Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

05. nov. 2012 | 19:49

Filmskabere klynger sig pludselig til 35mm film

05. nov. 2012 | 19:49

Filmskabere klynger sig pludselig til 35mm film

Præcis på tidspunktet, hvor overgangen fra 35mm celluloidfilm til digital forevisning i biograferne, næsten er komplet, begynder filmskabere at kæmpe for 35mm film. 

Den Oscarvindende fotograf Wally Pfister – som længe har samarbejdet med Chris Nolan og da også havde ansvaret for The Dark Knight Rises, og selv er på vej mod sin instruktørdebut – bønfalder Hollywood om ikke at lade celluloidfilmen uddø.

Til de amerikanske medier udtaler Pfister; ”Chris og jeg – og jeg håber flere andre filmskabere – vil kæmpe hårdt og længe for at kunne bevare 35mm film”.

At optage film, i det nuværende klima i Hollywood, er både bittert og sødt.

Det er sødt, fordi de alle elsker film. Mange fotografer er vilde med de nye digitale kameraer, men Chris Nolan og Pfister foretrækker altså 35mm film. Og der er flere andre filmskabere med hang til film; Paul Thomas Anderson, Steven Spielberg og J.J. Abrams.

Den bitre del drejer sig om 35mm film, som er ved at blive presset ud af markedskræfterne. Men mange filmskabere er ikke parate til at opgive film, og det sørgelige, efter deres opfattelse, er, at de såkaldte markedskræfter presser 35mm film væk. 

Og filmskaberne vil fortsat have rettet til at vælge. Det er muligt, det er at betragte som billedernes vinyl, men de vil fortsat have adgang til det.

Det er jo lige før man må knibe sig selv i armen. Følger filmskabere da slet ikke med i udviklingen? De sidste ti år har filmbranchen målrettet, energisk kæmpet for at digitalisere hele sektoren.

Kodak er gået fallit over flere omgange over de sidste par år.

Om otte måneder ophører 35mm celluloidfilm med at eksistere.

Næste.

 

 

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko