Talentspejderen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

15. dec. 2013 | 23:18

Stik mig en kort

15. dec. 2013 | 23:18

Stik mig en kort

Mayflower lagde til i den nye verden den 21. december 1620, og siden er dagen blevet fejret som Forfædrenes dag. Det er også Stavlygtens dag og Humbug-dag. Der er trængsel med kun 365 dage og så meget, der skal fejres og holdes i hævd. Derfor må Kortfilmen dele dag med alle de ovennævnte. Logikken er ellers i orden: korte film på årets korteste dag.

Ideen opstod i Tyskland og mine to entreprenante kolleger, Marie Schmidt Olesen og Nanna Mailand-Mercado, tænkte for et par måneder siden, at ”so ein Tag müssen wir auch haben”. Der er kort fra tanke til handling, så på lørdag er der for første gang kortfilmsdag i Danmark. Biografer over hele landet viser kortfilmprogrammer udvalgt af Odense Film Festival, Nordisk Panorama, Ekko Shortlist og New Danish Screen.

Vi har valgt at trække i komedie-retning i New Danish Screens program. Der er en Oscar-nomineret af slagsen og en film, der lige er blevet udtaget til Sundance-festivalen. Derudover er der også bud på en anden slags korte ”film”, nemlig serie-afsnit. Et program for hele dagen findes på her.

Traditioner har det bedst, når de fremstår, som om de har eksisteret siden tidernes morgen. En klassisk bog fra min studietid (Invention of Tradition) viste, hvordan alt det, som vi troede var nationalt arvegods, i virkeligheden er opfundet i forgårs. Med Kortfilmsdagen er det helt åbenbart, at vi starter på bar bund.

Vi bliver nok nødt til at piske en kunstig stemning op i nogle år. Så kommer der forhåbentligt et tidspunkt, hvor Kortfilmsdagens oprindelse bliver sløret. Helt umærkbart vil der opstå en konsensus om at Lumiere-brødrene altid samlede et publikum på årets korteste dag og viste deres korte film. Så er målet nået. Indtil da: Kom med på lørdag og se flere film på én dag, end man troede var muligt. Kort og godt.

 

Kommentarer

Jakob Høgel


Jakob Kirstein Høgel blogger om filmtendenser, filmsprog, grænseflader mellem medier og, selvfølgelig, nye talenter.

Uddannet inden for visuel antropologi på Manchesters universitet. I perioden 1999-2004 konsulent for Kort- og Dokumentarfilm på Det Danske Filminstitut.

2004-2007 direktør for dokumentarfilmselskabet Cosmo Doc, hvor han blandt andet stod bag Christoffer Guldbrandsens Den hemmelige krig og Anders Østergaards Gasolin.

Fra 2007 kunstnerisk leder af New Danish Screen på Det Danske Filminstitut, som støtter talentudvikling og eksperimenter på filmområdet.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko