekkisk tv.

Titlen kan oversættes til ”Ferie i protektoratet”, og den henviser til Bøhmen-Mæhren-protektoratet, som nazisterne etablerede i 1939 efter besættelsen af Tjekkoslovakiet.

Reality-programmet forsøger at skildre, hvordan det var at leve i et nazistisk besat område under Anden Verdenskrig. En autentisk familie på syv, der strækker sig over tre generationer, er udvalgt til at være hovedpersoner. Skuespillere agerer deres naboer, nazister og Gestapo-officerer.

Ifølge kritikere er det ikke bare titlen, der trivialiserer det 20. århundredes store traume. Mange mener, man bør behandle ofrene for Anden Verdenskrig med større respekt, end reality-tv tilbyder.

”Folk ved godt, hvor slemt det var. Hvad bliver det næste? Big Brother Auschwitz?” udtaler en kritiker ifølge britiske The Telegraph.

Slår plat på jøderne
Debatten afføder spørgsmålet om, hvordan man kan tillade sig at skildre Anden Verdenskrig.

Filmhistorien bugner af værker om nazisme, og i sidste måned vandt ungarske Son of Saul Grand Prix på Cannes-festivalen.

Den handler om Auschwitz-fangen Saul, der tvinges til at brænde lig i den berygtede kz-lejr. László Nemes’ film blev hyldet af kritikere verden over for sin kunstnerisk banebrydende skildring af emnet.

Ferie i protektoratet mistænkes derimod for at slå plat på ofrene.

”Heldigvis for programmets familie, så vil de ikke blive behandlet som de 82.309 jøder, der rent faktisk levede i protektoratet, og som ifølge United States Holocaust Memorial Museum blev deporteret til koncentrationslejrene eller dræbt af kollaboratører,” skriver Renee Ghert-Zand for den jødiske online-avis The Times of Israel.

Instruktøren forsvarer konceptet
Instruktøren bag programmet, Zora Cejnkova, har forholdt sig til den massive kritik.

”Da jeg var en lille pige, fortalte min bedstemor historier om, hvordan de smuglede mad fra landet til byen, og om hvordan min onkel gav lægebehandling til sårede modstandsfolk. Det gik op for mig, at den del af Anden Verdenskrig var fuldstændig glemt, og den fortjente at blive fortalt på ny,” har Cejnkova udtalt ifølge The Hollywood Reporter.

Hun godtager derfor heller ikke præmissen om, at hendes program er reality-tv i gængs forstand.

”Det er et nyt format. Ferie i protektoratet viser hverdagen for de her mennesker, deres problemer og deres bekymringer. Hver dag skulle de træffe beslutninger velvidende, at enhver beslutning kunne få alvorlige konsekvenser.”

Cejnkova har også fremhævet, at der var en læge og en psykolog tilstede under optagelserne for at sikre, at ingen led overlast.

Det store donorshow
Det er ikke første gang, at reality-tv er kontroversielt. Det ligger nærmest i genrens DNA.

I 2007 havde De Grote Donorshow (på dansk: Det store donorshow) premiere i Holland. Her i skulle en dødeligt syg kvinde donere en nyre til én af tre personer, der havde brug for en transplantation. Seerne kunne sende kvinden gode råd om, hvem hun burde vælge over sms.

Til allersidst i De Grote Donorshow afslørede værten, at det var løgn. Kvinden var slet ikke syg, men en skuespiller. Historien om de tre, der manglede en ny nyre, var imidlertid sand, og programmet var et forsøg på at sætte større fokus på organdonation i Holland.

Indtil videre er der dog intet tegn på, at Ferie i protektoratet skulle være noget andet, end det udgiver sig for.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko