Er du til Fellini? Eller Paul Thomas Anderson? Måske er du også til eksperimenterende dokumentarfilm?
Så findes der en side, hvor du bliver forkælet. Siden hedder Mubi og er efterhånden det eneste alternativ til det væld af streamningtjenester, der eksisterer.
Mubi er til filmelskere, der savner at få udvidet deres horisont og få præsenteret noget nyt. Dem, der foretrækker a la carte frem for buffeten.
Netflix, HBO Nordic, Amazon Prime, C More og Viaplay er streamingtjenester, der tilbyder et stort udvalg af serier og film. Men udvalget varierer ikke særligt meget. Alt er hentet fra samme hylde.
Som Mubi-bruger keder man sig ikke.
Diversiteten og kvaliteten af film er imponerende. Blandingen af independentfilm, klassikere, kultfilm, genrefilm og værker fra verdens afkroge gør oplevelsen til lidt af en opdagelse.
Navnet Mubi kommer af det engelske ord ”movie” og er en leg med udtalelsen. På tjenesten ligger der blot 30 udvalgte film. Hver dag forsvinder en film, og en ny bliver lagt op. Man har altså 30 dage til at se filmene.
Der er fokus på internationale arthousefilm – nye såvel som gamle. Grundtanken er, at populære film ikke altid er de bedste. Mubi-filmene ville ikke nødvendigvis fylde en biografsal. Men når man samler hele verden på den samme streamingtjeneste, har disse film pludselig et kæmpe publikum.
I skrivende stund kan man blandt andet se Federico Fellinis klassiker Gadepigen Cabiria, om en ung prostitueret pige, som søger kærligheden, men kun finder hjertesorg. Og franske Leos Carax’ 80’er-postmoderne Natten er ung, hvor Denis Lavant spiller en ung mand, der forsøger at gøre sig gældende i verden.
Men der er også større og mere kendte produktioner som Spike Lees Inside Man, Dennis Villeneuves Nawals hemmelighed og Mike Nichols’ Charlie Wilson’s War.
Siden blev etableret af tyrkiske Efe Cakarel i 2007. Historien går på, at han befandt sig i Tokyo og gerne vil se Wong Kar-wais mesterværk In the Mood for Love, men ikke kunne finde den på nettet. Skuffelsen blev startskuddet til en ny platform: Auteurs (som i 2010 skiftede til Mubi).
I dag har Mubi otte millioner registrerede brugere verden over. Siden har på trods af et betydeligt mindre publikum end andre streamingtjenester formået at holde sig oven vande. Pendanten Filmstruck, der havde et lignende udvalg, lukkede i november sidste år. Ejerne WarnerMedia mente, at det var for nichepræget.
Konkurrencen på området er voldsom. Og ifølge Cakarel handler det om at være et alternativ til Netflix.
”Jeg ved godt, at Mubi ikke er for alle. Det er det, Netflix forsøger. De går efter 70 procent af befolkningen. Vi går kun efter ti procent. Men vi kan reelt tilfredsstille de ti,” har Cakarel sagt til magasinet Forbes.
Mubi har et fokus på filmfestivaler. Mange af filmene på festivaler bliver lovprist af kritikere, men får aldrig det publikum, de fortjener. Det er noget, Mubi ønsker skal være anderledes. Derfor har tjenesten samarbejdsaftaler om at vise film fra Rotterdam og Amsterdam samt kortfilm fra Berlin og Cannes.
Et undervurderet aspekt ved streamingtjenester er brugervenligheden. Hvor HBO Nordics hjemmeside er en rodet og uoverskuelig affære, er Mubis fremragende indrettet og designet. En enkel æstetik og brugervenlighed gør blot det hele lidt mere lystfuldt.
At være medlem er ligesom at gå ned i sin yndlingsfilmbutik. Eller at få den af sine venner, der har den mest udsøgte filmsmag, til at udvælge de 30 bedste film.
Og det koster kun 89 kroner om måneden.
Kommentarer