Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

25. feb. 2014 | 11:23

Tre filmperler Oscar overså

Oscar-akademiet vendte i år ryggen til tre filmperler.

Mens vi alle i spænding venter på udfaldet af søndagens Oscar-uddeling, kan man allerede nu konstatere, at tre af sidste års allerbedste film er chanceløse. De er nemlig ikke engang blevet nomineret.

32 engelsktalende spillefilm er Oscarnomineret til årets uddeling, men er det alle de bedste spillefilm, der opnåede en nominering?

Svaret er nej.

Akademiet overså tre filmperler.

At få en film nomineret til verdens mest prestigefyldte filmpris, er et forhindringsløb uden lige.

Det handler ikke blot om lave en god film. Mange andre faktorer spiller også ind.

Premieretidspunktet er afgørende, det er kun de færreste film som har en chance, hvis de har haft premiere inden november. Akademimedlemmernes hukommelse er kort. Om det er begyndende senilitet hos de aldrende medlemmer, skal være usagt.

Dernæst er der de nødvendige midler, som skal ofres for at køre en spillefilm i stilling til Oscars. Det er nemlig hundedyrt at positionere en engelsktalende film til Oscarnomineringer. Det kan koste alt imellem en halv og femten millioner dollars at køre en nominering i stilling til den gyldne statuette.

Nedenstående tre filmperler akademiet beklageligvis ikke fik øje på. To af dem er i øvrigt instrueret af kvinder.

 

The Selfish Giant (Premiere 24. april)

Clio Barnards engelske drama, som er inspireret af Oscar Wildes fortælling af samme navn.

Filmen følger Arbor og Swifty, to teenagedrenge som vokser op i et fattigt område af Bradford i det nordlige England. Arbor lider af damp, hvilket ofte bringer ham i uforskyldte problemer. Da drengene bliver suspenderet fra skolen efter en slåskamp, beslutter de sig for at tjene lidt håndører ved indsamle og sælge metalskrot. De finder dog hurtigt ud af at sælge kobber, som de har stjålet fra jernbaner og elselskaber, er en langt mere indbringende forretning.

Conner Chapman og Shaun Thomas spiller de to teenagedrenge.

Vinder af ti internationale filmpriser, blandt andet ”Label Europa Cinemas” i forbindelse med sidste års Cannes Film Festival.

”Filmen er spændende, og den bliver hængende længe efter sin gribende kulmination”, skrev Mark Jenkins i Washington Post.

Rating på Rotten Tomatoes: 97 %


Enough Said (Premiere 26. juni)

James Gandolfini i en af sine sidste film – og hvilken exit!

Filmen handler om den enlige mor Eva, der til dagligt arbejder som massør, men som bruger en del tid på at forberede sig på at datteren skal flyve fra reden for at tage på college. Til et bryllup møder hun så Albert, en sød og varm mand, der er i samme båd som hende. Men Eva får lidt for mange informationer om Albert, da hun bliver venner med digteren Marianne. Marianne er nemlig Alberts eks-kone, og hun bruger meget tid på at fortælle skrækhistorier om sin eks-mand.

Udover Gandolfini medvirker Julia Louis-Dreyfus, Toni Collette, Catherine Keener og Ben Falcone i Nicole Holofceners komedie.

”James Gandolfini i en af sine sidste roller, er så sødmefuld sjov i denne bedrøvelig komedie, at man ville ønske han havde fået flere chancer for at udnytte sit talent i lysere film”, skrev Peter Travers i Rolling Stone.

Rating på Rotten Tomatoes: 96 %


Short Term 12 (Premiere 17. juli)

Destin Crettons drama med Brie Larson, John Gallagher, Jr. og Kaithlyn Dever i hovedrollerne.

Grace, der er en ung rådgiver ved en institution for udsatte teenagere, forsøger at gøre sit bedste for de børn, der ofte er blevet taget fra hjemmet under de tragiske omstændigheder. Mens Grace og hendes kolleger drager omsorg for dybt arrede børn, forsøger de også at skabe lykken i deres eget liv. Grace er ved at gøre sig klar til ægteskab, midt i en turbulent tid. For at klare udfordringerne, bliver hun tvunget til at foretage nogle svære valg.

Vinder af ikke færre end femten priser på international filmfestivaler, blandt andet fire priser ved Locarno International Film Festival

”Et lille vidunder - en film af enestående naturlighed og indlevelse”, skrev Kenneth Turan i Los Angeles Times.

Rating på Rotten Tomatoes: 99 %

 

Oscar: Spændingen stiger

Oscar 2014: Den endelig spådom

Oscar: Jagtens store problem

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko