Shortlist Awards: Fra vikingetræf til Godzilla
Ekko Shortlist Awards 2014 er slut, og det blev ikke uden overraskelser.
Benjamin Kousholt vandt med resten af slænget fra The Animation Workshop i Viborg med sin vikingefortælling The Saga of Biôrn prisen for bedste animation.
Det gjorde han foran både Venus og Goutte d’Or og ikke mindst Et børnehjem, som alle længe har ligget solidt i toppen på Ekko Shortlists All Time-hitliste som henholdsvis nummer 2, 4 og 12.
Helt nede på en 38. plads finder man The Saga of Biôrn, men det var altså ingen hindring, da prisen for årets animation blev uddelt fredag aften på baggrund af juryens vurdering og publikums stemmer.
The Saga of Biôrn tager sit udgangspunkt i den nordiske mytologi. En gråskægget viking er træt af livet på Jorden og længes efter at komme til Valhalla – den nordiske mytologis svar på himlen.
Men først skal han dø en ærefuld død, og det har han mildest talt store problemer med, da hans tvekamps-udfordrere dør, inden de overhovedet får svunget deres sværd.
Den største pris
Benjamin Kousholt er stolt over, at han og resten af vennerne fra Viborg er løbet med prisen foran favoritterne for deres skæve vikingehistorie.
”Det med at få noget anerkendelse er stadig fedt, også selvom det er lang tid siden, vi lavede filmen. Vi har fået lidt småpriser for den, men det her er absolut den største. Det er rart at se, at den kan overleve tidens gang, og at folk stadig skriver på Facebook, at den er fed. Og det viser den her pris jo også,” siger Benjamin Kousholt.
The Saga of Biôrn er en afgangsfilm fra The Animation Workshop i Viborg i 2010. Det har taget ni mand at lave den, og de mødte alle op til Ekko Shortlist Awards, så de kunne modtage en kollektiv hyldest.
”Det er ikke min film, det er vores alle sammens film. Men selvfølgelig havde vi alle vores områder,” siger Benjamin Kousholt.
”Mine var historien og animationen, mens andre var mere designorienteret. Så vi støttede os meget op ad hinanden, og vi fik i sidste ende trykket den her film ud sammen,” fortæller den unge animator, der oprindeligt kommer fra Gentofte.
Religion er noget lort
I The Saga of Biôrn fremstilles Valhalla – uden at afsløre for meget – som den sjove udgave af kristendommens liv efter døden.
Det var en af gruppens ni medlemmer, der fik idéen.
”Kunne det ikke være vildt, hvis en viking bare gerne ville til Valhalla og ikke gad Jorden mere? Og hans formål så er at dø?” husker Benjamin Kousholt det simple, men spøjse forslag.
Efterhånden som han og vennerne fik arbejdet med idéen, blev de optaget af, hvordan asetroen som religion står i kontrast til kristendommen.
”I den kristne himmel er der jo bare fred, mens den i asatroen beskrives som et sted, hvor man har det sjovt. Hvis man skal være der for evigt, bliver den kristne sgu for kedelig,” siger Benjamin Kousholt og fortsætter.
”Vi var jo lidt yngre dengang, så det var fedt at sige, at religion er noget lort. Det synes jeg nok stadig, men dengang ville man gerne sige det lidt højere.”
Oneliners og tegneserier
Det lå ellers ikke i kortene hos Benjamin Kousholt, at han en dag skulle få lov at lege med monstre for Hollywoods store drenge, da han i 2006 startede på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i København.
Her studerede han til civilingeniør, men blev hurtigt træt af de manglende udfoldelsesmuligheder.
”Jeg begyndte at kede mig, og jeg savnede at tegne. Så fandt jeg et tegnekursus i Viborg, hvor jeg tegnede en masse nøgne mennesker. Animationsskolen lå lige ved siden af, og så blev jeg lige så langsomt suget ind i det,” fortæller Benjamin Kousholt.
Som dreng var han meget optaget af at tegne små sjove vittigheder, som han til morskab for sine venner viste frem. Det var længslen efter det, der pludselig dukkede op hos den unge studerende.
”Jeg savnede at udfolde mig. DTU er meget to streger under et resultat, og det var for kedeligt. Jeg savnede at bruge den anden halvdel af hjernen.”
I løbet af de tre år på animationsskolen i Viborg fik Benjamin Kousholt kendskab til animation. Han blev bevidst om, at det var mere end bare tegninger, der følger efter hinanden.
”Jeg faldt hurtigt for specielt 3D-animationen, som er mere præcis, fordi man bruger computersoftware til det. Det er mere intuitivt, og man er ikke afhængig af stærke tegneevner.”
Store budgetter
Siden afgangen fra animationsskolen i Viborg er det gået hurtigt for Benjamin Kousholt, der både har haft fingrene i de hurtige biler fra The Fast and the Furious 6 og de frygtindgydende monstre i dette års blockbuster, Godzilla.
Straks efter sin eksamen flyttede han til London for at starte i animationsselskabet Double Negative, der laver visuelle effekter til store Hollywood-film. Og her har han været lige siden.
”Det var ikke tegnefilm, men animationsnørderi. Det var den nemmeste adgang til at komme til at lave projekter med store budgetter og store ambitioner,” fortæller Benjamon Kousholt.
Selvom han siden har været involveret i adskillige store projekter, så findes der også i Hollywood spændende og mindre spændende projekter.
”Jeg har arbejdet på The Fast and The Furious 6, og jeg tror ikke, jeg støder nogen ved at sige, at det ikke var en fantastisk film. Vi flyttede mest bare biler rundt. Omvendt var det lærerigt. Jeg fik mulighed for at vise engagement og initiativ, så den hjalp mig helt sikkert fremad, selvom vi nok ikke gjorde verden til et bedre sted med den,” griner han.
Fedt at lave monstre
Det hidtil største projekt, som Benjamin Kousholt har været med til i sine snart fire år i London, er animationen af en af historiens største monsterikoner, Godzilla.
Her har han blandt andet sat sine tydelige fingeraftryk på en scene, hvor Godzillas fjender river et tog midt over og spiser flere af passagererne.
”Det var enormt sjovt og ambitiøst. Vi blev virkelig presset til at levere, men det var jo alt for vildt at animere monstre, der flår det hele i stykker.”
”Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg virkelig har nydt at lave både Godzilla og og The Saga of Biôrn. Det er fedt at være drengerøv nogle gange!”
Benjamin Kousholt
Født 1983 i Gentofte.
Uddannet på The Animation Workshop i Viborg 2007-2011.
Har instrueret kortfilmen The Saga of Biôrn, som var hans afgangsfilm på The Animation Workshop i 2010.
Flyttede i 2011 til London for at blive animator for det store selskab Double Negative.
Her har han blandt andet været med til at lave The Fast and the Furious 6 og Godzilla.
Kommentarer