Ekko #55

Intro

Leder
Selv om man ikke kan måle kunstnerisk succes som proportional med billetsalg, er evnen til at tiltrække et publikum et vigtigt talent — også for den smalle kunst.

Nyt talent
Årets afgangsfilm fra Filmskolens dokumentarlinje bragte løfter om et nyt instruktørnavn: Mira Jargil, der er vokset op i sin fars filmstudie blandt koryfæer og båndspoler.
Af Tim K. Christensen

Filmplakaten
Vi præsenterer den slagkraftige amerikanske plakat til The Dead, hvor Afrikas befolkning er blevet forvandlet til zombier.
Af Mads Suldrup

Top 10
Når de er bedst, vækker de erindringer til live, får hårene til at rejse sig og tårerne til at trille. Ekkos top 10 over de bedste børnepræstationer på film.
Af Jesper Bo Petersen

Kuriosa
Bestialske mord, bizarre dødsfald, hårrejsende ulykker. Når Hollywood giver sig i kast med det okkulte, er konsekvenserne ofte alvorlige.
Af Andreas Ebbesen Jensen

Q&A
Erling Jepsen er romanforfatteren bag Kunsten at græde i kor og Frygtelig lykkelig, og hans Biroller er blevet til Undskyld jeg forstyrrer. Hvilke film ser han selv?
Af Claus Christensen

Box Office
Der er ingen magi i luften, når det gælder danske ungdomsfilm, og måske skal dansk film helt stoppe med at betragte unge som en særlig gruppe.
Af Jørgen Ramskov

Filmminder
Troldspejlets Jakob Stegelmann tager en tur ned ad mindernes allé til 1970’erne og sin lille filmforretning Panoptikon på Østerbro.
Af Jakob Stegelmann

Den oversete perle
En forførerisk last, spillelidenskaben, er temaet i franske Jacques Demys mesterværk Englebugten fra 1963. Eller er det kærligheden?
Af Morten Piil


Feature


Har man hørt en skuespiller gø?

Mød Danmarks nye stjerne, Sara Hjort, der fik gennembrudsrollen i Undskyld jeg forstyrrer, fordi hun var god til at spille hund.
Af Kristian Ditlev Jensen

En lille sort komediesatan
Instruktør Henrik Ruben Genz om Undskyld jeg forstyrrer og sin talentfulde hovedrolleindehaver: ”Sara Hjort har ikke det normale filter af blufærdighed.”
Af Kristian Ditlev Jensen

Den snu overlever
Han kalder sin husarrest for et ”sabbatår” i Schweiz og insisterer på at acceptere tingene, som de er. Roman Polanski er tilbage med Carnage.
Af Patricia Danaher

Det fatale kys
Det har sin pris både at kysse og bekæmpe Vladimir Putin, skriver Leif Davidsen i anledning af den danske dokumentarfilm Putin’s Kiss.
Af Leif Davidsen

”Vee move forward tu ze frontlines tonight”
Nicolas Bro og David Dencik medvirker i Steven Spielberg War Horse og fortæller om angst for akut Tourettes og en instruktør, der flyttede vindmøller.
Af Jacob Ludvigsen

Tre gamle konger
Engang var de Hollywoods nye håb, nu er de filmbyens gamle konger. Portræt af premiereaktuelle Spielberg, Scorsese og Coppola.
Af Bo Green Jensen

Skriv sandheden
Enhver manuskriptforfatter med respekt for sig selv har været på kursus hos den amerikanske guru Robert McKee. Vi tog med i håb om at lære at skrive sandheden.
Af Jacob Wendt Jensen

Når hammeren falder dobbelt
I 2007 satte en dom for sædelighedsforbrydelse en brat stopper for Jacob Kuscus skuespilkarriere. Nu fortæller han for første gang om den dramatiske sag.
Af Peter Rewers

Filmen ifølge Kim
Reportage fra Nordkoreas svar på Hollywood, hvor Den Kære Leder giver åndelig inspiration til film som Nationens sol og Vi er de lykkeligste.
Af Leif Lønsmann

Filmmagten Top 25
Hvem bestemmer, hvilke film vi skal se? For tre år siden tog Ekko pulsen på magten i dansk film, nu gentager vi legen og finder fjorten nye magthavere.
Af redaktionen


Tema: Debut


Da dansk film lettede røven

Har du hørt, Mogens har fået arbejde? Hvis ikke, så læs historien om kultfilmen Let’s Get Lost, som vi har udgivet på dvd.
Af Jacob Ludvigsen

Jeg hader at se mig selv på skrift
Hun taler swahili, læser postmoderne litteratur og har en svaghed for franske toiletter. Sidse Babett Knudsen i et sjældent karriere-interview.
Af Kristian Ditlev Jensen

Fem instruktører om at debutere
Nils Malmros, Mikkel Munch-Fals, Niels Arden Oplev, Susanne Bier og Joachim Trier om overmod, den personlige filmskole, en militærstøvle i hovedet på pænheden med mere.

Første gang
Peter Schepelern funderer over ”første gang” og udpeger de store debutværker — fra Citizen Kane til De andres liv.
Af Peter Schepelern

Generation Hvem
Er det nye kuld af danske instruktører fremtidens stærke generation? Eller vil de ende som en hemmelig Generation Hvem, hvis film ingen har set?
Af Jesper Bo Petersen

Dagbog fra kolbøttefabrikken
Ekkos René Fredensborg om sin debut som radiovært på Danmarks nye Radio24syv, hvor han bestyrer programmet AK 24syv.
Af Rene Fredensborg


Biografanmeldelser


Dame, konge, es, spion
3
Beast
Carnage
The Descendants
Hysteria
ID:A
Immortals
Moneyball
Neds
Niceville
Sygt lykkelig
This Must Be the Place
Tintin: Enhjørningens hemmelighed
Undskyld jeg forstyrrer

 

Boganmeldelser


Balling
Film med handskrift

 

Tv-anmeldelser


Broen
Person of Interest

 

Dvd-anmeldelser


Harry Potter
13 Assassins
Aftenlandet
Beyond
Cold Fish
George Harrison:
Living in the Material World
The Interrupters
The Kennedys
The Miklós Janscó Collection
Meek’s Cutoff
Mit liv som hund
Pearl Jam Twenty
Tabloid

DVD #19

Let's Get Lost

Instr. Jonas Elmer
Danmark, 1997, 92 min.

Jonas Elmers skæve debutspillefilm begejstrede i 1997 publikum, kritikere og kulturpersoner som Lars von Trier. Den gjorde Sidse Babett Knudsen til en stjerne og indvarslede dogme-æraen i dansk film.

Babett spiller den sårede hyæne Julie, mens Bjarne Henriksen, Nicolaj Kopernikus og Troels Lyby er hendes dagdrivervenner. Filmen fortæller alt det, du gerne vil vide om det modsatte køn – fra fisseslikkerteori til fodbold som vejen til livets dybere mening.

Let’s Get Lost blev optaget på tolv dage og stort set uden manuskript. Alligevel vandt den priser for Bedste film og Bedste kvindelige hovedrolle ved både Robert- og Bodil-uddelingen.

Dette er den første udgivelse af filmen på dvd. Den er blevet til i samarbejde med Nordisk Film og takket være de mennesker, der støttede den gennem Ekkos indsamling.

© Filmmagasinet Ekko