Interview
19. sep. 2018 | 22:09

William Reynish: ”Jeg har lyst til at jamme”

Foto | SPRING
Darya forsøger at få sin far til huske hende, da hun finder ham i det overgroede hus, som engang var deres hjem.

”Meget animation er for standard. Det ligner en Disney-film med et lavere budget,” siger instruktøren bag Home Grown, der nu kan ses på Ekko Shortlist.

Af Astrid Gjørup

På Nordisk Film i Valby, blandt de røde bygninger som efterhånden har 100 år på bagen, ligger et skur med et skilt i neonlys hængende over indgangen. 

”SPRING,” lyser det, og det er navnet på Nordisk Films talentordning, som blev stiftet af produceren Lina Flint. 

Her finder man Ekko Shortlist-vinderen Thomas Daneskov og Gustav Möller, der denne sommer har haft succes med thrilleren Den skyldige. Men også den 32-årige animationsinstruktør William Reynish. 

”Jeg gik på Filmskolen med Lina. Jeg tror, at hun tænkte, det kunne være spændende at have mig med i SPRING, for jeg er klar på at eksperimentere. Det ligger fint i tråd med SPRING’s overordnede mission,” siger William Reynish og fortsætter: 

”Det er lidt som en filmklub. Vi har ro til at tænke langsigtede planer, og der er forståelse for, at tingene tager lang tid. Det er virkelig fedt.” 

William Reynish’ kortfilm Home Grown er et af de projekter, der er kommet til verden som et resultat af SPRING. Filmen bobler i denne uge på Ekko Shortlist

Shamanen i Ballonparken
I en fremtidsverden prøver Darya at komme tilbage til hjembyen for at finde sin far. Der hviler en giftig epidemi over byen, som er overgroet med buske og grene. For at komme derind må Darya derfor stjæle en sikkerhedsdragt. 

”Jeg havde et billedet i hovedet af én, som går i naturen med rumdragt på. Dét synes jeg ville være et fint billede på vores fremmedgørelse over for naturen,” forklarer William Reynish, der har udviklet historien med manuskriptforfatteren Simon Oded Weil, som også er en del af SPRING. 

I Home Grown kommer Darya forbi dørvagten og bevæger sig ind i vildnisset med eksotiske fugle og overbegroede bygninger. Men da hun finder sit gamle hus, bor der kun et farligt, abelignende væsen, som ikke kan genkende sin datter. 

”Det handler om at miste og kunne give slip. Darya forsøger at få sit gamle liv tilbage, men hverken hjemmet eller faren er, som det var engang. Jeg tror, at mange kender til det at ville tilbage til noget uden at kunne det,” siger William Reynish. 

Han er selv vokset op i København, i hvad han kalder et mini-Christiana. Nemlig Ballonparken tæt ved Amager Fælled. 

”Ballonparken var et godt sted at vokse op med mange spændende typer, blandt andre en shaman! Der var en god blanding af ressourcestærke hippier og nogle få fulderikker. Der var masser af fri fantasi, og vi kunne gå ud og ind hos hinanden,” fortæller William Reynish med begejstring i stemmen. 

”På Amager Fælled er der gamle barakker, som er overgroet med buske og træer. Måske er der lidt Amager Fælled i Home Grown,” griner instruktøren. 

Virkelighed med bonus
Ud over sit arbejde hos SPRING laver William Reynish animationsprojekter i både ind- og udland. 

”Jeg ville blive skør, hvis jeg skulle skrive manuskripter og opfinde universer hver dag,” siger instruktøren og forklarer, at animation er en langsommelig proces med meget planlægning. 

For Google laver han demoer til augmented reality. Det er en teknologi, der gør det muligt at sætte virkelige objekter ind i en virtuel verden – som IKEA Place App, hvor man kan se, om en sofa passer ind i ens egen stue. 

”Det er virkelighed med bonus,” siger animationsinstruktøren, som trods projekter i USA fremhæver mulighederne herhjemme. 

”Danmark er et smart land. Sikkerhedsnettet er så godt, og det betyder, at vi tør satse mere. Det tror jeg er godt for den enkelte, men det er også godt for Danmark.” 

Det legende badekar
Først og fremmest brænder William Reynish for at eksperimentere. 

”Der er meget animation, som er alt for standard. Det ligner bare en Disney-film med et lavere budget. Animation skal være mere sjovt, og man skal kunne ’jamme’ med det. Det vil jeg gerne.” 

Bennys badekar fra 1971 er ifølge William Reynish et godt eksempel på dansk animation, som netop har formået at være sit eget. 

Bennys badekar er ikke en Disney-kopi. Den har sit eget univers med sine egne regler. Den er ekspressiv og har legende kraft. Det savner jeg i dag.”

Se Home Grown og giv den stjerner!

Kommentarer

William Reynish 

Født 1986 i København.

Arbejdede som selvlært animator efter gymnasiet.

Animationsinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2014.

Har arbejdet med animation i New York, Los Angeles, Amsterdam, London og Danmark.

Kortfilmen Home Grown (2017) kan ses på Ekko Shortlist. 

© Filmmagasinet Ekko