Interview
13. apr. 2021 | 17:48

”Amerikanske fængsler skræmmer mig”

Foto | Kirra Cheers
Danske Elvira Lind er for alvor ved at slå sit navn fast i den amerikanske filmbranche, men hun føler en særlig tilknytning til hjemlandet.

Elvira Lind bor med filmstjernen Oscar Isaac i New York og er Oscar-nomineret med et amerikansk fængselsdrama. Men den danske filmskaber længes efter at lave film i hjemlandet.

Af Nicki Bruun

Danskerne kommer særligt til at holde øje med Thomas Vinterberg og Druk, når Oscar-uddelingen løber af stablen den 25. april.

Men en anden landsmand er også i spil til en af filmverdenens mest eftertragtede priser. Elvira Lind er Oscar-nomineret for bedste kortfilm med sit hårdtslående drama The Letter Room.

Filmen foregår i USA, hvor danskeren er bosat i New York med sin mand, den store Hollywood-stjerne Oscar Isaac. Han spiller i kortfilmen hovedrollen som fængselsbetjenten Richard, der bliver sat til at læse de indsattes breve for at opsnappe ulovlig kommunikation.

Richard falder over lidenskabelige breve fra en kvinde til en mand på dødsgangen. Da hun skriver noget, der kan tolkes, som at hun vil gøre skade på sig selv, opsøger han hende. Men han finder ikke, hvad han regnede med.

The Letter Room kan ses på TV 2 Play fra den 15. april og bliver vist på TV 2 kl. 21.50 den 24. april, aftenen inden prisuddelingen.

Der har været megen snak om, hvordan Oscar-uddelingen skal foregå i Los Angeles midt i den fortsatte coronakrise, men Elvira Lind glæder sig til at flyve tværs over landet og deltage i festlighederne.

”Jeg var til et panel den anden dag med en masse nominerede kvinder, blandt andet en af lyddesignerne på Sound of Metal (Michelle Couttolenc, red.) og Garrett Bradley, som er nomineret for dokumentaren Time,” siger Elvira Lind over telefonen fra New York.

”Da vi blev spurgt, hvem der kommer til festen, rakte vi alle hånden op. Alle vil med, og det virker tosset ikke at være der, når man er nomineret!”

Sjælebånd til Danmark
Elvira Lind er kendt på onlinehitlisten Ekko Shortlist for kortfilmene Gravity og Staircase Session, som er forskellige slags musikvideoer, hvor husbonden Oscar Isaac også medvirker.

Men den danske instruktør er bedst kendt for sine dokumentarer Bobbi Jene – om en danser af samme navn – og Songs for Alexis, der handler om to amerikanske teenagere og deres kamp for at finde kærligheden og deres egen identitet.

Selv om hun bor i USA og hovedsageligt laver film om amerikanere, er Elvira Lind selv dybt forankret i sin danske selvforståelse. Hun taler dansk med sine to små børn og føler et særligt sjælebånd til Danmark.

”Jeg ser mig selv meget som en dansk filmskaber. Når man rejser væk, kan det faktisk styrke følelsen af, hvor man er fra,” fortæller 39-årige Elvira Lind.

”Min mand griner tit af mig, fordi jeg er helt vild med alt, der er dansk. Uden at lægge mærke til det favoriserer jeg danske ting. Så sætter jeg mig for eksempel i netop den stol, som er dansk design. Der er noget dybt i mig, som gør mig meget forbundet til Danmark.”

– Hvorfor laver du så helst film om amerikanere?

”Jeg ved det faktisk ikke, men jeg har altid været fascineret af USA. Jeg har lavet fire-fem projekter herovre og kommer til at lave flere. Men jeg kan mærke, at jeg får en længsel efter at lave noget dansk, så det glæder jeg mig til,” siger instruktøren, der har nogle ting på tegnebrættet, som det ifølge hende dog er for tidligt at udtale sig om.

”Jeg vil ikke kalde det amerikanske samfund mere interessant end det danske, men jeg været nysgerrig på at fortælle historier herovre, fordi ting er mere ekstreme i USA. Og jeg blev særligt passioneret omkring det amerikanske fængselssystem, da jeg fik børn, som vokser op herovre.”

Krænket privatliv
Mange danskere har nok et billede af det amerikanske fængselssystem som et sted, der med lange straffe og hård behandling umenneskeliggør de indsatte.

Sådan oplever Elvira Lind det også, og det voldsomme system vækkede hendes fascination.

”Af en eller anden grund har det altid skræmt mig meget, at man pludselig kan blive lukket inde. Da jeg begyndte at forstå, hvor ekstremt det er herovre, blev det endnu mere fængslende for mig,” fortæller instruktøren.

Elvira Lind drømte om at optage The Letter Room i et såkaldt højsikkerhedsfængsel, men det viste sig at være umuligt. Filmholdet kom dog ind i et åbent fængsel.

”Vi optog et sted, hvor der både var mordere og folk med for mange parkeringsbøder. Det er ret voldsomt at være et sted, hvor folk ikke har fået deres dom og bare går frit rundt,” siger Elvira Lind.

Hun blev voldsomt stødt, da det gik op for hende, at ikke bare indsattes handlinger, mens også tanker bliver censureret, når fængselspersonalet læser brevene.

”Det er jo vildt krænkende for folks privatliv. Det viser, hvor lidt respekt der er for det menneskelige aspekt af at sætte folk i fængsel. Folk bliver spærret inde i 50 år eller får nogle gange dødsstraf, så det var en spændende måde at undersøge et hårdt emne.”

Humor i tragedien
Elvira Lind var højgravid, da hun optog The Letter Room. Lige inden havde Oscar Isaac været afsted for at filme den kommende storfilm Dune, og efterfølgende skulle han på pressetur med holdet bag Star Wars.

Imens havde de en toårig at tage sig af. Alligevel var det en stor oplevelse for instruktøren at lave en fiktionsfilm.

”Det var fantastisk at være megagravid på settet, mens et kæmpe hold var med til at filme ens vision. Min mand er en superdygtig skuespiller, så det var fantastisk at se ham tage rollen på sig og fyre den af. Han var formidabel, og jeg grinede utroligt meget,” siger Elvira Lind.

”Han var god til at flette humor ind på steder, hvor det faktisk var tragisk og trist, og det havde filmen brug for. Det var vigtigt, at man gerne måtte grine lidt af karakteren. Det er en svær balance, men jeg vidste, at han ville gøre det bedre end nogen anden.”

– Hvordan var det anderledes at lave fiktion i forhold til dokumentar?

”Helt vildt fedt. Jeg er normalt et one woman band, så det var magisk at stå med alle mulige talentfulde mennesker, som ville realisere filmen. De kom med input, som jeg aldrig ville kunne gøre, og det savner jeg lidt, når jeg laver dokumentarer. Det er en ensom verden. Jeg kan godt lide at arbejde med andre, så jeg glæder mig til at lave mere fiktion.”

Trailer: The Letter Room

Kommentarer

Elvira Lind

Født 1981 i København.

Uddannet i 2006 på medie- og kunstskolen CityVarsity i Sydafrika.

Bor i USA, hvor hun har lavet dokumentarer som Bobbi Jene og Songs for Alexis.

Står også bag musikvideoerne Gravity og Staircase Session, der kan ses på Ekko Shortlist.

Danner par med skuespilleren Oscar Isaac, som hun har to børn med.

Nomineret for bedste kortfilm ved årets Oscar-uddeling.

© Filmmagasinet Ekko