Cph:Dox 2020
22. mar. 2020 | 22:21

Caught in the Net

Foto | Milan Jaros
Der er ingen tryghed bag skærmen, når en skuespiller agerer tolvårig og bliver kontaktet af mænd, som kun har én ting i tankerne.

Uafrystelig dokumentar viser, hvor nem en adgang pædofile har til børn på internettets sociale platforme, der lukker øjnene for forbrydelser.

Af Frida Marie Damsgaard

To tjekkiske instruktører – Barbora Chalupová og Vít Klusák – har indkaldt til casting på en dokumentar. De leder efter skuespillere over atten år, der kan gå for at være tolv. 

Tre kvinder udvælges til at spille en helt normal tolvårig pige. Der opstilles tre kulisser i et filmstudie. Tre børneværelser og foran dem en arbejdsstation for filmskaberne samt en advokat, en psykolog og andre fagfolk.

De tre børneværelser indrettes med bamser, dukkehus, skrivebord, seng og computer. Her sidder pigerne på hver sit værelse foran computeren ti dage i træk og reagerer på hundredvis af beskeder og opkald.

Caught in the Net er et socialt eksperiment, der vil vise omfanget af mennesker – ofte ældre mænd – der opsøger børn på sociale medier med seksuelle motiver.

De tre piger opretter hver en profil på Skype, Facebook, Omegle og den tjekkiske sociale platform Lidé. Herefter er det et spørgsmål om minutter, før de første bølger af beskeder tikker ind fra ældre mænd, der kommenterer på pigernes sødmefulde skønhed og høje Lolita-potentiale!

Over eksperimentets varighed kontaktes pigerne af 2458 mænd. De blotter sig i videoopkald og beder pigerne om at gøre det samme, onanere og sende nøgenbilleder.

Mændenes ansigter sløres, således at øjne og mund står skarpt, mens resten af ansigtet er uklart. Det er meget virkningsfuldt. Ansigterne bliver noget nær monstrøse at se på. Når de smiler til pigerne, er de et tandsæt og to sorte sprækker.

Filmens lydunivers er mesterligt orkestreret af komponisten Pjoni og lyddesigneren Adam Bláha. Der er meget stilhed. Når pigerne snakker med mændene over webcam, er mellemrummet mellem hver sætning knusende. Det føles ensomt og intenst.

Imellem de virkningsfulde sekvenser af stilhed høres kompositioner af syngende kvinder og strygere. Men stemmerne er forvrængede og metalliske som åndedrættet på en robot. Og Skypes muntre melodi ved opkald bliver i sammenhængen ildevarslende, hvilket til sidst understreges, da et børnekor synger melodiens fem toner igen og igen.

De tre skuespillere er overbevisende og velspillende foran webcammet. De ofrer meget for eksperimentet, for selv de spiller en rolle, er mændene alt fra groteske til skræmmende med deres verbale og visuelt seksuelle overgreb.

”Du har ikke noget imod, at jeg er tolv?” spørger pigerne, men mændene fortsætter uanfægtede – flere bliver endnu mere ivrige.

I et enkelt opkald viser det sig, at manden på den anden side for en gangs skyld ikke har seksuelle bagtanker. Han vil bare gerne snakke. Det bringer tårer frem hos både skuespilleren og filmholdet, som ikke havde forventet at møde menneskelighed.

Eksperimentet eskalerer, da mændene tager initiativ til at mødes i den virkelige verden.

Holdet opstiller et mødested: en café med skjulte mikrofoner, kameraer og sikkerhedsvagter. Det er voldsomt at se på. Mange af mændene er indstillet på at tage på motel med det samme. Men da filmholdet laver et fingeret opkald fra far, er mændene lynhurtigt ude af bygningen.

Senere får vi at vide, at de belastende optagelser af mændene er blevet videregivet til politiet.

Caught in The Net sætter sig i kroppen. Musklerne spænder op, man får kvalme og græder måske.

Men ubehaget har det formål at vise, hvor chokerende let adgang pædofile har til børn på internettet. Ejerne af de sociale platforme er interesseret i høje brugertal og lukker øjnene for brugernes ulovlige adfærd.

Filmskaberne har også lavet en mildere udgave, der kan ses af børn fra tolv år. Den barske version slutter med en besked, som gør indtryk:

”Kære forældre. At forbyde jeres børn at gøre ting på internettet, løser ikke noget. Snak med dem, lyt til dem!”

Trailer: Caught in the Net

Kommentarer

Titel:
Caught in the Net

Land:
Tjekkiet, Slovakiet

År:
2020

Instruktør:
Vít Klusák, Barbora Chalupová

Spilletid:
100 minutter

Premiere:
Online på Cph:Dox

© Filmmagasinet Ekko