Amazon indtager Cannes
Amerikanske Amazon har endnu ikke meldt sin ankomst som streaming-tjeneste på det danske marked, hvor Netflix dominerer foran HBO Nordic, C More og Viaplay, som har vist Amazons hitserier Transparent og Mozart in the Jungle.
Tjenesten er heller ikke nået til Frankrig endnu, og det er ifølge branchemagasinet The Hollywood Reporter en af grundene til, at de er så populære på årets filmfestival i Cannes. Det betyder nemlig, at de modsat Netflix gør brug af de enkelte landes distributører, som giver filmene en klassisk biografvisning.
Streaming-giganten har hele tre film i årets hovedkonkurrence.
Den ene af dem er Nicolas Winding Refns The Neon Demon, mens de to andre er Jim Jarmusch’ Paterson med Adam Driver i hovedrollen og Park Chan-wooks romantiske drama The Handmaiden. Endelig er også Woody Allens åbningsfilm, Café Society, på Amazons amerikanske hænder sammen med endnu en Jarmusch-film, Iggy Pop-dokumentaren Gimme Danger, der får en midnatsvisning.
Til sammenligning blev Netflix-chef Ted Sarandos buhet ud af salen, da han sidste år på festivalen slog et slag for filmens digitale fremtid. Og ved Oscar-uddelingen i år blev hans store håb, Cary Joji Fukunagas Beasts of No Nation, totalt forbigået og fik ikke en eneste nominering.
Jagten på det unikke
Ligesom Netflix begyndte Amazon – der oprindelig er et internet-handelsfirma, hvor alt kan købes – at producere tv-serier, men gik sidste år også ind i at producere og distribuere film.
Amazon ansatte Ted Hope, elsket producer bag indie-mesterværker som Todd Solondz’ Happiness og Ang Lees The Ice Storm, som chef. Det er ved at udvikle sig til et frugtbart samarbejde mellem Amazon og filmindustrien.
Ted Hope har til The Hollywood Reporter ligefrem sammenlignet sit firmas kunstneriske kurs med Cannes-festivalens.
”Vi er en instruktør-drevet virksomhed, der leder efter visionære og ambitiøse film, som er båret af en auteur, en unik stemme. Det er lige netop, hvad Cannes altid har gjort.”
Ifølge Cannes-chefen Thierry Frémaux er Hopes begejstring for festivalen gensidig. ”Der er ingen tvivl om deres kærlighed til film. De er gode for filmmediet – folk, der køber Woody Allen og Nicolas Winding Refn er filmentusiaster,” udtaler Frémaux.
Spiller efter reglerne
Da Netflix lancerede Beasts of No Nation, insisterede man på en såkaldt day and date-premiere, hvor filmen kom på Netflix samme dag som biografpremieren.
Det medførte, at USA’s fire største biografkæder boykottede filmen.
Amazon har derimod accepteret den klassiske distributionsmodel, hvor film bliver vist eksklusivt i biografen i en tidsbestemt periode, hvorefter de kommer på digitale streaming-tjenester.
Det glæder folk i biografbranchen som Phil Clapp, formand for den britiske biografsammenslutning, der i The Hollywood Reporters artikel siger:
”Amazon synes villige til at spille biografspillet – at spille efter reglerne. Det sender et vigtigt signal til branchen om, at der er en lyst til at agere partner i modsætning til andre spillere på markedet.”
Dette kan dog ændre sig, hvis Amazon med tiden ligesom Netflix bliver en verdensomspændende tjeneste. Lige nu har de brug for at lave gode film for at holde sig gode venner med festivaler og distributører, som kan promovere og vise dem.
Kommentarer