Nyhed
25. dec. 2007 | 10:52

Amerikanske film har vokseværk

Amerikanske mainstreamfilm er over de sidste 30 år blevet femten minutter længere. "Vi har fået fyld og ikke bedre film," siger eksperter.
Af Claus Christensen

Når popcornbægerne i disse år vokser, er det ikke uden grund. Filmene bliver nemlig længere og længere.

Amerikanske mainstreamfilm er over de sidste 30 år i gennemsnit blevet femten minutter længere. Det viser en undersøgelse, som filmmagasinet Ekko har fået foretaget af to studerende - Morten Vendt og Martin Hansen - ved Danmarks Journalisthøjskole.

De studerende har bearbejdet tal fra Danmarks Statistik og sammenlignet længden af de amerikanske film, der har solgt flest billetter i danske biografer gennem de sidste 30 år. De har også sammenlignet tre korte actionfilm fra 1970'erne og 80'erne med tre film fra 1990'erne til 2002.

Special effects
Deres analyse peger på, at der er kommet flere forklaringer i filmene. Også brugen af subplots - altså sidehistorier - og genreblandinger er steget. Men først og fremmest er der sket en stigning i anvendelsen af special effects.

Analysen overrasker ikke filmeksperterne.

"Vi har en postproduktionsindustri, der er meget veludviklet, og som hele tiden siger: 'Kryds mig, kys mig, bol med mig,'" siger Danmarks Radios dramachef, Ingolf Gabold.

Historien mangler
Også Lars Christian Detlefsen, faglærer på Filmskolens manuskriptuddannelse, mener, at filmfolkene i Hollywood er lidt for fascinerede af, hvad de kan udrette med deres kæmpecomputere.

"Det er som at få en ny pensel, der kan male alt. Den bliver man jo helt vild med, og det kan du især se i film som Pirates of the Caribbean, hvor der ingen historie er," siger Lars Christian Detlefsen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko