Premieren i 1968 på George A. Romeros Night of the Living Dead markerer den moderne horrorfilms fødsel: en pessimistisk indvolds-gnaskende dommedagsvision, hvor frygten for de levende døde afspejler et samfund, hvor traditionelle værdier går i graven med større effekt end de afdøde.
Ligesom Dreyers Vampyr fra 1932 var Romeros genistreg en lille sort-hvid, lavbudget-independentfilm, der af distributørerne blev lanceret som billig spekulation, men senere fik universel, kritisk anerkendelse. Modsat Vampyr, der står tilbage som et unikum, blev Night of the Living Dead inspirationskilde for filmskabere kloden rundt.
Romeros filmzombier har været emne for dokumentarerne Document of the Dead, The Dead Will Walk, One for the Fire og nu også Birth of the Living Dead. Sobert og redeligt fortælles her nok engang historien om filmens betydning og tilblivelse – delvis rekonstrueret via udmærkede tegninger.
Stærkest er kortlægningen af filmens kulturelle kontekst i en epoke, hvor eksempelvis sorte på film var blevet en varm kartoffel. Filmmanuskriptet havde ingen tanker om racer, men til hovedrollen fandt Romero den sorte skuespiller Duane Jones og undlod at ændre et komma i den forbindelse.
Resultatet blev en sort karakter fremstillet slet og ret som et menneske. Men det er i dag svært at se filmen uden at juble over den sorte mand, der bosser rundt med de hvide, og den chokerende slutning skaber uvilkårligt associationer til Rodney King og andre sorte ofre for politivold og redneck-mentalitet.
George A. Romero vendte talrige konventioner på hovedet, og denne dvd-udgivelse angriber ligeledes tingene forfriskende op-og-ned. Frem for som normalt at distribuere dokumentaren som ekstramateriale til filmen, det hele handler om, har man valgt at placere Night of the Living Dead som en bonus til dokumentaren.
Kommentarer