Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

17. mar. 2014 | 15:29

Columbusæg: Tv deler filmene imellem sig

17. mar. 2014 | 15:29

Columbusæg: Tv deler filmene imellem sig

”Tv-stationer giver 40 millioner mere til dansk film. Det er så 80 millioner fra TV 2 og 80 millioner fra DR”

Kære politikere! Når I lancerer den kur for tv-stationerne, bliver de så frådende af raseri, at de kommer og henter jeres tv og forbyder jer at se tv i al fremtid. Det kan selvfølgelig være en tom trussel, når man har Netflix og HBO, men alligevel ...!

Men når I samtidig fortæller dem, at de kan dele tv-rettighederne mellem sig, så det passer til deres forskellige kanaler og slots, giver de jer et tv som tak, hvilket I selvfølgelig siger nej til, da det er bestikkelse.

Som det er nu, får tv en licensperiode på fire til seks år og seks til tolv visninger, tre snap eller én catch up. Totalt old nordisk! Tv-stationerne vil få meget mere ud af filmrettighederne, hvis de efter første tv-premiere kunne dele dem mellem sig og bruge dem efter behov.

Det gælder de store primetime-film, men også de kunstneriske film (elsker det ord).

Hvis for eksempel TV 2 har et kræfttema, er det oplagt, at stationen viser en film, der har samme tema. Og hvis DR sidder på den, så bytter de!

Hvordan kan det foregå? Der nedsættes et udvalg, som det findes på New Danish Screen, bestående af TV 2, DR og Det Danske Filminstitut. Og så deler man rovet en gang hver halve år. Men tv-stationer kan også løbende bytte internt, de skal kun holde sig til det samlede aftalte antal visninger, som filmen har i licensperioden.

Alle film vil derfor i deres første tv-levetid blive maksimalt udnyttet til gavn for skatteyderne, som betaler gildet. Men det vil også give energi til dansk film, at vi får filmene at se i det tv-forum, hvor de passer.

Hvem skal dele pengene ud? Det skal tv selvfølgelig. De skal kun holde sig til de samme kriterier, som Det Danske Filminstitut har. Halvdelen af pengene skal gå til film, der formodes at have et stort publikum og den anden halvdel til kunstneriske film (find dog på et bedre ord!).

Hvor svært kan det være? Det er bare en beslutning!

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko