Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

21. nov. 2019 | 10:27

Har Max spændt ben for Pelle?

Foto | HBO
En lang række producenter fra filmstudiet Warner Bros. over nyhedskanalen CNN til superhelte-universet DC bliver samlet i tjenesten HBO Max.

Der er ikke kommet mange detaljer frem om, hvorfor HBO Nordic er hoppet fra finansieringen af Per Flys stort anlagte filmatisering af andet bind af Pelle Erobreren – ud over, at ”enderne ikke kunne nå sammen”.

Det var et ellers et smukt setup: HBO Nordic gik med sine amerikanske rødder ind og fik dansk filmstøtte til et meget dansk projekt.

Men der er visse indikationer på, at WarnerMedia med stor satsning på sin nye streamingtjeneste, HBO Max, varmer op til en global udrulning, der kan tromle hen over det eksisterende HBO Nordic.

Her giver amerikansk topstyring ikke plads til små serie-projekter i Danmark.

Paradoksalt nok startede HBO Nordic på initiativ af svenskeren Peter Ekelund, der i 2012 foreslog den skeptiske amerikanske ledelse af HBO, at han kunne starte for dem i Norden. Han havde et streamingkoncept og det hele klar og ville selv skyde 50 procent i projektet.

De tøvende amerikanere gav sig, så Ekelund startede i slipstrømmen af åbningen af Netflix i Norden, og fik hurtigt ganske mange kunder. Dog var der mange tekniske problemer. I 2014 købte amerikanerne svenskeren ud og startede forfra med teknikken, men sært nok ikke i samarbejde med det amerikanske HBO Now.

HBO Nordic fortsatte som en delvist selvstændig, europæisk platform, og i Norden anvendes HBO Nordic også til at distribuere serier fra andre store amerikanske tv-stationer som for eksempel Hulu, der har produceret The Handmaid’s Tale, og Showtime, der har produceret serier som Billions.

HBO Nordic har derudover indhold fra blandt andre AMC, FX, BBC og Starz, så tjenesten har faktisk mellem to og tre gange så meget indhold, som den tilsvarende HBO Now har i USA.

Modellen for HBO Nordic er siden eksporteret til blandt andre Spanien, Ungarn og de baltiske lande.

Der er mange forrygende gode tv-serier, som vi elsker HBO for, men der er også noget helt galt med HBO Nordic. I forhold til den udvikling, vi har kunnet se hos de konkurrerende streamingtjenester Netflix og Amazon Prime Video – og nu også Apple TV+ – er HBO Nordic som streamingtjeneste nærmest gået i stå.

Brugerfladen på HBO Nordic er ikke blevet forbedret i mange år. Man savner basale ting som et fornuftigt overblik og logik i præsentationen af serier og sæsoner. Der mangler mulighed for profiler og download af tv-serier på lokale enheder, og mange brugere klager over ustabilitet i afspilningen.

Men værst er billedkvaliteten, der simpelthen er under lavmålet for moderne digitale oplevelser foran fladskærmen. HBO Nordic har intet indhold i nye standarder som 4K, High Dynamic Range og Dolby Atmos-lyd – nye visuelle teknologier, som er standard for Netflix Originals, Apple TV+ og Disney+.

HBO Nordic kører med standard HD-kvalitet, der endda er så hårdt komprimeret, at det går voldsomt ud over kvaliteten på moderne fladskærme. Der er såkaldt makro-blocking, flimrende grå-sorte felter i mørke dele af billedet og utydelige billeder ved action og bevægelse i billedet.

Det er tydelige tegn på dårlig håndtering af originalmaterialet, en sjusket encoding af videomaterialet og brug af alt for lav båndbredde, når der streames.

Mange brugere ligger nok ikke mærke til det, men efterhånden som flere og flere anskaffer sig nye fladskærme med 4K og HDR, bliver det tydeligt. Vi er en del, der simpelthen ikke kan holde den grumsede HBO Nordic-kvalitet ud, og i stedet køber afsnit af fine nye serier som Watchmen på den amerikanske Apple-butik, hvor hvert afsnit koster 2,99 dollars – men til gengæld så leveres i perfekt billedkvalitet.

HBO Nordic virker simpelthen, som om baglandet ikke vil ofre ressourcer på at forbedre tjenesten.

Imens er WarnerMedia i fuld gang med at gøre klar til en storstilet lancering af HBO Max på hjemmemarkedet i USA til maj 2020, hvorefter der følger en global udrulning. WarnerMedia vil konkurrere benhårdt med de andre streamingtjenester, og de har også ændret HBO-ledelsen dramatisk, da de i marts fyrede selveste Mr. HBO, Richard Plepler, efter 27 års tro tjeneste. Han var manden, der satte serier som Game of Thrones i gang.

HBO Max bliver en luksustjeneste til 14,99 dollars om måneden med alt fra HBO’s og Warners bugnende arkiver. Man lover over 10.000 timers underholdning fra starten.

Man har opkøbt og hjemkøbt et utal af serier som for eksempel alle 236 afsnit af Venner, hele Game of Thrones-serien, The Big Bang Theory, Rap fyr i L.A., Sex and the City, Pretty Little Liars samt elleve sæsoner af Dr. Who, 23 sæsoner af South Park og meget mere.

Der er også en stribe nye serier fra HBO Max under produktion, blandt andet fra J.J. Abrams. Han skulle ellers have arbejdet for Apple TV+, men sagde i stedet ja til en økonomisk mindre lukrativ aftale med WarnerMedia, fordi man her – i modsætning til Apple – ville lade ham lave spillefilm.

HBO Max bliver en seriøs konkurrent til Netflix og Disney+ i streamingkrigen, og her ligner HBO Nordic i sin nuværende form et stedbarn.

Det vil være logisk, hvis amerikanerne har sat HBO Nordic på pause og ikke vil bruge flere ressourcer på den nuværende tekniske platform, mens man venter på at flytte de nordiske HBO-kunder til en lokal udgave af HBO Max.

Det vil også give mening, at WarnerMedia-hovedkvarteret foreløbig stopper al udvikling af lokale, nordiske tv-serier. Så vil man senere kunne vende tilbage med en topstyret lokalproduktion.

Meget tyder med andre ord på, at HBO Max har spændt ben for Per Flys fortsættelse af Pelle Erobreren.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko