Nekrolog
05. feb. 2019 | 13:22

Amerikansk avantgardefilms gudfar er død

Foto | Navigator Film
Multikunstneren Jonas Mekas medvirkede i 2001 i dokumentaren Im Spiegel der Maya Deren. Billedet stammer fra filmen.

Jonas Mekas var født i mellemkrigstidens Europa, men blev i løbet af sit lange liv en af de vigtigste personligheder for amerikansk avantgardefilm.

Af Nicki Bruun

En af de vigtigste skikkelser for avantgardefilm på verdensplan og særligt i USA er gået bort.

Jonas Mekas døde i en alder af 96 år den 23. januar i sit hjem i New York, skriver internationale medier.

Han blev født i Litauen i 1922, men i 1944 blev Mekas fanget af nazisterne og sendt til en arbejdslejr i Hamborg sammen med sin bror Adolfas Mekas. Det lykkedes dem at flygte og gemme sig på en gård nær den danske grænse i to måneder, indtil krigen sluttede.

Dernæst læste Jonas Mekas filosofi på universitetet i Mainz, mens han især så amerikanske film og blev mere og mere interesseret i mediet. I 1949 blev han og broren af FN sendt til USA, hvor Mekas senere blev en del af den eksperimenterende filmbevægelse, der også talte folk som Andy Warhol og Stan Brakhage.

Ved siden af sin filmproduktion, der inkluderer titler som The Brig (1964) og Walden (1969), var Jonas Mekas kendt som stifter af magasinet Film Culture. Han var også den første filmkritiker for The Village Voice. Derudover var han med til at grundlægge Anthology Film Archives, der er et af de største arkiver for særligt eksperimentalfilm.

Hans store arbejde for filmkunsten har sikret Mekas et eftermæle som gudfaren for amerikansk avantgardefilm.

Filmisk foregangsmand
Jonas Mekas’ hjemmeside er et skatkammer af videoer, billeder og musik, som han gjorde sig i – foruden snart sagt alle andre kunstformer, men særligt poesi.

”I Litauen er jeg kendt for min poesi, og de er ligeglade med mine film. I resten af Europa kender de ikke min poesi, dér er jeg en filmskaber. Men i USA er jeg bare en foregangsmand,” har Jonas Mekas sagt med et glimt i øjet.

Hans filmkarriere begyndte i 60’erne, hvor han også var med til at stifte The Film-Makers’ Cooperative sammen med blandt andre Brakhage. Det er en stadig fungerende organisation, der arbejder for at distribuere eksperimenterende avantgardefilm og holde arrangementer med fokus på mindre kendte filmskabere.

Jonas Mekas gjorde mange ting for filmkunsten, deriblandt selv at instruere film næsten til slutningen af livet.

Hans sidste længere film blev Out-Takes from the Life of a Happy Man (2012), en dokumentar fuld af scener, som instruktøren havde optaget mellem 1960 og 2000.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko