Nyhed
04. nov. 2019 | 18:42

”Vi vil hjælpe morgendagens filmskabere”

Foto | Henrik Bjerregaard Clausen
Det er småt med visuelle effekter i danske film, men nu får landets talenter bedre arbejdsforhold til at skabe slående filmmagi.

Med et fokus på teknologisk udvikling og økonomisk støtte til landets filmværksteder vil Nordisk Film give danske talenter mod til at kaste sig ud i nye genrer.

Af Nicki Bruun

Nordisk Film er landets største, ældste og mest hæderkronede filmselskab. Alene i det seneste år har selskabet med isbjørnelogoet produceret eller distribueret succeser som Dronningen, Ternet Ninja og Ser du månen, Daniel.

Den 7. november bliver tre hæderspriser – Nordisk Film Prisen, Ove Sprogø Prisen og Erik Ballings Rejselegat – uddelt under prisfesten Isbjørnen, som hvert år har fokus på talentudvikling.

I de næste tre år vil Nordisk Film Fonden med initiativet ”Isbjørnens Projektstøtteordning” også være med til at bringe fremtiden ind i dansk film.

Det indebærer blandt andet støttekroner til Filmtalent, som er paraplyorganisation for filmværkstederne i Danmark. De modtager en million kroner til at oprette faciliteter for visuelle effekter, så talenter får mulighed for at bruge nye teknologier i deres film.

Grøn produktion
På Ekko Shortlist er den postapokalyptiske Zombiehagen velsagtens den kortfilm, der har flest visuelle effekter. Instruktøren bag eftersøgte i forbindelse med filmens nominering ved Ekko Shortlist Awards 2016 mod blandt danske filmselskaber til at lave genrefilm.

”Forhåbentlig vil filmfolk få lyst til at kaste sig ud i genrer, som ikke er traditionelle i dansk film – det kan være horror eller lavbudget-fantasy,” siger direktøren for Nordisk Film, Allan Mathson Hansen, til Filmmagasinet Ekko.

”Der er helt sikkert et stykke vej at gå endnu, men det handler om, hvor vi kan være henne om tre, fem og ti år.”

– Er det realistisk i den nærmeste fremtid at lave genrer som superheltefilm og sci-fi på et niveau, hvor vi ikke er så langt fra de store Hollywood-produktioner?

”Det ville jo være en dejlig overskrift, men svaret er: Det ved jeg ikke,” griner direktøren, som i Ekkos seneste liste over de mest magtfulde i dansk film indtager andenpladsen.

”Men jeg ved i hvert fald, at vi vil være bedre i stand til at realisere det potentiale, end vi er i dag. Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.”

”Jeg ser det sådan, at vi står over for en ketchup-effekt, som vil udfolde sig over de næste tre-fem år, hvor der kommer virkelig gang i det. Teknologien bliver mere tilgængelig, og så er der øget fokus på en effektiv grøn produktion.”

Fly over himlen
Filmværkstedet i København
blev for nylig reddet med en økonomisk saltvandsindsprøjtning fra kommunen, og nu kan deres talenter ligesom på landets andre filmværksteder se frem til bedre forhold, når de vil lave film med visuelle effekter.

”De kan forhåbentlig realisere nogle projekter, som de ikke ellers havde kunnet. Det er for at gøre talenternes palette større og bredere. Ofte stopper gode projekter, fordi man ikke kan finansiere den, og der har man nogle muligheder i teknologien. Vi vil hjælpe morgendagens filmskabere,” fortæller 53-årige Allan Mathson Hansen.

”Og så er det samtidig spændende, om det her kan være med til at gentænke nogle af de metoder og arbejdsgange, man anvender i udvikling og produktion af nye film.”

– Hvad vil det sige?

”Vi har for nylig afholdt teknologikonferencen Picture This, hvor et af hovedbudskaberne fra de internationale talere var, at man kan vinde meget ved at flytte noget af efterarbejdet over i udviklingsfasen,” siger direktøren for Nordisk Film.

”Altså det man i dag putter på efter en optagelse, kan man faktisk se i real time, mens man optager, eller bruge det i planlægningen. Dermed kan vi være mere effektive i forhold til det, vi optager. Hvis man for eksempel skal have en flyvemaskine gennem himlen på en optagelse, kan man undervejs tilføre et lag med flyvemaskinen og se, om man kan lide det.”

– Er I slet ikke bange for, at filmverdenen med teknologiske forandringer kan komme til at ændre sig til noget uigenkendeligt, hvor magien går tabt?

”Nej, jeg tror bare, at vi lægger nogle nye lag på. Vores grundstof er stadig god historiefortælling. Du kan bruge al teknologi i verden, men hvis du ikke har en basalt god grundhistorie, nytter det ikke meget. Så er der folk i USA, som er bedre til det end os.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko