Fotografer klager over arbejdsmiljøet
Et protestbrev til danske producenter underskrevet af 645 danske filmfolk har vakt stor opsigt i Danmark.
Øget tidspres og lave budgetter i branchen betyder, at der på mange produktioner må løbes hurtigere. En spillefilm blev for få år siden optaget på otte uger, men i dag er fem-seks uger ikke usædvanligt.
Danske filmarbejdere mener, at det resulterer i et urimeligt arbejdsmiljø med stress, chikane og ulykker.
Tilsyneladende kæmper man på den anden siden af Atlanten med de samme udfordringer.
Professionelle fotografer er så udkørte, at de falder i søvn ved rattet og baldrer ind i et træ eller på anden vis forulykker.
Sådan lyder det i hvert fald fra en række toneangivende fotografer ifølge mediet Deadline. Fjorten af Hollywoods stjernefotografer har skrevet et brev til den amerikanske producentforening.
Der skal gøres op med en urimelig arbejdskultur med alenlange arbejdsdage, lyder budskabet.
Blandt underskriverne er Roger Deakins (Fargo og 1917), den tredobbelte Oscar-vinder Emmanuel Lubezki (Birdman, Gravity og The Revenant) og sidste års Oscar-vinder Erik Messerschmidt (Mank).
Mere realisme
Fotograferne har masser af eksempler på konsekvenserne af de alenlange arbejdsdage.
De har ramt lygtepæle. De har ramt andre biler.
”Vi er heldige, at vi er i live,” fortæller en familiefar i kampagnefilmen The Human Face of Unsafe Hours (se filmen efter artiklen) som de amerikanske fotografers fagforening har lavet.
Fælles for de omtalte uheld er, at de involverede forinden har arbejdet tolv-seksten timer på filmsettet.
Derfor taler fotograferne for, at budget og tidsplaner fremover laves med mere realistiske ambitioner. De kæmper for ret til pauser, kortere dage og tid til restitution.
De kalder det en meningsfuld forandring.
Krav om frokost
Brevet kommer frem midt under forhandlinger mellem fotografernes og producenternes fagforeninger.
Foruden reelle pauser og fri i weekenden forlanges der effektive straffe, hvis producenter sløjfer frokosten under optagelserne.
Fotograferne står ikke alene i USA.
”Vi er ikke maskiner,” lød det i sidste måned i en fælles udtalelse fra både klippere, scenografer og fotografer.
Kommentarer