Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

31. okt. 2013 | 08:02

Malmros - 7. del: Forløberen

Nils Malmros og instruktørens hoffotograf Jan Weinche under optagelse.

Syvende del af blogserien, som sætter fokus på mine personlige erindringer om filmene fra Nils Malmros’ hånd – en af vor tids væsentligste danske filminstruktører.

Den direkte forløber for Nils Malmros’ nyeste film Sorg og glæde (2013) var Kærlighedens smerte (1992).

Idet jeg var bekendt med den tragedie der havde ramt familien Malmros ni år tidligere, hvor de mistede deres nyfødte datter, var jeg overbevist om, at nu kom filmen om denne tragedie. Men filmen drejede af, idet instruktøren givetvis endnu ikke var klar til at fortælle historien.

 

Filmen handler om Kirsten (Anne Louise Hassings gennembrudsrolle), som er en glad pige, der klarer sig igennem gymnasiet ved at charmere sine omgivelser. Hun påbegynder en læreruddannelse, hvor hun har sværere ved at klare kravene. Hun får et barn med en tilfældig bekendt, men er forelsket i sin lærer fra gymnasiet, Søren. Han forlader sin kone på grund af hende, og de flytter sammen. Kirsten får imidlertid sværere og sværere ved at magte en voksentilværelse. Hendes mentale uligevægt og depressioner tager til, og hun må under psykiatrisk behandling. Til sidst tager hun sit eget liv.

Malmros’ alter ego i denne film er "Søren", spillet af Søren Østergaard.

Ironisk nok var Sorg og glæde filmens arbejdstitel. Den titel mente distributøren, Egmont Film, dog var direkte box-office poison og foreslog den ændret til Kærlighedes smerte. Uden at kende de nøjagtige detaljer, kan det konstateres at Egmont fik sin vilje.

Egmont Film var som distributionsselskab kommet ind i billedet, efter Per Holst Filmproduktion var gået konkurs midt under filmens optagelser.

Det er derfor med en vis skæbnens ironi, man nu ser Nordisk Film – som blev fusioneret med Egmont Film - distribuere Nils Malmros’ nyeste film, netop med titlen Sorg og glæde.

Vedholdenhed – nogen vil sikkert kalde det stædighed - er også en af Nils Malmros’ dyder.

Filmen blev tildelt ikke mindre end fem Bodil-prisen samt seks Robert-priser. Og ved begge prisuddelinger selvfølgelig i kategorien ”Årets bedste danske film”.

Vel nok Malmros’ hidtil største triumf.

8. del af denne blogserie: Mere sex, tak.


Malmros – 1. del: Den spæde start

Malmros – 2. del: Gennembruddet

Malmros - 3. del: Professionaliseringen

Malmros - 4. del: Den første rigtig store film

Malmros - 5. del: Den opdigtede historie

Malmros – 6. del: Filmen om tilblivelsen af Drenge

 


Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko