Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

25. feb. 2019 | 16:05

And the Oscar goes to … streaming!

Foto | Netflix
Alfonso Cuaróns Roma har begejstret filmkritikere verden over, og med nattens Oscar-priser har Netflix for alvor meldt sig ind på filmkunstens scene.

Konsekvensen af, at Netflix med ti Oscar-nomineringer fik tre af de helt store priser i hus, er en endegyldig cementering af en ny verdensorden for hele filmindustrien. Og for Netflix er det en triumf, der åbner mange nye muligheder og vil forstærke deres aggressivitet i Hollywood.

Det forlyder, at Roma kostede femten millioner dollars at producere, og at Netflix har brugt op mod 25 millioner dollars på sin Oscar-kampagne for filmen – to tal, der tydeligt viser, hvor vigtig denne Oscar-uddeling har været for Netflix.

Det store kampagnebeløb har været brugt på at overdynge de Oscar-stemmeberettigede med eksklusiv chokolade med en personlig hilsen fra Yalitza Aparicio (Cleo i Roma), Cuarón har signeret plakater, og der blev afholdt overdådige Roma-temafester, hvor stjerner som Angelina Jolie har været værter. Men frem for alt har streamingtjenesten lavet flodbølger af kampagner i alle mulige medier og været dygtig til at plante historien om det filmiske passionsprojekt: Filmen, der nær aldrig var blevet lavet.

Netflix brugte op til sidste års Oscar også store beløb på promoveringen af Mudbound, der blev nomineret til fire Oscars uden at vinde en eneste. Med Roma fik Netflix en film med en lang række Oscar-kvaliteter, og så var der basis for at give den gas.

Og til at give den Oscar-gas har Netflix også stået stærkere end tidligere, idet man sidste år investerede i et konsulentfirma med en ekspert i Oscar-kampagner, Lisa Taback, der tidligere har ført Moonlight og Spotlight frem til sejr.

Det er jo ikke usædvanligt, at store film promoveres aggressivt mod de stemmeberettigede til årets Oscar-uddeling. Men nogle har givet udtryk for, at Netflix har opført sig som en gorilla med helt ubegrænsede ressourcer, og at de bare er blevet ved og ved med at kaste penge efter Oscar-promoveringen af Roma.

Netflix kender vi mest som streamingtjenesten med et overvældende udvalg af tv-serier, men også spillefilm er populære på Netflix. For når medlemmer har været gennem en lang serie eller to – eller bare trænger til noget, der er afsluttet på et par timer – så søges der efter en spillefilm.

Men det er kun en af grundene til, at Netflix satser stort på spillefilm og ville have Oscars, koste hvad det måtte.

Prestigefyldte Oscars giver helt oplagt fornyet styrke til Netflix’ image blandt kunderne. Men hvad der er endnu vigtigere for Netflix, er den fornyede, stærke tiltrækningskraft firmaet kan have på stort talent.

Her i 2019 trækker det op til voldsom konkurrence mellem Netflix, Amazon Prime og de kommende streamingtjenester fra Disney og Warner. Her bliver det altafgørende at have et image som det fedeste sted at få lavet sin film. Hvor man både kan få biografvisning, Oscars og med et tryk på en knap nå ud til 137 millioner hustande over hele kloden.

Overalt i filmindustrien har det været debatteret ganske intenst – også i disse blogspalter – om Netflix ødelægger filmbranchen og filmkunsten med sin strategi om begrænset biografpremiere og satsning på tv-skærme. Eller om Netflix er ved at genopfinde selve filmkunsten og filmindustrien.

Med en Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film, bedste fotografering og ikke mindst bedste instruktør er Netflix godt i gang med at lykkes med det sidste. Det burde efterhånden stå klart for alle, at Netflix og deres model er kommet for at blive. Og skulle selskabet kollapse i morgen, så vil den udvikling, man har sat i gang, fortsætte på anden vis. De andre streamingselskaber – også de nye – vil tilegne sig modellen.

Meget af den ophedede debat, vi har haft om Netflix og spillefilm, har drejet sig om biografvinduet: At Netflix kun sender deres store spillefilm ud til begrænset biografvisning, samtidig med at filmen kan streames. Roma fik premiere et par uger før streamingpremieren i udvalgte biografer, og Netflix vil formentlig fortsat følge den praksis med deres største produktioner.

Roma fik også hurtigt ry for at være en film, man skulle unde sig selv at se på et stort lærred, og ingen underkender biografernes evne til at give den helt rigtige eksklusive oplevelse af en stor filmproduktion.

Amazon, der også har vundet Oscar for Moonlight, opfører sig mere som et traditionelt filmstudie. Selskabet sender deres film ud i biograferne efter gængse regler. Netflix insisterer derimod på at prioritere deres streamingkunder, men vil gerne stille deres store film til rådighed for biograferne.

På det britiske marked blev Roma distribueret af biografkæden og artfilm-distributøren Curzon, og filmen vises stadig i nogle af deres tretten biografer. Direktøren for Curzon, Philip Knatchbull, har for nylig slået til lyd for, at man må bløde op for de strikse biografvinduer og få introduceret langt mere fleksibilitet.

Curzon har gennem snart ti år satset på både sine biografer og onlinetjenesten Curzon Home Cinema, hvor premierefilm enten kan ses i den lokale Curzon-biograf eller lejes hjemme i stuen på platformen Curzon Home Cinema. Og Curzon melder om vækst de seneste år – både i publikum til biograferne og på video-on-demand-tjenesten.

Så det er ikke kun Netflix, der viser vejen frem mod en mere fleksibel distributionsform. Biograferne vil fortsat kunne have en A Star Is Born, der kan trække publikum i månedsvis. Men alt tyder på, at flotte film fra streamingtjenesterne også vil kunne trække folk i biografen, selv om de også kan ses hjemme i sofaen.

Udviklingen skal også ses i lyset af den aggressivitet, som Netflix har lagt for dagen i at få deres Oscars. Med ti nomineringer, deriblandt den største af dem alle, er de tre Oscars måske ikke, hvad de havde drømt om, at den dyre kampagne ville kaste af sig. Men alligevel vil der fremover uden tvivl være endnu mere blod på tanden.

Netflix vil insistere benhårdt på at være teknologifirmaet fra Silicon Valley, der blev historiens største gave til filmkunsten og branchens talent. De er i fuld gang. De store fine Oscars er på hylden, og streaminggiganten er for alvor blevet stueren i Hollywood.

Næste Oscar-kandidat fra Netflix? Vi venter spændt på Martin Scorseses The Irishman!

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko