Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

15. maj 2014 | 22:34

Cannes: Man frygter for dansk films fremtid

Den danske stand i Cannes henstår gabende tom i år.

Copenhagen Film Fund og Den Danske Filmskole har kun sendt hhv. syv og fem deltagere til Cannes i år.

Det er intet mindre end en katastrofe.

Hvordan kan man forvente at København skulle kunne tiltrække store internationale produktioner, når kun syv mand bliver sendt til verdens vigtigste filmfestival?

Og hvordan kan det forventes, at Den Danske Filmskole skal kunne hente inspiration, når kun fem deltagere kan lade sig inspirere.

Godt nok kan solen og den til tider ulidelige varme være usund for nordboere, og godt nok kan de horrible priser på hoteller og restauranter skræmme selv oliesheiker væk. For slet ikke at tale om de modbydelige infektioner, maveonder og tømmermænd, man kan pådrage sig under sydlige himmelstrøg.

Men disse organisationer bør i langt højere grad være repræsenteret ved verdens vigtigste filmfestival, hvis Danmark i fremtiden skal gøre sig nogen som helst forhåbninger om at gøre sig gældende.

Det må da være muligt for disse i forvejen tungt kommunalt- og statssubsidierede organisationer at få politikernes øjne op for vigtigheden af massiv deltagelse på denne festival. Sølle tolv deltagere kan simpelthen ikke gøre det.

Hvorfor ikke invitere samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer i København og omliggende kommuner til Cannes, så de kan få syn for sagen?

Fra Copenhagen Film Fund deltager Fondsdirektør Thomas Gammelgaard, dansk films grand old man, tidligere adm. direktør i Filminstituttet, Henning Camre, Radiodirektør Jørgen Ramskov, Leder af Filmuddannelsen, Den Danske Filmskole Svend Abrahamsen, Producer Stine Spang, Direktør Katia K. Østergaard og Præsident, Røde Kors, Susanne Larsen.

Den Danske Filmskole er repræsenteret ved rektor Vinca Wiedemann, Direktør Tina Wagner Sørensen, Producer Rikke Lassen, Producer Lina Flint og assistent Camilla Hyldel Burrow.

Såfremt Copenhagen Film Fund skal gøre sig nogen former for håb om at kunne tiltrække store internationale filmproduktioner til hovedstaden – og ikke alene lade danske producenter kommet til fadet, mod fonden erklærede målsætning – må fondens delegation i Cannes mindst tredobles.

Og hvis Den Danske Filmskole skal beholde sin hårdt tilkæmpede internationale status, må samtlige skolens elever og ansatte da sendes til Cannes for at lade sig inspirerer og tiltrække undervisningstalent.

Godt nok sendte Den Danske Filmskole kun 2 repræsentanter sidste år: Rektor Poul Nesgaard og Direktør Tina Sørensen. Men det må da kunne gøres meget, meget bedre.

Man frygter for dansk films fremtid. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko